Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gimnazjum nr 3 w Malborku. Debata o tym, jak motywować uczniów do nauki

RK
Fot. Gimnazjum nr 3 w Malborku
Gimnazjum nr 3 im. Stefana Batorego w Malborku zorganizowało debatę na temat: „Jak motywować dziecko do nauki?” Rzecznik praw dziecka z Pomorza Zachodniego, zaproszony na to spotkanie, przypominał, że nauka dla ucznia jest tym, czym dla dorosłych praca zawodowa.

W spotkaniu uczestniczyli: Henryk Jaszke – zachodniopomorski rzecznik praw dziecka z Centrum Praw Człowieka i Profilaktyki Patologii Społecznej, Elżbieta Skrzypiec - przewodnicząca Terenowego Komitetu Ochrony Praw Dziecka, Dariusz Rowiński - dyrektor Gimnazjum nr 3 w Malborku, rodzice uczniów, wychowawcy i nauczyciele oraz uczniowie.
Debata rozpoczęła się prezentacją multimedialną na temat motywacji dziecka do nauki. Podkreślono, że motywacja wspierana budzi aktywność. Wspomniano, że atrakcyjna edukacja stawia motywowanie uczących się na pierwszym miejscu. Prowadzący przedstawili również, skąd wziął się pomysł tematu debaty. Zapoznali obecnych z wynikami uczniów w I semestrze bieżącego roku szkolnego oraz rolą wpływu frekwencji na oceny niedostateczne. Zaprezentowano wykresy frekwencji uczniów poszczególnych klas naszego gimnazjum i porównano je z otrzymanymi ocenami niedostatecznymi przez tych uczniów. Poruszono problem trudności uczniów w nauce, a także możliwość uzyskania przez nich pomocy.
Podkreślono, że dzieci uczą się tego, czego doświadczają. Zachęcane - uczą się wiary w siebie, otaczane miłością, wyrozumiałością - uczą się cierpliwości, chwalone - wdzięczności, akceptowane natomiast uczą się lubienia siebie, a uznane - uczą się mieć cel. Wymieniono również czynności motywujące na lekcji. Są to między innymi: zaciekawienie, przypominanie, wzbudzanie ambicji, a także podsuwanie pomysłów, zachęcanie oraz nagradzanie. Ważna też jest pomoc ze strony rodziców. Uczeń zmotywowany do nauki jest aktywny i pewny siebie oraz ma poczucie własnej wartości.
W zasadniczej części debaty omówiono obszary motywacji wybrane przez nauczycieli. Są to: dostrzeganie wysiłku ucznia, a nie tylko efektu, konsekwencja nauczyciela, jasne kryteria oceniania, ciekawe i urozmaicone lekcje oraz przyjemna atmosfera podczas zajęć. Podkreślono, że nauczyciel musi być osobą motywującą uczniów do dalszej pracy. Aby mógł to czynić, powinien poznać ucznia, jego indywidualne potrzeby i zainteresowania, skoncentrować uwagę na sposobach skłaniania uczniów do tego, by czuli się odpowiedzialni za swoją naukę. Po analizie wyników w nauce uczniów nauczyciele postanowili podjąć działania wspierające i wzmacniające do pracy z uczniem.
Następnie zapoznano rodziców z wynikami ankiet do nich wcześniej skierowanych. Poproszono ich, aby na bazie przygotowanych materiałów wybrali najważniejsze według nich obszary motywacji. Wybrano: przyjemną atmosferę podczas lekcji, dostrzeganie dobrych stron ucznia, zajęcia wyrównawcze i możliwość poprawy ocen, zdobywanie ocen pozytywnych, dostrzeganie wysiłku ucznia, a nie tylko jego końcowego efektu, oraz ciekawe i urozmaicone lekcje.
Potem nastąpiła prezentacja uczniów z klas pierwszych, drugich i trzecich, którzy przedstawili swoje wybory dotyczące motywowania ich do nauki. Były to: zdobywane oceny pozytywne, dostrzeganie wysiłku ucznia, a nie tylko efektu końcowego, ciekawe i urozmaicone lekcje, ulubiony nauczyciel oraz przyjemna atmosfera na lekcji.
Po prezentacji uczniów przemówiła do zebranych pani Elżbieta Skrzypiec. Wymieniła ona korzyści wynikające z motywowania uczniów do nauki. Dla rodziców są to: satysfakcja i duma z dziecka, dalsze możliwości jego kształcenia, mniejsze problemy wychowawcze. Dla uczniów to: dobre oceny, chęć do pracy, zadowolenie i uznanie wśród rówieśników. Natomiast dla nauczycieli to: satysfakcja z pracy, podejmowanie nowych wyzwań, zadowolenie z osiągnięć uczniów oraz efektywniejsze wykorzystanie czasu pracy.
Następnie pan Henryk Jaszke przypomniał zebranym jeszcze raz o roli motywacji w życiu człowieka. Wspomniał, że nauka dla ucznia jest tym, czym dla dorosłych praca zawodowa. Wymaga od ucznia odpowiedniej dojrzałości społecznej i sprawności intelektualnej.
Następnie wymieniano się swoimi spostrzeżeniami na temat problemów uczniów w nauce i sposobów ich rozwiązania. W debacie aktywnie uczestniczyli rodzice, uczniowie i nauczyciele.
Po wymianie uwag na temat motywowania dziecka do nauki powtórzono wspólnie wypracowane na spotkaniu obszary działań. Przypomniano ważną rolę rodzica w życiu dziecka i środowiska, w którym ono żyje. Przypomniano także o tym, że najbardziej skuteczną formą mobilizowania dziecka do nauki jest ścisła, dojrzała i rzetelna współpraca rodziców i nauczycieli.

Materiał przygotowany i nadesłany przez Gimnazjum nr 3 im. Stefana Batorego w Malborku

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto