Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gmina Stare Pole. Przystanek Królewo Malborskie do rozbudowy, a stacja w stolicy gminy musi czekać na "wyjście z PRL-u" [ZDJĘCIA]

Radosław Konczyński
Fot. Radosław Konczyński
W ramach rządowego programu będzie wydłużany już zmodernizowany przystanek kolejowy Królewo Malborskie na linii Malbork-Elbląg. Tymczasem na liście nie znalazła się stacja w pobliskim Starym Polu.

Miesiąc temu prezydent Andrzej Duda i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedzieli budowę i rozbudowę 200 przystanków kolejowych w ramach 5-letniego programu.

Za kwotę 1 mld zł zamierzamy budować nowe przystanki kolejowe, odbudować te, które od lat nie istnieją, oraz wydłużać perony tam, gdzie nie mogą zatrzymywać się pociągi dalekobieżne. Jest to kolejna odsłona walki naszego rządu z wykluczeniem komunikacyjnym. Bardzo dziękuję panu prezydentowi Andrzejowi Dudzie za inspirację do realizacji tego programu – mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas ogłaszania programu.

Na Pomorzu program obejmie 14 przystanków kolejowych, w tym Królewo Malborskie, które nie tak dawno było modernizowane. Mimo to, przystanek znalazł się na liście planowanych inwestycji. Tymczasem niespełna 10 km dalej jest stacja PKP w Starym Polu pamiętająca czasy PRL...

- Przedstawiona lista zadań stanowi zestaw propozycji działań inwestycyjnych, których celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, promowanie ekologicznych środków transportu oraz wspieranie polskiej gospodarki poprzez stymulowanie inwestycji infrastrukturalnych. Warunkiem realizacji inwestycji będzie deklaracja regionalnego organizatora przewozów o korzystaniu z wybudowanej infrastruktury – odpowiada nam Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

Pociągi regionalne i tak tu stają, więc Urząd Marszałkowski w Gdańsku, jako organizator przewozów, niczego nie musi deklarować. Ponadto, na przystanku Królewo Malborskie problem z wyjściem na peron zdarzał się tylko raz w roku, gdy tłumy docierały na doroczny Open Air Day, czyli dzień otwarty na pobliskim lotnisku 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Pociągi dalekobieżne tutaj się nie zatrzymują, a składy regionalne bez problemu mieszczą się na obecnej długości peronów. Mimo to - jak wyjaśnia resort - „zakres planowanej inwestycji dotyczącej przystanku Królewo Malborskie obejmuje przywrócenie długości peronów nr 1 i 2 ze 150 m do 220 m”.

- Realizacja inwestycji została rekomendowana przez przewoźnika kolejowego oraz zarządcę infrastruktury kolejowej. Szczegóły realizacji inwestycji, w tym m.in. zakres prac, nazwa przystanku, okres realizacji zostaną określone po przeprowadzeniu dodatkowych konsultacji z zainteresowanymi stronami, jak również wnikliwej analizy mającej na celu jak najlepsze dostosowanie programu do potrzeb lokalnej społeczności – informuje Szymon Huptyś.

Sprawa nazwy pojawia się w odpowiedzi dlatego, że przypomnieliśmy resortowi o tym, iż miejscowość o nazwie „Królewo Malborskie” nie istnieje.

Mniejsza o to. Teraz ważniejszy jest fakt, że więcej osób, co jest naturalne, korzysta ze stacji w Starym Polu jako stolicy gminy. Ale ona musi czekać na swoją kolej. Wójt Marek Szczypior, którego poprosiliśmy o komentarz, chciałby, żeby na obie inwestycje znalazły się pieniądze. Ale gdyby musiał wybierać?

- To wybrałbym ten dworzec, który jest w dużo gorszym stanie, czyli Stare Pole. Pisaliśmy wiele pism, ale też oczekujemy dotrzymania niepisanej obietnicy, którą dostaliśmy od przedstawicieli obecnej strony rządzącej, że jak tylko pieniądze się znajdą, to prace na dworcu w Starym Polu zostaną wykonane - mówi Marek Szczypior.

Do tej pory włodarzowi udało się wywalczyć wiatę przystankową. Remont peronów na pewno by się przydał. Obecnie w tej okolicy istnieją dwa światy. Z peronów przypominających „kolejowy skansen PRL-u” przechodzi się do XXI wieku na ulicę Dworcową zmodernizowaną przez samorząd gminy Stare Pole.

- Rekomendowana lista 200 przystanków jest katalogiem otwartym, co oznacza, że strona społeczna może zgłaszać inne postulaty związane z potrzebą realizacji inwestycji przystankowych. Uzupełnienie wskazanej listy przystanków będzie uwarunkowane dostępnością środków przeznaczonych na realizację programu – odpowiada nam Szymon Huptyś.

W województwie pomorskim w ramach programu przystankowego 2020-2025 wybudowanych zostanie 14 przystanków:

  • 6 nowych przystanków: Gdańsk Osowa Północ, Runowo, Gdynia Mały Kack, Osowa II w rejonie Barniewic, Łąg Południowy (budowa peronów), Szałamaje (budowa peronów);
  • 3 przystanki w nowej lokalizacji: Czarna Woda, Gdańsk Park Maszynowa, Gdynia Orłowo;
  • odbudowa 3 przystanków: Gdańsk Brzeźno, Gdańsk Nowe Szkoty, Gdańsk Zaspa Towarowa;
  • poprawa dostępności 1 przystanku: Czersk;
  • wydłużenie peronów/przebudowa 1 przystanku: Królewo Malborskie.
od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto