Przypomnijmy. Budowa drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe-Babica to zadanie w powiecie rzeszowskim i strzyżowskim, na terenie gmin Rzeszów, Boguchwała, Czudec, Niebylec i Strzyżów.
Wybudowany zostanie nowy, ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje także budowę tunelu o długości ponad 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19.
Wykonawca, którym jest Mostostal Warszawa, zapewniał, w maju, że jeszcze w tym roku rozpocznie się drążenie tunelu. Niestety jak przyznaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w lipcu br. podczas próbnych pompowań mających na celu obniżenie zwierciadła wody na potrzeby drążenia tunelu maszyną TBM, stwierdzono ulatnianie się gazu. Gaz pojawił się w 2 z 44 otworów studziennych.
- W celu zapewnienia bezpieczeństwa personelowi pracującemu na budowie, wykonawca wstrzymał prace związane z próbnym pompowaniem oraz wierceniem pozostałych studni. Przy użyciu odpowiedniego sprzętu potwierdzono w pobranych próbkach gazu obecność metanu. Pobrano również próbki do badań laboratoryjnych, które potwierdziły obecność metanu w wodzie. Ponadto określono plan działania w celu identyfikacji zagrożeń dla planowanych prac wiertniczych oraz drążeniowych tunelu mający na celu rozpoznanie skali i określenie działań niezbędnych do przystosowania maszyny TBM do wiercenia w środowisku metanowym -wyjaśnia Joanna Rarus, rzecznik rzeszowskiego oddział GDDKiA.
Drogowcy informują, że od momentu wykrycia gazu oraz w trosce o bezpieczeństwo pracowników przy drążeniu tunelu, na budowie pracuje szeroki zespół specjalistów zarówno po stronie wykonawcy (specjaliści z zakresu geologii górniczej oraz hydrogeologii) jak i GDDKiA. Współpracuje z nimi zespół ekspertów z Akademii Górniczo-Hutniczej z Krakowa pod przewodnictwem profesora Marka Cały Dziekana Wydziału Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobami.
- Wykonawca szacuje, że rozpoczęcie drążenia tunelu nastąpi w przyszłym roku. Wynika to z wielu czynników, które muszą zostać dostosowane w celu zapewnienia odpowiednich poziomów bezpieczeństwa. Warto również podkreślić, że występowanie gazu nie wstrzymało prac na S19. Na pozostałej części tego 10-kilometrowego odcinka trwają prace budowlane. W branży drogowej kontynuowane są wykopy i nasypy oraz układanie nawierzchni na trasie głównej. Trwają prace mostowe, w tym m.in. przy budowie estakad w Mogielnicy, Lutoryżu i Racławówce. W zakładzie prefabrykacji kontynuowana jest produkcja prefabrykowanych segmentów obudowy tunelu - tłumaczy Joanna Rarus.
Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizowany jest w systemie "Projektuj i buduj". Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to 2 230 165 684,48 zł. Zakończenie prac zaplanowano w 2026 roku.
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?