Jak zwiększyć udział mieszkańców w zarządzaniu miastem? Jak kształtować miejski system transportowy? I jakie są kluczowe elementy programu rewitalizacji? Te pytania zadano na konferencji w Gdańsku, która odbyła się 9 maja. Od gdańskiego spotkania rozpoczęły się konsultacje w ramach drugiego etapu prac nad Krajową Polityką Miejską, opracowywaną przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. - Projekt Krajowej Polityki Miejskiej odpowiada zarówno światowym trendom w myśleniu o miastach, jak i potrzebom zgłaszanym przez samorządowców - przekonuje Maciej Lisicki, wiceprezydent Gdańska.
- Adresatami KPM są nie tylko instytucje rządowe i samorządowe, ale także mieszkańcy miast, lokalny biznes, świat nauki, a także korporacje samorządowe, związki czy stowarzyszenia - dopowiada.
Podczas konferencji wiceprezydent Lisicki podzielił się tym, jakie spojrzenie na Krajową Politykę Miejską ma Gdańsk: - Mamy doświadczenia związane z rewitalizacją czy problemami transportu i mobilności. I właśnie punkt dotyczący mobilności oceniłem z dużym zadowoleniem, tak jak cały dokument KPM. Odzwierciedla on europejskie tendencje, za którymi chcemy podążać.
Zainteresowani ministerialnym dokumentem są włodarze mniejszych pomorskich miast, które liczą na pomoc w rozwiązaniu lokalnych problemów. Dokument stwierdza przecież, że Krajowa Polityka Miejska adresowana jest "do wszystkich polskich miast niezależnie od ich wielkości czy położenia".
Burmistrz Kartuz Mirosława Lehman wskazuje na niedostateczny jeszcze udział mieszkańców w życiu takich mniejszych miejscowości. - Różnego rodzaju ankiety, konsultacje, które przeprowadzamy, są szansą dla mieszkańców, by czynnie uczestniczyli w życiu Kartuz. Niestety ich współpraca z samorządem wciąż jest nikła. Najlepiej układa się w takich dziedzinach jak kultura, sport, edukacja - wylicza.
Burmistrz zwraca uwagę, że miasto chciałoby poprawić rozwój transportu, zwłaszcza komunikację z Trójmiastem. A w samych Kartuzach ma w planach rewitalizację rynku i rozbudowę sieci dróg rowerowych.
Początkowo z rezerwą do projektu podchodził Janusz Wróbel, burmistrz Pruszcza Gdańskiego. Dziś stwierdza, że miasta mogą skorzystać na tym dokumencie, ale będą musiały iść za nim konkretne czyny, które przyniosą miastom większe możliwości.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?