Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Debata o transporcie. Plan mobilności dla Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot

Anna Szade
Anna Szade
Jednym z tematów ma być polityka transportowa i możliwości przesiadania się z samochodu do transportu publicznego.
Jednym z tematów ma być polityka transportowa i możliwości przesiadania się z samochodu do transportu publicznego. Radosław Konczyński
Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot pracuje nad planem mobilności, które dotyczą również Malborka i powiatu malborskiego. Trwają konsultacje społeczne dotyczące transportu w całym regionie. Mieszkańcy mogą wypowiedzieć się na temat sprawniejszego przemieszczania się po metropolii w poniedziałek (13 marca). Spotkanie online zaplanowano na godz. 17.

Plan Zrównoważonej Mobilności, czyli jak go nazywają urzędnicy w skrócie, SUMP, jest realizowany przy współpracy 51 gmin i miast oraz 8 powiatów z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Przygotowuje go konsorcjum firm A2P2 architecture&planning, Zespół Doradców Gospodarczych TOR oraz Fundację Rozwoju Inżynierii Lądowej.
W pracach biorą udział eksperci z zakresu transportu, mobilności, bezpieczeństwa ruchu drogowego, przedstawiciele świata nauki oraz samorządów zrzeszonych w Obszarze Metropolitalnym .

Debata online na temat transportu w metropolii. Włącz się w poniedziałek

Jak podkreślają twórcy planu, liczą się ze zdaniem przyszłych i obecnych uczestników ruchu**.
W harmonogramie jest 9 spotkań z mieszkańcami metropolii. Dla powiatu malborskiego zarezerwowano poniedziałek (13 marca). Konsultacje odbywają się w trybie online, nie trzeba więc nigdzie pędzić. Uwagi i propozycje można zgłosić, siedząc przed monitorem swojego komputera czy ze smartfona. Spotkanie rozpocznie się o godz. 17 i ma potrwać do godz. 19.

Jak się włączyć? Wystarczy kliknąć TUTAJ.

Tych którzy nie mogą wziąć udziału w internetowej debacie, mogą obejrzeć nagrania ze spotkań oraz prezentację. Są dostępne na stronie OMGGS TUTAJ.
Zresztą to kolejny etap. W czerwcu 2021 r. podobne spotkanie poświęcone było największym bolączkom. W powiatowej debacie, również online, uczestniczyło 20 osób.

SUMP dla metropolii. Jakie rozwiązania?

Analizy codziennych podróży mieszkańców gmin OMGGS pokazuje, że dziennie wykonują oni ponad 460 tys. podróży do i z Trójmiasta. W większości są to podróże z gmin ościennych i poprawa połączeń na tych kierunkach powinna być celem zmian wdrażanych w ramach planu.
Jedną z możliwych propozycji jest przeorganizowanie połączeń na terenie metropolii w ramach wspólnego finansowania przewozów z budżetów gmin i województwa pomorskiego.

Przekierowanie środków na najbardziej kluczowe połączenia kolejowe i autobusowe, tzw. „linie metropolitalne”, pomogłoby w spięciu najbardziej newralgicznych kierunków transportowych w OMGGS, poprawę częstotliwości i dostępu usług. Przykładem działania mogłoby być współfinansowanie dodatkowych połączeń kolejowych lub nowych połączeń międzygminnych, ważnych z perspektywy metropolii – uważają eksperci.

Za główne wyzwanie dla liczącego niemal 60 gmin i miast obszaru uznano integrację transportu. Jej brak prowadzi do sytuacji, w której w ramach OMGGS usługi przewozowe organizuje wielu przewoźników.
Częściową integrację taryf proponuje Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej (MZKZG), jednak możliwości płynące ze współpracy gmin w zakresie organizacji połączeń mogłyby być znacznie szersze.
- Wyzwaniem staje się także rosnący koszt i malejąca dostępność połączeń międzygminnych. W efekcie rośnie ryzyko mniejszej liczby pasażerów transportu zbiorowego oraz rośnie ruch samochodowy, a wraz z nim korki i problemy z parkowaniem. Na tym etapie rozpatrywane są różne możliwości działań – czytamy w materiałach OMGGS.

