Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tunel interesuje mieszkańców międzytorza

(RK)
W sprawie dotyczącego ich fragmentu modernizacji linii kolejowej Gdynia-Warszawa mieszkańcy „międzytorza" w Malborku spotkali się w poniedziałek z przedstawicielami inwestora i wykonawcy inwestycji.

Trwają już prace przy modernizacji linii kolejowej Gdynia-Warszawa na odcinku malborskim, czyli od Szymankowa do Prabut. Przypomnijmy, że zakres prac przewiduje wymianę ponad 110 km torów i ponad 120 km sieci trakcyjnej, ale także - między innymi - budowę dwóch mostów i 11 wiaduktów. Jeden z wiaduktów powstanie nad ulicą de Gaulle'a. Właśnie temu fragmentowi wielkiej inwestycji było poświęcone spotkanie, w którym w poniedziałek wzięli udział mieszkańcy „międzytorza". Oni przez około dwa lata będą narażeni na utrudnienia związane z budową wiaduktu. Spotkali się z przedstawicielami inwestora (PKP Polskie Linie Kolejowe), wykonawcy i burmistrzem Malborka.

Dla kolejarzy, którzy - dosłownie - patrzą na inwestycję od strony torów, jest to wiadukt, ale o planowanym przedsięwzięciu powszechnie utarło się już mówić z perspektywy pieszego i kierowcy - czyli, że pod torami na de Gaulle'a powstanie tunel. Mieszkańcy, którzy przyszli na poniedziałkowe spotkanie, trochę narzekali, że za mało wiedzą o inwestycji. Poznali terminy pierwszych prac. I tak - we wtorek (20 września) lub środę mają się rozpocząć roboty związane z przekładaniem wszystkich sieci podziemnych na de Gaulle'a, ale to jeszcze nie ma przynieść z sobą utrudnień.

W przyszłym tygodniu mają być przestawiane płoty do granic prywatnych posesji, tam gdzie ogrodzenia znajdują się na terenie miejskim, na którym zostanie zbudowana droga równoległa do de Gaulle'a (na lewo, patrząc od strony miasta).

Być może, także w przyszłym tygodniu - w nocy, by nie stwarzać problemów w ruchu pociągów - zostanie zbudowany objazd na torach w pobliżu obecnego przejazdu kolejowego. Ten zastępczy przejazd wraz z drogą równoległą do de Gaulle'a będzie wykorzystywany jako droga tymczasowa na czas przebudowy samej ul. de Gaulle'a. Budowa drogi tymczasowej ma rozpocząć się jeszcze w tym roku po przełożeniu sieci podziemnych.

- Dopiero wtedy, gdy będzie zrobiony przejazd tymczasowy, rozkopiemy „dziurę" pod torami - wyjaśniał obrazowo mieszkańcom Witold Hejnrych, zastępca dyrektora kontraktu z firmy Trakcja Tiltra SA, która stoi na czele pięciu firm wykonujących zlecenie od PKP PLK.

Budowa tunelu, która spowoduje największe utrudnienia, ma się rozpocząć jednak już w przyszłym roku.

Całość prac na de Gaulle'a ma potrwać około 2 lat. Obejmie odcinek 693 metrów - od skrzyżowania z ul. Kotarbińskiego do skrzyżowania z ul. Pionierów. W trakcie inwestycji w pewnym momencie na de Gaulle'a przed torami (patrząc od strony miasta) będzie obowiązywał ruch wahadłowy.

Po zakończeniu inwestycji zmieni się układ komunikacyjny. Jadący od strony miasta na „międzytorze" po przejechaniu tunelem będą mogli skręcić dopiero na wysokości Kusocińskiego w lewą stronę i Pionierów w prawą. Skręcający na wysokości Kusocińskiego będą mieli do dyspozycji drogę równoległą, która z tymczasowej (betonowe płyty) zostanie zamieniona w asfaltową (dwa pasy - 6 metrów szerokości). Będzie można nią dojechać do ul. Mikołajczyka i ogródków działkowych przy ulicy Słonecznej.

Z kolei piesi nie będą musieli nadkładać drogi, bo z tunelu schodami dostaną się na obie części osiedla. Sama ulica de Gaulle'a na zmodernizowanym odcinku zyska chodnik z jednej strony, a ścieżkę pieszo-rowerową z drugiej strony. Tuż za torami, będzie można przejść z jednej na drugą stronę ulicy dzięki kładce, która zostanie zbudowana obok tunelu.

Na wysokości wjazdu do bazy Miejskiego Zakładu Komunikacji powstanie nowy dojazd do Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej.

Przy okazji inwestycji kolejowej - równolegle - swoje prace będzie prowadziło miasto, o czym podczas spotkania poinformował burmistrz Andrzej Rychłowski. Chodzi o budowę kanalizacji sanitarnej, na którą mieszkańcy też czekają wiele lat.

Budowa tunelu na de Gaulle'a jest jednym z wielu fragmentów modernizacji linii kolejowej na obszarze Lokalnego Centrum Sterowania Malbork. Oprócz wymiany całej infrastruktury kolejowej (m.in. podkładów, torów, systemów energetycznych, elektronicznych) w samym Malborku wyremontowane zostaną perony dworca i wiadukt nad ulicą Parkową.

Cała inwestycja na obszarze LCS Malbork ma potrwać do końca 2013 roku.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto