Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Minister Zalewska w Gdyni. Jaka ma być szkoła po reformie? [ZDJĘCIA, WIDEO]

Monika Jankowska
To kolejne miasto, myślę, że wzorcowe, gdzie jesteśmy, by spotykać się z samorządowcami, by wdrażać reformę. Poinformowaliśmy ich, jakie aktualnie toczą się prace - mówiła o Gdyni szefowa Ministerstwa Edukacji Narodowej, Anna Zalewska. Spotkanie miało miejsce w piątek 3 lutego w Pomorskich Parku Naukowo-Technologicznym.

- Do 31 marca każdy samorząd musi podjąć jedną specuchwałę, w której pokaże sieć szkół. Pokaże, w jaki sposób przekształca gimnazjum - czy przekształca ją w szkołę podstawową, w liceum, w szkołę branżową, czy też w technikum. 1 września zaczynamy ewolucyjny pięcioletni cykl przekształcania się szkół i wprowadzania prawa oświatowego - kontynuowała minister podczas briefingu prasowego.

Zalewska zapewniała też, że szkoła po reformie będzie szkołą jednozmianową (tzn. że dzieci nie będą zaczynały lekcji popołudniem) i z mniejszymi klasami i internetem szerokopasmowym, gdzie zapewnione ma być wychowanie i bezpieczeństwo łącznie z cyberbezpieczeństwem.

- Będzie to szkoła, w której w ciągu kilku lat pojawią się aktywne tablice, tak, żeby wykorzystać umiejętności nauczycieli. Przez ministerstwo zostanie przejęte finansowanie programów komputerowych, edukacyjnych, żeby nasze dzieci nie uczyły się tabelek w Excelu z 2010 roku - przedstawiła swoją wizję szefowa resortu oświaty.
Minister opowiedziała też o nowych podstawach programowych, które określiła nowoczesnymi. - Chociażby w klasach I-III mamy podstawy programowania i podstawy gry w szachy, po to, żeby wzmocnić matematykę.

Reforma oświatowa. Jak będzie wyglądał nowy plan lekcji?

Wcześniejsza podstawa programowa w klasach I-III mówiła tylko o tym, by absolwent umiał posługiwać się myszką. W szkole będziemy też czytać lektury w całości - i proszę zauważyć, że wcale nie będą one archaiczne. Uwagi, które spływały podczas konsultacji podstaw programowych, bardzo często były brane pod uwagę.

Reforma oświatowa. Czeka nas strajk generalny w szkołach. Nauczyciele zaprotestują w obronie swoich etatów?

Kolejną kwestią poruszoną przez minister były pracownie przedmiotowe.

- 17 lat budowania gimnazjów to zaledwie 25 proc. gabinetów przedmiotowych - właśnie w gimnazjach i 18 proc. w szkołach podstawowych. Choć wyposażenie, remonty i inwestycje to zadanie gminy, nie dyskutujemy, chcemy opracować razem z samorządami program, który byłby skutecznym wypełnieniem tej potrzeby, potrzeby XXI wieku - powiedziała minister.

wideo: Piotr Hukało

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto