Dania z kaszą wracają do łask. Rodzaje i ich zalety. Jaglana, gryczana a może jęczmienna? Klopsiki, gulasz i lody z kaszy urozmaicą kuchnię

Katarzyna Zawada
Katarzyna Zawada
Kasze rozgrzewają i eliminują uczucie głodu. Odpowiednie dodatki i przyprawy przekształcą garść ziaren w solidny posiłek na każdą porę dnia. 

Kliknij i zobacz więcej >>> Jakie kasze wybrać i co z nich można zrobić? Sprawdźcie!
Kasze rozgrzewają i eliminują uczucie głodu. Odpowiednie dodatki i przyprawy przekształcą garść ziaren w solidny posiłek na każdą porę dnia. Kliknij i zobacz więcej >>> Jakie kasze wybrać i co z nich można zrobić? Sprawdźcie! pixabay.com
Kipi kasza, kipi groch – o kaszy często słyszymy, rozmawiamy, ale czy często serwujemy ją w swoim jadłospisie? Jesień wielu z nas wprawia w melancholijny, niekiedy ponury nastrój. Warto w tym okresie zadbać o siebie i dostarczyć składników odżywczych na talerzu. Nic tak nie wpłynie na energię jak produkty zbożowe, w tym właśnie kasze.

Typ kaszy a jej właściwości. Jakie kasze znamy i lubimy?

Odmiany kasz, kiedyś zwanych jagłami i krupami, od setek lat goszczą w kuchni. Daniami zbożowymi zajadali się nie tylko prości ludzi, ale także arystokracja. O tym, jak ważnym elementem była kasza w polskiej tradycji, świadczą przysłowia i powiedzenia, których używamy do dziś. „Nie dać sobie dmuchać w kaszę”, „Dobra kasza na wodzie, bo po brzuchu nie bodzie”, „Kipi kasza, kipi groch”, czy też „W Paryżu nie zrobią owsa z ryżu” – większość z nas zna te hasła i wplata je do codziennego języka.

Dania z kaszą dla zdrowia

Kasze nie tylko rozgrzewają, ale szybko eliminują uczucie głodu. Odpowiednie dodatki i przyprawy przekształcą niedoceniane kuleczki w solidny posiłek na każdą porę dnia. Zbożowe ziarna są źródłem błonnika, kwasu foliowego, magnezu, żelaza i wielu witamin; chronią także przed nadwagą, cukrzycą, miażdżycą, czy też nowotworami.

Kasze – rodzaje i wykorzystanie

Kasza manna

Ten rodzaj kaszy gości w naszym menu od najmłodszych lat. Wykonana z pszenicy, delikatna w smaku i konsystencji doskonale sprawdzi się nie tylko jako produkt dla niemowląt, ale także spoiwo owsianek, budyniów i kremowych zup.

Kasza gryczana

Charakterystyczny rodzaj kaszy o ciemnym zabarwieniu. Na sklepowych półkach znajdziemy dwa rodzaje – paloną i prażoną. W kuchni najczęściej serwowana jest jako dodatek do obiadu. Świetnie komponuje się z sosami, grzybami i warzywami. Co najważniejsze – nie zawiera glutenu, dzięki czemu każdy może jeść ją bez ograniczeń.

Kasza jaglana

Typ kaszy otrzymywany z prosa. W formie sypkiej bardzo często gości jako dodatek do mięsa lub zupy. Gęsta wersja sprawdza się przy gotowaniu budyniów, puddingów, deserów i placków. Ostatnio renesans przeżywają jaglane lody.

Kasza jęczmienna

Uznana za jedną z popularniejszych kasz, występuje w kilku odmianach, które różnią się obróbką ziarna. Perłowa posiada wypolerowane i pozbawione łuski ziarno, łamana wiejska charakteryzuje się oczyszczonym, ale niewypolerowanym ziarnem, z kolei pęczak to najmniej przetworzona forma. Każda z nich to źródło białka i błonnika. Gospodynie wykorzystują jęczmienne kasze przy krupniku, gołąbkach i gulaszach.

Kasza bulgur

Odmiana kaszy pszennej o trzech rodzajach – gruboziarnista, średnioziarnista i drobnoziarnista. Najczęściej stosuje się ją w daniach warzywnych i mięsnych. Ma lekko żółte zabarwienie i posmak orzecha.

Kasza kukurydziana

Jak sama nazwa wskazuje, kasza wytwarzana jest z ziaren kukurydzy. Uwielbiana na Bałkanach, w Polsce jednak nie przebija się wśród innych produktów. Jednym z powodów może być wysoka kaloryczność. Nie odbiera to jednak kaszy innych zalet – dużej ilości składników odżywczych i witamin. Osoby chore na serce i cukrzycę powinny włączyć ją do swojej diety.

Kasza kuskus

Małe drobinki otrzymuje się z pszenicy durum, pod tą samą nazwą funkcjonuje także danie w formie gulaszu. Zdania na temat kuskusa są podzielone. Jedni wciąż zaliczają go do kasz, drudzy twierdzą, że jest to wyrób makaronowy. W Afryce stanowi podstawę codziennego żywienia. Uboga w kalorie, tłuszcz i sód doskonale napełni żołądek bez późniejszych problemów trawiennych. Kasza jest źródłem kwasu foliowego, a także witamin z grupy B.

Kasza owsiana

We współczesnej polskiej kuchni mało słyszy się o kaszy owsianej. A szkoda! Ziarenka są doskonałym nośnikiem żelaza, błonnika, witamin i związków antyoksydacyjnych. Gotowanie tego rodzaju kaszy urozmaici dietę osób z problemami układu trawiennego, krążeniowego; dobrze wpływa też na anemików.

Przepisów na dania z użyciem zbóż jest mnóstwo. Wiele z nich zaskoczy niejednego z nas. Zobaczcie, co warto przyrządzić z użyciem kaszy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

Makita

Makita FS4300

564,00 zł

kup najtaniej

Panasonic

Panasonic Ey 74A3 X32 EY74A3X32

853,84 zł

kup najtaniej

Yato

YATO YT-82071

314,00 zł

kup najtaniej

Makita

Makita DLX3154TX1

1 309,00 zł

kup najtaniej

Bosch

Bosch GSR 6-25 TE Professional 0601445000

750,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Strefa Biznesu - Sytuacja na rynku gastronomicznym

Materiał oryginalny: Dania z kaszą wracają do łask. Rodzaje i ich zalety. Jaglana, gryczana a może jęczmienna? Klopsiki, gulasz i lody z kaszy urozmaicą kuchnię - Strefa Agro

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie