Przypomnijmy po raz kolejny, że Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 w Malborku jest uczestnikiem projektu „Szkoła – Ambasador Parlamentu Europejskiego”. Uczniowie to młodsi ambasadorzy, a nauczyciele – starsi. Wiąże się z tym prowadzona w szkole innowacja pedagogiczna „Jestem Polakiem, jestem Europejczykiem”.
- Sytuacja pandemiczna w kraju, zamknięte szkoły, nauczanie zdalne – wydawało się, że z lekcji w przedszkolu w tym roku nic nie wyjdzie. A jednak udało się. Dwie godziny zajęć, dwa spotkania i uśmiechnięte buzie dzieci. Warto było – zapewnia Iwona Krauze, nauczycielka ZSP 3 i starszy ambasador.
Wizyty miały formułę online. Sara Chmielewska i Karolina Stańczak, uczennice klasy drugiej ZSP 3, pod kierunkiem pani Iwony spotkały się w ten sposób z sześciolatkami z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1 w Malborku.
Pierwsze spotkanie poświęcone było Unii Europejskiej. Sześciolatki wysłuchały mitu o Europie, następnie odpowiadały, co łączy poszczególne kraje. Aby lepiej mogły zrozumieć, czym jest wspólnota, grupa przedszkolna została porównana do UE, w której też występują określone zasady i państwa wspólnie podejmują decyzje.
Była też mowa o symbolach UE – fladze i hymnie. Dzieci wysłuchały fragmentu „Ody do radości” i hymnu Małego Europejczyka, dowiedziały się, czym jest euro, poznały maskotkę UE - Syriusza, który w każdym kraju występuje w innym stroju, zawierającym elementy narodowe (każdy przedszkolak dostał też wcześniej dostarczony szkic maskotki do pokolorowania).
Na koniec zajęć dzieci wysłuchały opowieści o dziewczynce, która wyjechała z rodzicami z Polski i uczyła się obcego języka. Dowiedziały się, że warto uczyć się języków obcych.
Drugie zajęcia poświęcone były świętom: 2 maja – Dniu Flagi Rzeczpospolitej Polskiej i 9 maja – Dniu Europy. Tym razem dzieci dowiedziały się, jak powstały polskie symbole narodowe i dlaczego mają biało-czerwone barwy; jak zmieniało się godło na przestrzeni wieków. Świetnie też odpowiadały na pytania do piosenki o fladze. Pokazały, jaką postawę przyjmujemy, kiedy słuchamy polskiego hymnu. Wzięły także udział w zabawie i rywalizacji na szybkość układania flagi i godła z puzzli.
Z prezentacji dowiedziały się, jak doszło do powstania Unii Europejskiej, poznały jednego z ojców założycieli UE - Roberta Schumana. Kolorowały flagę UE i krajów wchodzących w skład UE. Ułożyły puzzle pokazujące mapę UE oraz ją pokolorowały.
Choć nie miałyśmy bezpośredniego kontaktu z dziećmi, a istniejąca sytuacja wymusiła na nas inny sposób prowadzenia zajęć, to nie przeszkodziło nam to w realizacji zamierzonych celów, którymi było przybliżenie dzieciom zagadnień związanych z Unia Europejską – podsumowuje Iwona Krauze. - Zajęcia były wielkim wyzwaniem, nie tylko dla nas – ambasadorek projektu, lecz i nauczycielki grupy sześciolatków, pani Anny Ościłowskiej, której bardzo dziękujemy za pomoc w zorganizowaniu lekcji i wspaniałą współpracę.
Za możliwość przeprowadzenia zajęć dziękują też młodsze ambasadorki.
- Miałyśmy zaszczyt gościć u naszych mądrych, jak i ambitnych maluchów. Dzieciaczki aktywnie uczestniczyły w zajęciach prowadzonych przez nas, scenariusz był trudny, jednak poradziły sobie, znały odpowiedź na każde pytanie. Jesteśmy z nich bardzo dumne. Mamy nadzieję, że będziemy mogły na dalszych spotkaniach dzielić się z nimi wiedzą, którą posiadamy – napisały Karolina i Sara.
Polacy badają kosmos
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?