Jakie? To wymagałoby zaangażowania lokalnych władz i zacieśnieniu współpracy przy organizacji transportu, i to zarówno w zakresie planowania, zarządzania i biletowania przewozów. To nie odkrywanie Ameryki, ale jednym z pomysłów proponowanych w SUMP jest utworzenie metropolitalnego lub regionalnego zarządu transportu, który miałby takie działania umożliwić.

Gminy w Polsce organizują różne sposoby współpracy w ramach związków powiatowo-gminnych. W taki sposób działa aglomeracja poznańska, gdzie gminy współfinansują połączenia kolejowe. Innym przykładem związku powołanego dla organizacji wspólnego transportu jest Beskidzki Związek Powiatowo Gminny, który obsługuje sieć autobusową dla gmin okalających Bielsko-Białą wraz z zarządzaniem flotą, planowaniem połączeń i rozliczaniem usług. Trójmiejski MZKZG pełni taką rolę w ograniczonym zakresie. W ramach konsultacji SUMP omówimy możliwe rozwiązania w tym zakresie dla OMGGS – zapowiadają organizatorzy debaty.

Co jeszcze można zaplanować? Według OMGGS, z perspektywy pasażera ważnym celem będzie rozwijanie infrastruktury pasażerskiej. Nowe środki unijne mogą pomóc w rozbudowie węzłów przesiadkowych i przystanków zintegrowanych. Żeby były one dostępne i przyjazne dla użytkowników, koniecznie będzie jednak skoordynowanie ich z sieciami rowerowymi, pieszymi i lokalnym transportem.
- W trakcie konsultacji porozmawiamy o możliwości zintegrowania informacji pasażerskiej i oznaczeń węzłów czy wyposażenia ich w parkingi rowerowe – czytamy w zaproszeniu na konsultacje.
Ważnym tematem będzie również polityka parkingowa, zwłaszcza zapewnienie możliwości przesiadania się z auta na transport zbiorowy.

SUMP ma sprawiedliwie łączyć mieszkańców metropolii

Po co powstaje plan mobilności? Jego główne cele to redukcja szkodliwych emisji, jakie są powodowane przez transport oraz wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego i dostępności transportu zbiorowego.

Dzięki temu nasze miejsca zamieszkania będą przyjazne i bezpieczne, a negatywne skutki zmian klimatu mniej uciążliwe. SUMP to także dokument, w którym znajdziemy informacje, gdzie powinien być wspierany transport pieszy, a gdzie rowerowy i samochodowy. Plan łączy wszystkie dostępne środki transportu, ale zawsze duży nacisk będzie położony na ochronę środowiska i zdrowie mieszkańców – podkreśla OMGGS.

Głównym celem wdrożenia planu jest jednak poprawa jakości życia wszystkich mieszkańców metropolii. Choć wydaje się to dzisiaj pewną utopią, to w dalszej perspektywie realizacja założeń planu ma zapewnić równy i sprawiedliwy dostęp mieszkańców do wszystkich obszarów miast, gmin i powiatów, niezależnie od miejsca zamieszkania, sprawności fizycznej, wieku czy środka transportu, z którego dana osoba korzysta.
- Wszystko po to, by mimo zmiany stylu życia mieszkańców oraz nawyków transportowych, jakość życia mieszkańców metropolii wzrastała, a między ruchem pieszym, rowerowym, samochodowym i komunikacją miejską została zachowana harmonia – podkreślają współtwórcy SUMP.

Udział w debacie online to jedno. Można również zgłosić swoje uwagi do założeń planu. Do 26 marca wysłać je można za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: [email protected] lub w wersji papierowej: OMGGS, ul. Długi Targ 39/40, 80-830 Gdańsk.

PRZECZYTAJ TEŻ: GDDKiA odwołuje się od decyzji środowiskowej dla rozbudowy drogi krajowej nr 22 w Malborku. Inwestycja "odjeżdża" na dłużej

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto