Historia Malborka. Jeszcze o "Ślicznotce z Memphis" i nalotach na fabrykę samolotów (Polemika)

rk
Fot. USAF/www.nationalmuseum.af.mil
Swoją wiedzą na temat nalotów w czasie II wojny światowej na podmalborską montownię samolotów Focke-Wulf, a dokładnie roli słynnego bombowca "Ślicznotka z Memphis", dzieli się z nami pan Władysław Gibas. Poniżej publikujemy jego polemikę do tekstu o "Memphis Belle", który umieściliśmy na portalu na początku maja br.

Jako były, wieloletni mieszkaniec Malborka staram się obserwować, co się w nim dzieje. Dodam, że jestem oficerem Sił Powietrznych w stanie spoczynku i amatorsko zajmuję się historią lotnictwa w II wojnie światowej. Dlatego zainteresował mnie artykuł p. Marka Dziedzica traktujący o bombardowaniu montowni samolotów Focke-Wulf w Malborku. Lotnisko to jest mi bliskie, spędziłem na nim prawie ćwierć wieku.

P. Marek Dziedzic w swoim artykule napisał, że w nalotach na ten obiekt w składzie misji bombowych 8 Armii USA brał udział samolot B17F-10BO o numerze taktycznym 324, nazwany przez załogę „Ślicznotką z Memphis”.
Prześledziłem losy tego samolotu od momentu dostarczenia go do Wielkiej Brytanii aż do powrotu do USA, po wykonaniu 25 misji bojowych. Na podstawie informacji zebranych z różnych źródeł z całą odpowiedzialnością stwierdzam, że samolot ten nie uczestniczył w nalotach na malborskie lotnisko w dniach 9 października 1943 i 9 kwietnia 1944 r., bo wtedy nie było go w składzie żadnej jednostki USAF stacjonującej w Wielkiej Brytanii.

Czytaj także

Przypomnę w skrócie losy „Ślicznotki z Memphis”. Samolot B17 został wyprodukowany w 1942 roku i 15 lipca 1942 r. został przekazany Siłom Powietrznym USA (USAF). Był jednym z 12 782 wyprodukowanych samolotów tego typu. Pierwszym miejscem bazowania na terenie Wielkiej Brytanii była baza tymczasowa w miejscowości Prestwick w Szkocji. 30 września 1942 r., po przebazowaniu do bazy RAF w Bassingbourn, tam nadano mu oznaczenia eskadrowe DF.

Załoga samolotu (z niewielkimi zmianami w poszczególnych lotach) wykonała 25 lotów bojowych na cele na terenie III Rzeszy i niektórych państw okupowanych. Po zakończeniu tej serii samolot wraz z załogą 8 czerwca 1943 roku powrócił do USA i nigdy już nie brał udziału w operacjach bojowych. Lotnicy i „Ślicznotka z Memphis” zostali wykorzystani do akcji reklamującej zakup obligacji wojennych rządu USA. Po wojnie samolot zapomniany. Zakupiony jako złom został odrestaurowany i w 2013 roku znów wzbił się w powietrze.

Naloty na malborską montownię Focke-Wulfów miały miejsce: pierwszy 9 października 1943 roku, a drugi 9 kwietnia 1944 roku.

Uważam, że załoga tego samolotu wniosła do walki z niemieckim faszyzmem wystarczająco dużo. Oprócz udziału w 25 misjach bombowych, zestrzeliła 8 samolotów niemieckich. Nie trzeba do zasług tej załogi dorabiać nieprawdziwych treści.

Z poważaniem
Władysław Gibas

Niemcy uznały Polskę jako obszar ryzyka zakażenia koronawirusem

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3