Dworzec w Pucku przeszedł prawdziwą przemianę w czasie trwającej nieco ponad dwa lata inwestycji, realizowanej w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Wyższej części budynku przywrócono ceglany wygląd, natomiast niższą - parterową - w której mieściła się dawniej ekspedycja kolejowa, odbudowano od podstaw, otynkowano i pomalowano na biało.
Zyskała ona również aluminiowo-szklaną fasadę. Na elewacji pojawiły się nowe podświetlane szyldy z napisem „dworzec kolejowy” od strony miasta i z nazwą miejscowości od peronów, a także zegary. Wieczorem budynek dworca jest też podświetlany.
- Puck to kolejny ważny dworzec w województwie pomorskim, którego przebudowę zakończyliśmy w tym roku. Dzięki niej budynek nie tylko odzyskał swój historyczny wygląd, ale również stał się obiektem komfortowym, bezpiecznym i dostępnym dla wszystkich pasażerów. Jestem przekonany, że będzie on dobrze służył wszystkim podróżnym – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
We wnętrzu na pasażerów czeka całkowicie na nowo zaaranżowany hol oraz poczekalnia sezonowa. Obydwie przestrzenie urządzono nowocześnie oraz utrzymano w modnych odcieniach bieli i szarości. Ciekawostką jest posadzka z odtworzonymi na wzór historycznych białymi i czarnymi płytkami z geometryczną bordiurą (element ozdobny podłogi), a także wyeksponowanie pomalowanej na szaro cegły w górnej części ścian.
Wewnątrz są m.in. podwieszane do sufitu, nowoczesne i kwadratowe oprawy oświetleniowe. Hol i poczekalnię wyposażono również w metalowe ławki, gabloty na rozkłady jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W pobliżu zlokalizowano toalety. W budynku dworca przewidziano także pomieszczenia na wynajem: prawie 200-metrowy lokal na parterze, w miejscu dawnej ekspedycji oraz pomieszczenia biurowe na piętrze budynku.
Dzięki inwestycji dworzec wyposażono w wiele ułatwień dla osób z niepełnosprawnościami. Poza specjalnie przystosowanymi toaletami są to m.in. obniżone okienka kasowe czy urządzania wzmacniające sygnał aparatów słuchowych, które pomogą w komunikacji z kasjerem.
PKP wprowadziła usprawnienia dla osób z dysfunkcjami wzroku. Wśród nich oznaczenia w alfabecie Braille`a, ścieżki prowadzące z polami uwagi czy plany dotykowe budynku i jego otoczenia.
Dworzec w Pucku stał się również przyjazny środowisku i bezpieczny. Dzięki ociepleniu budynku i nowej stolarce okiennej zredukowano straty ciepła. Wprowadzono również system inteligentnego zarządzania budynkiem, sterujący urządzeniami i instalacjami, który optymalizuje zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody, a także energooszczędne oświetlenie.
Dla poprawy bezpieczeństwa budynek wyposażono w nowoczesne systemy monitoringu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.
ZOBACZ TEŻ: Tak zmienia się miasto Puck: trwa przebudowa dworca PKP w Pucku | ZDJĘCIA, WIDEO
Dworzec w Pucku po metamorfozie
Metamorfozę przeszło najbliższe otoczenie dworca. Ułożono nową nawierzchnię oraz zamontowano małą architekturę. Od strony północnej, w miejscu, gdzie znajdował się dworzec tymczasowy, powstanie wiata rowerowa. Pomiędzy nią a elewacją dworca, na niewielkim placyku, pozostawiono miejsce pod ustawienie food trucków w sezonie letnim.
Koszt przebudowy dworca w Pucku to 11,6 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., wykonawcą robót było konsorcjum firm PBE ELBUD GDAŃSK S.A. i Modanta Sp. z o.o. z Zielonki, a projekt przebudowy dworca przygotowała pracownia architektoniczna TPF Sp. z o.o.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!
Zobacz też na dziennikbaltycki.pl - KLIKNIJ
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?