Ekrany wzdłuż drogi krajowej nr 22 nie zniszczą krajobrazu? W postanowieniu Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska zredukowano ich liczbę

Anna Szade
Anna Szade
To preferowany obecnie wariant ekranów akustycznych wzdłuż malborskiego odcinka krajowej "22"
To preferowany obecnie wariant ekranów akustycznych wzdłuż malborskiego odcinka krajowej "22" Materiały GDDKiA
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku wydała postanowienie w sprawie warunków realizacji przebudowy malborskiego odcinka drogi krajowej nr 22. Według tych uzgodnień, nie da się w mieście przy tak ruchliwej trasie uniknąć ekranów dźwiękochłonnych. To one były najbardziej krytykowane przez malborskie władze, które obawiały się „ekranozy”. Udogodnieniem ma być specjalna nawierzchnia, która obniży hałas o kolejne decybele.

Do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku zwrócił się burmistrz Marek Charzewski w związku z prowadzonym postępowaniem w sprawie oceny oddziaływania na środowisko rozbudowy malborskiego odcinka drogi krajowej nr 22. To fragment al. Rodła od skrzyżowania z ul. Mickiewicza i dalej, aż do granic miasta o łącznej długości 3,605 km.

Zakres robót objętych projektem obejmuje:

  • wykonanie nowej konstrukcji jezdni o szerokości 7 m lub wzmocnienie konstrukcji istniejącej nawierzchni;
  • wykonanie pasa manewrowego o szerokości 3,5 m;
  • budowę ciągu pieszo-rowerowego;
  • budowę i przebudowę zjazdów z drogi krajowej;
  • przebudowę istniejących sieci kolidujących z projektowanym układem drogowym;
  • przebudowę i budowę przepustów;
  • przebudowę rowów drogowych;
  • budowę kanału technologicznego;
  • wycinkę drzew i krzewów kolidujących z projektowanym układem drogowym;
  • budowę i przebudowę odwodnienia drogi;
  • remont wiaduktu kolejowego oraz przejścia podziemnego.

Przebudowa drogi krajowej nr 22 w Malborku. Jak uniknąć hałasu?

Nie da się ukryć, że krajowa „22” to uciążliwość dla mieszkańców, zwłaszcza z powodu hałasu, którego źródłem są przejeżdżające samochody. W postanowieniu RDOŚ wśród wymagań dotyczących ochrony środowiska za konieczne do uwzględnienia w dokumentacji całego przedsięwzięcia trzeba zastosować specjalny rodzaj nawierzchni. Ale nie dla całej przebudowywanej trasy. Mowa jest o dwóch fragmentach. Według oznaczeń drogowców, chodzi o odcinek od ok. km 358+200 do ok. km km 361+160, który ma ochronić spory odcinek gęsto zabudowanej części miasta oraz ok. km 361+500 do ok. km 361+650, czyli pod koniec przygotowywanej inwestycji.

To rozwiązanie od początku proponowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, co ma się przełożyć na redukcję hałasu o 3 decybele. Jednocześnie ma zminimalizować liczbę koniecznych do zastosowania innych zabezpieczeń akustycznych. Jak czytamy w uzasadnieniu postanowienia RDOŚ, drogowcy nie zakładali innych, bardziej zaawansowanych, nawierzchni zmniejszających hałaśliwość, np. porowatych lub z domieszką gumy. Miały o tym przesądzić trudności z ich utrzymaniem, zwłaszcza w zimę.

RDOŚ: „Liczba ekranów jest ograniczona do minimum”

Nawet wyciszająca ruch samochodów nawierzchnia to za mało w gęstej miejskiej zabudowie, gdzie dźwięk rozchodzi się jak w tunelu, bywając naprawdę męczący dla mieszkających w sąsiedztwie „krajówki”. Właśnie dlatego, że badania wykazywały znaczne przekroczenia poziomów hałasu, GDDKiA proponowała początkowo zastosowanie 21 ekranów akustycznych. To wywoływało największe emocje i protesty ze strony władz Malborka, które obawiały się, że miastu grozi „ekranoza”.

Dlatego pada propozycja, by wzdłuż krajowej „22” po jej przebudowie ekranów było ich 13.

Mając na uwadze uwarunkowania lokalne i specyfikę zwartej zabudowy zlokalizowanej blisko drogi krajowej nr 22 w mieście Malbork, nie wszystkie ekrany były możliwe do wykonania. Podkreślenia wymaga, iż miasto Malbork, z uwagi na dużą ilość zabytków, jest bardzo atrakcyjnym miejscem turystycznym. W związku z czym wszelkie znaczące ingerencje w krajobraz i postrzeganie układu przestrzennego nie są wskazane – akcentuje w swoim postanowieniu RDOŚ.

