Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Malbork: Modernizacja linii kolejowej E65 nie zakończy się w 2013 roku?

Radosław Konczyński
Na "międzytorzu" trwa budowa tunelu pod torami linii kolejowej Warszawa-Gdynia.
Na "międzytorzu" trwa budowa tunelu pod torami linii kolejowej Warszawa-Gdynia. Fot. Radosław Konczyński
Kilka miesięcy wynosi już opóźnienie w budowie nowej linii kolejowej między Szymankowem a Prabutami, czyli odcinka trasy E65 pomiędzy Gdynią Główną a Warszawą.

Opóźnienia robót widać zwłaszcza na stacji kolejowej Malbork. Wstrzymane zostały także prace m.in. na wiadukcie w pobliżu malborskiego zamku. Wszystko to przez upadłość jednej z firm należącej do konsorcjum wykonującego prace modernizacyjne. Trakcja Tiltra SA, lider konsorcjum, podziękowała za współpracę Przedsiębiorstwu Napraw Infrastruktury z Warszawy, które obecnie jest w stanie upadłości.

- Są opóźnienia, bo jeden z naszych konsorcjantów ogłosił upadłość. To główny wykonawca robót torowych. Teraz inwentaryzujemy roboty, które wykonał i chcemy w zgodzie się rozejść - mówi Janusz Ścieszko, dyrektor Biura Kontraktu Lokalnego Centrum Sterowania Malbork.

Zobacz też: Linia E65 - było za miękko w Szymankowie

Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury należy do spółki Budimex. Zostało przez nią kupione ponad roku temu od PKP SA za ponad 225 milionów złotych. Jak twierdzi Budimex, PNI jest jednak mniej warte przez straty na kontraktach z lat poprzednich i trzeba by w to przedsiębiorstwo zainwestować kilkaset milionów złotych, by mogło normalnie funkcjonować.

Trakcja Tiltra SA postanowiła więc rozstać się z PNI. W tym roku nie była to jedyna upadłość firmy budowlanej pracującej przy budowie nowej linii kolejowej na malborskim odcinku. W kwietniu upadłość ogłosił tarnowski Poldim (Polskie Mosty i Drogi - jeden z wykonawców autostrady A4), który miał budować tunel pod torami "warszawskimi" w Malborku. Trakcja Tiltra utworzyła wówczas dział robót drogowych i przejęła pracowników upadłej spółki.

Przeczytaj też: LCS Malbork i LCS Iława - kontrakty podpisane

Według umowy zawartej w czerwcu 2011 r. pomiędzy inwestorem, PKP Polskie Linie Kolejowe, a Trakcją Tiltrą liczący ponad 50 km odcinek tzw. LCS Malbork, od Szymankowa do Prabut powinien być zmodernizowany do końca 2013 roku. Obecne zaległości w robotach torowych wynoszą jednak już około pół roku.

- Nie ma mowy o ich nadgonieniu. Myślę, że trzeba liczyć, że prace modernizacyjne jako całość zakończą się w połowie 2014 roku. Aczkolwiek wiele rzeczy na tym odcinku na pewno zostanie oddanych w terminie - mówi Janusz Ścieszko.

Główny wykonawca kolejowej inwestycji od dłuższego czasu rozglądał się za nowym wykonawcą robót torowych. Wszystko wskazuje na to, że będzie nim Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych z Wrocławia, wchodzące w skład Grupy Kapitałowej Trakcja Tiltra SA, istniejące na rynku od ponad 60 lat.

od 7 lat
Wideo

21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto