Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dworzec kolejowy w Szymankowie po przebudowie. Wreszcie jego wygląd licuje z historycznym znaczeniem

Radosław Konczyński
Radosław Konczyński
Dworzec zyskał elewację nawiązująca do jego historycznego wyglądu.
Dworzec zyskał elewację nawiązująca do jego historycznego wyglądu. materiały PKP S.A.
Ponad 14 mln zł kosztowała przebudowa dworca kolejowego w Szymankowie (gm. Lichnowy). Dzięki inwestycji zrealizowanej przez Polskie Koleje Państwowe S.A. obiekt po wielu latach znów jest dostępny dla podróżnych. Na zewnątrz zyskał odtworzoną na wzór historycznej ceglaną elewację, a w środku piękne wnętrza.

Dworzec kolejowy w Szymankowie znajduje się przy linii nr 9 z Warszawy do Gdyni Głównej, między Malborkiem a Tczewem. Powstał w 1906 r. i jest ujęty w wojewódzkiej ewidencji zabytków. Jeszcze w 2012 roku Polskie Koleje Państwowe S.A. rozważały sprzedaż lub wydzierżawienie, a nawet wykreślenie go z rejestru dworców, ale ostatecznie tak się nie stało. Nieruchomość została ujęta w Programie Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 i dzięki temu przebudowana z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Kompleksowy remont dworca w Szymankowie. Co udało się zrobić?

Głównym celem prac było dostosowanie nieruchomości do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wejście frontowe (od strony ul. Bohaterów Września 1939) pozbawiono progu, a przy schodach wewnętrznych zamontowano barierki. Osobom poruszającym się na wózkach zapewniono dostęp do dworca, budując dla nich specjalną pochylnię przy wejściu do budynku od strony peronów.

Elewacja dworca, po II wojnie światowej pozbawiona detalu i otynkowana, została odtworzona w cegle na wzór historycznej. W części pasażerskiej dworca wymienione zostały posadzki. Zgodnie z programem prac konserwatorskich renowację przeszły boazerie oraz drewniane sufity w hali dworca. Na wzór historycznej wykonano nową, energooszczędną stolarkę okienną i drzwiową.

CZYTAJ TEŻ: Dworzec kolejowy w Szymankowie będzie przebudowany

Przestrzeń obsługi podróżnych stanowi hol pełniący funkcję poczekalni. Znajdują się tu również pomieszczenia kas biletowych oraz toalety, przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W pomieszczeniu przyległym do poczekalni urządzony został kącik zabaw dla dzieci. W obiekcie zamontowano energooszczędne oświetlenie, ogrzewanie z użyciem pompy ciepła, a także system BMS (Building Management System) sterujący instalacjami i urządzeniami oraz optymalizujący zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Na dworcu jest również bezpieczniej dzięki nowoczesnemu systemowi monitoringu.

Zmieniło się także najbliższe otoczenie dworca. Na placu przed budynkiem powstały m.in. miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami oraz strefa kiss&ride. W pobliżu miejsca parkingowego dla osób z niepełnosprawnością zainstalowana została także tablica z planem dworca. Nie zapomniano o rowerzystach – na peronie obok dworca znajduje się wiata ze stojakami na rowery. Plac dworcowy zyskał nowe chodniki oraz elementy małej architektury, w tym m.in. kosze, ławki etc.

Dworzec kolejowy w Szymankowie to "świadek historii"

Inwestycja zrealizowana przez PKP S.A. kosztowała ponad 14,1 mln zł brutto. Dokumentację projektową opracowała pracownia projektowa An Archi Group Sp. z o.o. z Gliwic, a wykonawcą prac budowlanych była firma 3JM Michał Bryłka z Kwidzyna.

Modernizacja obiektu w Szymankowie to kolejna inwestycja zrealizowana przez Polskie Koleje Państwowe w województwie pomorskim. W sumie w tym regionie, w ramach aktualnego Programu Inwestycji Dworcowych, realizujemy aż 21 inwestycji. Część z nich została już zakończona, a nowoczesne i bezpieczne dworce zostały już udostępnione podróżnym. Warto tu przypomnieć o zakończonej latem ub.r. przebudowie dworca Gdańsk Główny, która była największą inwestycją realizowaną w ramach programu – przypomina Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Dworzec przez wiele lat przed przebudową był nieczynny. Od stycznia 2024 roku już służy podróżnym. Co ważne, wreszcie wygląd obiektu w Szymankowie licuje z jego historycznym znaczeniem. Budynek sam w sobie jest „pomnikiem”, "świadkiem historii" przypominającym o Polakach, którzy 1 września 1939 r. zostali wymordowani przez Niemców. Kolejarze przed śmiercią skierowali na boczny tor pociąg do Tczewa, w którym znajdowali się żołnierze niemieccy mający opanować most w Tczewie. Dzięki temu saperzy polscy zyskali czas by go wysadzić. W odwecie hitlerowcy wymordowali kolejarzy i celników wraz z rodzinami. O tych tragicznych wydarzeniach przypomina tablica pamiątkowa znajdująca się na budynku dworca.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto