Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

1/3 Polaków obawia się wykorzystywania przekazanych danych do trenowania AI

Daniel Nawrocki
Daniel Nawrocki
1/3 Polaków obawia się wykorzystywania przekazanych danych do trenowania AI
1/3 Polaków obawia się wykorzystywania przekazanych danych do trenowania AI pexels.com
Ponad 3/4 Polaków jest świadoma zagrożeń online w trakcie lekcji zdalnych, jednak mniej niż połowa deklaruje, że wie, jak zachować się w sytuacji niebezpieczeństwa dotyczącego wycieku danych i prywatności. Ponad połowa ankietowanych wskazała, że kluczowe do poprawy obecnej sytuacji są silniejsze zabezpieczenia i regularne szkolenia. 8 proc. badanych doświadczyło naruszenia prywatności podczas zajęć online.

Spis treści

Zagrożenia w internecie

Platforma ClickMeeting, będąca narzędziem do pracy, szkoleń i prowadzenia webinarów online, zdecydowała się zbadać opinie Polaków na temat bezpieczeństwa, zagrożeń cybernetycznych oraz ochrony prywatności podczas wykorzystywania cyfrowych środków do nauki i zdobywania wiedzy, które są kluczowym elementem procesu edukacyjnego zarówno w szkołach, jak i firmach.

Ponad połowa Polaków nie wie, jak postępować wobec zagrożeń edukacji online

Wyniki badania pokazały, że 78% Polaków ma świadomość potencjalnych zagrożeń związanych z bezpieczeństwem i prywatnością w edukacji online. Spośród respondentów 40% odpowiedziało "raczej tak", a 38% - "tak". Jednocześnie 17% nie ma wyrobionego zdania na ten temat, a 5% uważa, że nie jest wystarczająco zaznajomione z tym tematem. Pytani zostali również o reakcję w przypadku kontaktu z cyberzagrożeniem podczas nauki zdalnej. Okazało się, że 42% ankietowanych uznało, że trudno jest im powiedzieć, 42% wie, jak postąpić w takiej sytuacji, a 16% nie jest pewnych, co zrobić.

Największe obawy związane są z kradzieżą danych

Większość ankietowanych, bo aż 64%, obawia się kradzieży danych oraz niechcianego dostępu do prywatnych urządzeń. To ich zdaniem główne zagrożenia związane z prywatnością i bezpieczeństwem w kontekście nauki zdalnej/hybrydowej. Dodatkowo istotnie obawiają się przekazywania danych przez platformę edukacyjną innym firmom (44%), wycieku informacji o adresie IP lub lokalizacji (42%), wykorzystania danych do treningu sztucznej inteligencji i opracowywania nowych technologii (36%). Ok. 6% respondentów wskazała na inne zagrożenia związane z przekazywaniem informacji.

- Wyniki ankiety pokazują, że Polacy są coraz bardziej świadomi zagrożeń dotyczących bezpieczeństwa online, również w trakcie edukacji na odległość. Niepokojące jest jednak to, że ponad połowa badanych (58 proc.) nie wie lub nie jest pewna, w jaki sposób należy zareagować w kontakcie z cyberzagrożeniem. Główne obawy to kradzież danych, dostęp osób nieuprawnionych do prywatnych urządzeń oraz przekazanie informacji przez platformy edukacyjne innym firmom. Respondenci obawiają się również zagrożeń związanych z wykorzystywaniem sztucznej inteligencji. Badanie pokazuje więc konieczność wprowadzenia silniejszych zabezpieczeń, regularnych szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa oraz surowszych regulacji prawnych. ClickMeeting jako platforma do webinarów oraz edukacji online gwarantuje użytkownikom bezpieczeństwo w czasie interaktywnych spotkań. Warto, aby firmy oraz szkoły organizowały lekcje na temat cyberbezpieczeństwa, oraz tego jak powinniśmy reagować na zagrożenia online – komentuje Martyna Grzegorczyk, Marketing Operations Manager ClickMeeting.

Propozycje działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa

Osoby biorące udział w badaniu ClickMeeting wskazały w pytaniu wielokrotnego wyboru, jakie kroki powinny zostać podjęte, aby poprawić bezpieczeństwo oraz ochronę prywatności w edukacji online. Na czele proponowanych zmian znalazło się wprowadzenie silniejszych zabezpieczeń (68 proc.), następnie regularne szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa (50 proc.) oraz wypracowanie surowszych regulacji prawnych dotyczących zajęć online (40 proc.). Ponadto istotne jest zwiększenie przejrzystości platform edukacyjnych w kwestii gromadzenia danych (34%).

8 proc. badanych doświadczyło naruszenia prywatności w trakcie nauki online

Ankietowani odpowiedzieli również na to, czy kiedykolwiek doświadczyli naruszenia prywatności podczas zajęć online, na przykład wycieku danych osobowych lub nieautoryzowanego dostępu. Większość, czyli 71 proc. nie miała do czynienia z taką sytuacją. Z kolei 21 proc. osób nie było pewnych wystąpienia takiego zdarzenia, a 8 proc. respondentów doświadczyło tego rodzaju zagrożenia.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: 1/3 Polaków obawia się wykorzystywania przekazanych danych do trenowania AI - Dziennik Bałtycki

Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto