Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Do Malborka w tym roku nie trafią nowe autobusy elektryczne. Miejski przewoźnik nie otrzymał dofinansowania na ich zakup

Anna Szade
Anna Szade
Już wiadomo, że w tym roku na ulice w Malborku nie wyjadą cztery nowe "elektryki". MZK nie otrzymało dofinansowania na ich zakup.
Już wiadomo, że w tym roku na ulice w Malborku nie wyjadą cztery nowe "elektryki". MZK nie otrzymało dofinansowania na ich zakup. Radosław Konczyński
Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie ogłosiło w środę (26 kwietnia) zwycięzców, którzy otrzymają dofinansowanie na zakup nisko- i zeroemisyjnych środków komunikacji. W konkursie instytucji zarządzającej funduszami unijnymi dla transportu startował malborski MZK z projektem dotyczącym zakupu czterech autobusów elektrycznych.

Ponad pięć miesięcy trwała ocena wniosków złożonych przez przewoźników w Centrum Unijnych Projektów Transportowych, które zarządza funduszami UE dla transportu. W środę opublikowana została lista projektów, które otrzymają dofinansowanie.
W konkursie, jak informował CUPT, można było uzyskać dotację na zakup taboru autobusowego nisko- i zeroemisyjnego, czyli z z napędem elektrycznym, wodorowym lub gazowym (LNG i CNG) oraz taboru tramwajowego i trolejbusowego.

CUPT ogłosił zwycięzców dotacji projektów transportowych

Jak czytamy w oficjalnym komunikacie, środki trafią do trzech podmiotów: z Krakowa, Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej i Wrocławia. Łączna wartość ich projektów to blisko 295 mln zł, a dofinansowanie - 150 mln zł. Przy czym spółki spodziewały się wyższych dotacji, które miały przekroczyć 200 mln zł.

Jest też lista czterech projektów, które co prawda uzyskały wymaganą liczbę punktów, ale nie otrzymały dofinansowania. Jeden z nich to "Zakup 11 dwukierunkowych tramwajów niskopodłogowych i 3 autobusów elektrycznych typu mini wraz ze stacjami ładowania przez Gdańskie Autobusy i Tramwaje", złożony przez Gdańskie Autobusy i Tramwaje sp. z o.o.

Natomiast nie ma tam Miejskiego Zakładu Komunikacji w Malborku sp. z o.o. Spółka chciała dzięki tym środkom kontynuować proces elektryfikacji komunikacji miejskiej w Malborku i po uzyskaniu dofinansowania kupić cztery 10-metrowe autobusy oraz dwie stacje ładowania w bazie MZK.

PRZECZYTAJ TEŻ: Malbork. MZK powalczy o dotację na kolejne autobusy elektryczne. To nie tylko wygoda dla pasażerów, ale i czystsze powietrze w mieście

Według szacunków, wartość projektu miała wynieść ok. 10 mln zł. Firma liczyła na dofinansowanie pokrywające 85 proc. kosztów. Pod koniec października Rada Miasta zgodziła się na podwyższenie kapitału i wniesienie udziałów do MZK, by w ten sposób zabezpieczyć wkład własny w wysokości 1,5 mln zł.

MZK po decyzji CUPT unieważni postępowanie przetargowe na dostawę czterech elektrobusów, które jest w toku. Jego rozstrzygnięcie uzależniał od otrzymanego dofinansowania. Takie zastrzeżenie pojawiło się już w ogłoszeniu o przetargu.

Przypomnijmy, zainteresowanie zamówieniem samorządowej spółki nie było duże. Swoją ofertę złożył tylko Solaris Bus&Coach sp. z o.o. z ceną 11 580 267,96 zł brutto. To dostawca poprzednich malborskich "elektryków". Jak ogłosił MZK, jest w stanie zapłacić za dostawę 11 685 000 zł brutto.

Firma miała w ciągu siedmiu miesięcy od podpisania umowy dostarczyć pojazdy. .

Przewoźnik z Malborka ma obecnie sześć elektrobusów, którymi obecnie wożeni są pasażerowie po mieście. To efekt realizacji unijnego projektu „Elektryfikacja komunikacji miejskiej w Malborku”. Głównym celem, prócz rozwoju elektromobilności, było wyposażenie w nowe zeroemisyjne pojazdy dwóch linii obsługiwanych przez MZK: nr 1 i nr 6, które rocznie przejeżdżają 463 210 km.

Pojawienie się elektrobusów oznacza według szacunków redukcję emisji dwutlenku węgla przez tabor „zbiorkomu” na poziomie 186,60 ton do 2034 r., więc to nie tylko komfort podczas przejazdów, ale też czystsze powietrze w mieście. Całkowity koszt realizacji wyniósł nieco ponad 16 mln zł, a udzielone dofinansowanie - ok. 11 mln zł.

To identyczny mechanizm, jak w przypadku zakupu pierwszych sześciu „elektryków”. Miasto przekazuje spółce po 705 tys. zł rocznie do 2026 r. na spłatę tych zakupów z unijnym dofinansowaniem.

Rozwój transportu publicznego w Malborku. Jest plan "B"?

To nie znaczy, że żadnych nowych autobusów nie da się w najbliższym czasie kupić. Miasto ma w planach uzyskanie unijnej dotacji na uzupełnienie taboru dla MZK ramach Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Malbork – Sztum.

Szacunkowa wartość projektu to ponad 2,9 mln euro. Te pieniądze mają wystarczyć nie tylko na cztery nowe „elektryki”, ale też ładowarkę, system informacji miejskiej i tablice elektroniczne.

- W ramach MOF mamy określoną alokację środków, to nie konkurs, więc wiadomo, że poziom dofinansowania wyniesie 85 proc. kosztów zadania - mówi nam Marek Charzewski, burmistrz Malborka.

Od lipca 2022 r. zlikwidowano bilety dla pasażerów. Koszty komunikacji miejskiej w całości pokrywane są z budżetu Malborka.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto