Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

20 lat Polski i Szczecinka w Unii Europejskiej. Jak skorzystaliśmy? [zdjęcia]

Rajmund Wełnic
Rajmund Wełnic
Z wsparcia unijnego korzystano przy budowie obwodnicy Szczecinka w ciągu S11
Z wsparcia unijnego korzystano przy budowie obwodnicy Szczecinka w ciągu S11 Rajmund Wełnic
1 maja 2004 Polska stała się członkiem Unii Europejskiej. 20 lat... Szmat czasu. Z okazji jubileuszu robimy krótki przegląd najważniejszych - bo nie wszystkich - szczecineckich inwestycji dofinansowanych przez UE.

Szczecinek przez 20 lat członkostwa Polski w Unii Europejskiej skorzystał z wielomilionowych, unijnych dotacji. Nie jest to tak, że biorą się one znikąd, Polska także płaci składki na UE, ale jest tzw. płatnikiem netto, czyli więcej otrzymała niż zapłaciła. Do dnia akcesji do końca roku 2022 Polska wpłynęło 235 mld euro. Nasze składki wyniosły 78 mld euro, a więc na czysto było to 157 mld euro netto. Najwięcej ze wszystkich krajów członkowskich.

A jak skorzystał na tym Szczecinek? Historycznym – bo pierwszym – projektem dofinansowanym przez UE był remont i adaptacja dawnej Szkoły Podstawowej nr 2 na Muzeum Regionalne. Miasto dostało na ten cel 1,6 mln zł dotacji, całość pochłonęła 2,6 mln zł.

Bez wątpienia największą inwestycją z wsparciem UE – choć realizowaną przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – była budowa obwodnicy Szczecinka w ciągu drogi S11. 12-kilometrowa ekspresówka oddana do użytku w roku 2019 kosztowała nieco ponad 400 mln zł, z czego Unia dołożyła 213 mln zł.

Wielkim przedsięwzięciem dofinansowanym przez Unię Europejską była modernizacja gospodarki wodno-ściekowej w ramach projekt Związku Miast i Gmin Dorzecza Parsęty. Na Szczecinek, który m.in. przebudował oczyszczalnię ścieków, przypadło 78 mln zł (przy całości zadania 112 mln zł).

Bez unijnych funduszy (przez Urząd Marszałkowski) nie powstałaby także mała obwodnica Szczecinka (całość 22,3 mln zł, dotacja 13,4 mln zł).

Szczecinek sięgał po unijne pieniądze i sam, bezpośrednio do Brukseli. Takim projektem był – wspólny z kilkoma miastami europejskimi – Civitas Renaissance na różne zadania związane z transportem miejskim. Otrzymaliśmy na to 1,7 mln euro (całość projektu 3 mln euro).

Swój dawny blask z wsparciem unijnym odzyskał i szczecinecki zamek odrestaurowany kosztem 10 mln zł (dofinansowanie 3 mln zł).

Za unijną dotację Szczecinek uzbroił także specjalną strefę ekonomiczną (całość 13,3 mln zł, dotacja 6,5 mln zł), czy zakupił 10 elektrycznych autobusów z ładowarkami (całość 25,3 mln zł, dotacja 17,5 mln zł).

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecinek.naszemiasto.pl Nasze Miasto