Szczegółowej analizie poddano sześć typów ekranów zaproponowanych przez GDDKiA do wyboru:

  • ekran cały pochłaniający typu zielona ściana
  • ekran cały pochłaniający typu zielona ściana obsadzona pnączami
  • ekran cały pochłaniający trocinobetonowy
  • ekran cały pochłaniający trocinobetonowy obsadzony pnącami
  • ekran mieszany, u dołu 1,5 m pochłaniający, np. zielony trocinobetonowy lub aluminiowy, a góra przeźroczysta
  • ekrany o wysokości do 3 m w formie gabionów stalowych wypełnionych kamieniem, obsadzonych roślinnością, pozostała część przeźroczysta.

Wiadomo już, jaki rodzaj ekranu preferuje w swoich uzgodnieniach instytucja stojąca na straży środowiska naturalnego.

Ze względu na charakter przedsięwzięcia, jakim jest rozbudowa istniejącej drogi, nie należy się spodziewać jakiegokolwiek znaczącego oddziaływania na krajobraz. Otoczenie drogi zostanie jednak uporządkowane i uzyska bardziej estetyczny wygląd – uważa RDOŚ. - Niemniej, z uwagi na przebieg analizowanego odcinka drogi przez obszar miasta Malborka, gdzie zabudowa zlokalizowana jest blisko drogi, aspekt wpływu na krajobraz był jednym z istotnych elementów doboru zabezpieczeń akustycznych.

Zdaniem wydających postanowienie, liczba ekranów jest ograniczona do minimum. Zrezygnowano też z ekranów wyższych niż 7 metrów, aby nie stały dominantą w krajobrazie miasta.

W postanowieniu mowa jest o pogodzeniu dwóch aspektów: mniejszego oddziaływania na krajobraz oraz skuteczną ochronę przed hałasem. Dlatego wybrano ekrany mieszane, z dolną częścią pochłaniającą o wysokości ok. 1,5 m i górną przeźroczystą.

Powstały w ten sposób kompromis ma na celu jak najmniejszą ingerencję w układ przestrzenny miasta. Dodatkowo dolna część ekranu mieszanego zostanie obsadzona pnączami: winobluszczem trójklapkowym i winobluszczem pięciolistkowym odmiany murorum oraz bluszczem pospolitym, co dodatkowo poprawi wkomponowanie ekranów w krajobraz – uzasadnia RDOŚ.

Część przeźroczysta ma zostać zabezpieczona przed zderzeniami ptaków. W uzgodnieniach mowa jest o trwałych czarnych paskach o szerokości ok. 2 mm z czarnych włókien poliamidowych, zatopionych w szkle akrylowym co ok. 3 cm.

W planie wycinka drzew. Co w zamian?

Niestety, realizacja inwestycji wiąże się z koniecznością usunięcia 241 drzew oraz wielu krzewów. Inwestor od początku planował wykonanie nasadzeń zastępczych w stosunku 1:1. Ale miasto kwestionowało propozycję drogowców, która przewidywała posadzenie jedynie 50 drzew w granicach inwestycji. Pozostałe 191 owszem, będą posadzone wzdłuż drogi krajowej nr 22, ale na terenie województwa pomorskiego, nie w Malborku.
RDOŚ w postanowieniu wspomina, że nałożono na GDDKiA obowiązek wykonania nasadzeń zastępczych drzew i krzewów w proporcjach nie mniejszych niż 1:1. Jednocześnie wskazując, iż „nasadzenia należy zlokalizować wzdłuż projektowanego odcinka drogi oraz w pasie drogi krajowej nr 22 na terenie województwa pomorskiego”.

Projekty zieleni powinny uwzględniać nasadzanie zieleni wysokiej, czyli drzew, w miejscach, gdzie pozwalają na to warunki techniczne oraz warunki bezpieczeństwa ruchu drogowego. Co istotne, nie należy stosować gatunków obcych geograficznie i siedliskowo oraz inwazyjnych gatunków drzew i krzewów, jak również drzew i krzewów ozdobnych, owocowych lub miniaturowych – zaznacza RDOŚ.

Postanowienie RDOŚ o uzgodnieniu warunków realizacji inwestycji drogowej to jeszcze nie decyzja środowiskowa. Tę wydaje burmistrz Malborka. Jako organ prowadzący postępowanie musi wziąć pod uwagę uzgodnienie RDOŚ. nie może według własnego uznania odmówić jej wydania. Gdyby jednak włodarz się na taki krok zdecydował, to uzasadnienie powinno wyjaśniać szczegółowo powody takiej odmowy.

PRZECZYTAJ TEŻ: Malbork. Obwodnica to niespełnione marzenie mieszkańców od lat. Czy pomorscy posłowie pomogą wpisać ją na listę drogowych priorytetów?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

INTER PACK

Inter Pack Quiet XT RR 82/82

299,00 zł

kup najtaniej

Thule

Thule Free Ride - 532

347,00 zł

kup najtaniej

INTER PACK

Inter Pack Zenith 6.6 Czarny Metalik - 360 Litrów

2 899,00 zł

kup najtaniej

INTER PACK

Inter Pack Traxer 8.6 czarny

2 699,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie