Gmina Malbork zbuduje drogę z Nowej Wsi na Piaski. Dzięki tej "małej obwodnicy" częściowo rozwiązane zostaną problemy komunikacyjne miasta

Anna Szade
Anna Szade
Tak obecnie prezentuje się droga, która w przyszłości może zamienić się w "małą obwodnicę" Malborka.
Tak obecnie prezentuje się droga, która w przyszłości może zamienić się w "małą obwodnicę" Malborka. Google Maps
Malbork nie może doczekać się obwodnicy miasta na drodze krajowej, więc z pomocą przyjdzie... dużo mniejszy sąsiad. Gmina Malbork wybuduje trasę, o której mówi się od wielu lat, łączącą Nową Wieś z Piaskami. Dzięki temu dla jadących od strony Dzierzgonia w kierunku Elbląga pojawi się możliwość ominięcia zatłoczonych malborskich ulic.

Mieszkańcy Malborka i okolic doskonale znają ten skrót polnymi drogami: wjeżdża się w Nowej Wsi i wyjeżdża na Piaskach. Zostawia się z tyłu całe miasto, a w godzinach szczytu i korki, które tworzą się na zjeździe z ul. Sikorskiego w al. Wojska Polskiego, czyli na malborski odcinek drogi krajowej nr 22.
Jest dobra wiadomość, bo gmina Malbork wzięła sprawę w swoje ręce, bo trasa prowadzi głównie po jej terenie.

Kończymy przygotowanie dokumentacji technicznej. Droga zacznie się w Nowej Wsi przy pętli autobusowej i przebiegać będzie polami w stronę malborskiego osiedla Piaski II. Ale jest też druga opcja, by skierować trasę w pole, wówczas wyjazd byłby na Rakowcu, ominąłby osiedle – słyszymy od Marcina Kwiatkowskiego, wójta gminy Malbork.

Ta „mała obwodnica”, która przez pola połączy drogę wojewódzką nr 515 z drogą krajową nr 22, nie będzie miała standardu drogi ekspresowej. Ale to, co planuje gmina i tak wystarczy, by ułatwić życie kierowcom. Jak przewiduje wstępny plan, nawierzchnię tworzyć będą dwa pasy z żelbetowych płyt drogowych o wymiarach 3 na 1,5 metra, między którymi będzie 80-centymetrowa przerwa wypełniona kruszywem. Materiałem tym mają być również umocnione pobocza.
Na tę inwestycję gmina pozyskała 612 tys. zł z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.

Pierwotnie projekt zakładał, że będzie to tyle kosztowało, jednak teraz wiemy, że może to być nawet 950 tys. zł. Widać, więc, że zdrożało o ok. jedną trzecią – przyznaje Marcin Kwiatkowski.

Włodarze miasta bardzo kibicują tej gminnej inwestycji. Dlatego nie będą robić problemów z ustaleniem jej ostatecznego przebiegu. Trzeba będzie dokładnie prześledzić, które rozwiązanie będzie lepsze, bo wpuszczenie ruchu na spokojne osiedle na Piaskach II może nie spodobać się tamtejszym mieszkańcom. Z drugiej strony, wydłużanie ul. Kasztanowej aż po Rakowiec może oznaczać wyższe koszty całego przedsięwzięcia.

Na pewno jeżeli wójt będzie budował drogę na terenie gminy, to my u siebie też będziemy ją wykonywać – deklaruje Marek Charzewski, burmistrz Malborka.

Ta obietnica nie jest do końca bezinteresowna. Ucywilizowanie drogi gruntowej przyda się także malborczykom.

Myślę, że jest to nawet w interesie państwa. Jeżeli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad myśli realnie o remoncie drogi krajowej nr 22, to jedyna możliwość objazdów jest tam. Właśnie ulicą Kasztanową można byłoby ruch wyprowadzić. Jak w przyszłości zamknie się wiadukt na ul. Wojska Polskiego, to którędy zorganizować objazd. Przecież nie puścimy ruchu w wyremontowane ulice Parkową czy Sportową, bo ludzie nas zjedzą – uważa Jan Tadeusz Wilk, wiceburmistrz Malborka.

W ten sposób gmina Malbork może pomóc w rozwiązaniu problemów komunikacyjnych miasta. To ważne zwłaszcza po tym, gdy rząd ogłosił ostateczny kształt "Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020 – 2030". Nie ma tam wyglądanej w Malborku inwestycji, która wypchnęłaby ruch tranzytowy z krajowej „22”, która przecina miasto na pół.

Więcej szczęścia ma Sztum, gdzie trwa projektowanie przyszłej obwodnicy na krajowej "55". Na razie trwają konsultacje społeczne, podczas których gdańska GDDKiA zaproponowała trzy warianty przebiegu tej nowej trasy. Ukończenie dokumentacji technicznej przewidziane jest na ostatni kwartał 2023 r. Drogowcy planują ogłoszenie przetargu na realizację przedsięwzięcia na drugi kwartał 2024 r.

Na całym Pomorzu w setce obwodnic znalazły się jeszcze cztery:

  • obwodnica Brzezia w ciągu drogi krajowej nr 25, której budowa rozpoczęła się w lipcu 2021 r. i ma potrwać 16 miesięcy; wykonawca - konsorcjum firm Polimex Infrastruktura (lider) i Polimex Mostostal (partner); koszt prac wyniesie ok. 31,8 mln zł;
  • obwodnica Człuchowa w ciągu dróg krajowych nr 22 i 25; planowana data ogłoszenia przetargu to trzeci kwartał 2024 r.;
  • obwodnica Słupska i Kobylnicy w ciągu drogi krajowej nr 21; planowana data ogłoszenia przetargu to drugi kwartał 2024 r.;
  • obwodnica Starogardu Gdańskiego w ciągu drogi krajowej nr 22; planowana data ogłoszenia przetargu to drugi kwartał 2023 r.

Co ciekawe, modernizacja ul. Kasztanowej to nie jedyne drogowe plany gminy Malbork, bo do Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych złożyła wniosek o środki na modernizację drogi z poligonu w kierunku Gronajn wraz ze ścieżką rowerową. Jak wyliczyły gminne władze, tamta inwestycja może kosztować nawet 15 mln zł.

Ilu jest mieszkańców powiatu malborskiego? Sprawdziliśmy, gd...

Nowe mandaty od straży miejskiej

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie