Żołnierze Włoskich Sił Powietrznych przylecieli w pierwszej połowie września
Przypomnijmy, że w połowie września do Polski został przysłany kontyngent z czterema samolotami V generacji F-35 z 32 Skrzydła Amendola i 6 Skrzydła Ghedi pod dowództwem płk. Ciro Maschione. Z misją wspierania ochrony powietrznej na wschodniej flance NATO (enhanced Air Policing) miał – jak wówczas zapowiadano – przebywać w 22 Bazie Lotnictwa Taktycznego dwa miesiące. Supersamoloty odleciały jednak nieco wcześniej, ale jak się okazuje, wkrótce powrócą, bo Włoskie Siły Powietrzne na malborskim lotnisku będą stacjonowały dłużej w systemie rotacyjnym.
F-35 opuściły Malbork 2 listopada. Wrócimy pod koniec listopada na kolejny blok misji NATO Enhanced Air Policing, mniej więcej do lutego 2024 roku. Prawdopodobnie Włoskie Siły Powietrzne będą mogły później pozostać w Polsce do lipca 2024 roku z innymi rodzajami samolotów – wyjaśnia nam podpułkownik Carmelo Frattaruolo, oficer prasowy włoskiego kontyngentu.
Decyzje w kwestii rozmieszczania lotnictwa w państwach członkowskich Sojuszu Północnoatlantyckiego zapadają na szczeblu Dowództwa Sił Powietrznych NATO po konsultacjach z sojusznikami. W przypadku Włochów innym rodzajem samolotów, które będą mogły stacjonować w Malborku po F-35, są wielozadaniowe Eurofightery Typhoon. Zresztą, z tymi maszynami oddział Aeronautica Militare aż przez cztery miesiące przebywał w Malborku już latem i jesienią 2022 roku.
Obecnie piloci włoskich Eurofighterów strzegą nieba nad krajami nadbałtyckimi – Litwą, Łotwą i Estonią w ramach Baltic Air Policing. Około 200-osobowy oddział od końca sierpnia br. z litewskiej bazy w Szawlach wykonuje czteromiesięczną misję. Włosi z Malborka i Litwy mieli okazję wspólnie uczestniczyć w szkoleniu lotniczym nad Polską razem z polskimi lotnikami, w tym oczywiście pilotami myśliwców MiG-29 z 22 BLT. Przede wszystkim jednak ich zadaniem było pełnić nieprzerwanie, 24 godziny na dobę dyżur bojowy, by poderwać samoloty w razie alarmu Alpha Scramble.
CZYTAJ TEŻ: NATO pokazuje w Malborku, że w jedności siła. Potwierdzeniem obecność holenderskich F-35
Alpha Scramble - przechwytywanie rosyjskich samolotów nad Bałtykiem
Przypomnijmy, że Air Policing jest jedną z najstarszych procedur wojskowych w Sojuszu Północnoatlantyckim, prowadzoną od 1961 roku. Pary pilotów pełnią dyżur na zmianę w trybie ciągłym. Po sygnale z Centrum Dowodzenia Operacjami Powietrznymi w niemieckim Uedem lotnicy mają maksymalnie 15 minut, by znaleźć się w powietrzu. Włosi z F-35 operujący z Malborka kilkakrotnie mieli okazję lecieć na spotkanie z rosyjskimi samolotami prowokacyjnie wlatującymi z obwodu królewieckiego nad wody międzynarodowe Bałtyku. Rosjanie wyłączają transpondery i nie zgłaszają wcześniej planu lotu służbom lotniczym, tym samym stwarzają zagrożenie w ruchu lotniczym.
Dla natowskich pilotów to już rutynowa procedura. Piloci malborskich myśliwców od kilkunastu lat pełnią Air Policing ze swoją lotniska i wielokrotnie byli podrywani na sygnał Alpha Scramble.
Obecność włoskich Sił Zbrojnych w Polsce jest dowodem solidarności sojuszniczej oraz naszych relacji. W najbliższych miesiącach możliwe są prowokacje i utrzymanie wysokiego napięcia. Liczymy, że misja jest wstępem do dalszego zacieśniania współpracy bilateralnej i w ramach NATO – podkreślał Jacek Siewiera, szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego, gdy we wrześniu witał włoski kontyngent na lotnisku 22 BLT.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?