Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Likwidacja przejazdów kolejowych w gminie Stare Pole i wiadukt na Piaski w Malborku. To może oznaczać przebudowa torów do Braniewa

Anna Szade
Anna Szade
Przebudowa linii kolejowej między Malborkiem a Braniewem, do której przymierza się PKP PLK, oznacza też zmiany wokół torowiska.
Przebudowa linii kolejowej między Malborkiem a Braniewem, do której przymierza się PKP PLK, oznacza też zmiany wokół torowiska. Radosław Konczyński
Na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe SA trwa opracowanie studium wykonalności przebudowy torów na trasie z Braniewa do Malborka. W mieście się cieszą, bo planowany jest wiadukt nad torami na Piaskach. Za to włodarz Starego Pola jest oburzony, bo dokumentacja przewiduje likwidację czterech z pięciu przejazdów, z których obecnie korzystają mieszkańcy.

Na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe SA trwa opracowanie studium wykonalności przebudowy linii kolejowej nr 204 na odcinku Malbork – Braniewo. Prace prowadzone są od grudnia 2020 r. To wtedy PKP PLK podpisały umowę na wykonanie dokumentacji z firmą Databout sp. z o.o.
Trwa etap konsultacji proponowanych rozwiązań z przedstawicielami władz samorządowych. Do Malborka i Starego Pola dotarły już pisma w tej sprawie.

PRZECZYTAJ TEŻ: Malbork. Linia kolejowa nr 204 do Braniewa będzie zmodernizowana? Na razie powstanie studium wykonalności

Malbork zyska wiadukt na Piaskowej? W magistracie się cieszą

Ulica Piaskowa w Malborku od dawna jest typowana do remontu. To niby tylko taka boczna droga, przy której nie ma prawie nic prócz ciepłowni ECO Malbork sp. z o.o. Ale trasą tą jeździ nie tylko autobus nr 6, ale też na co dzień korzystają z niej mieszkańcy dużego osiedla za torami. Położone tam Piaski II dzieli więc od miasta nie tylko przejazd kolejowy, ale też dziurawa jezdnia.

Władze od pewnego czasu typowały tę drogę do remontu. Ale już wiadomo, że raczej szybko nowego asfaltu tam nie będzie.

Zdejmujemy ul. Piaskową z naszych planów. Dostaliśmy pismo, że kolej będzie budowała wiadukt nad torami w ciągu tej drogi. Mają to w planach. W tym momencie nie ma sensu remont naszej drogi. Nam się to bardzo podoba i miło nas zaskoczyło – słyszymy od Jana Tadeusza Wilka, wiceburmistrza Malborka.

Dlatego miasto do całej kolejowej inwestycji nie będzie raczej miało uwag. Po jej realizacji przede wszystkim poprawiłoby się bezpieczeństwo i zmotoryzowanych, i pieszych. Byliby też zupełnie niezależni od tego, czy rogatki będą otwarte czy zamknięte.
Precyzyjnie, to w Malborku planuje się:

  • ul. Piaskowa na przejeździe kolejowym DG101169G planuje się likwidację przejazdu, budowę skrzyżowania wielopoziomowego w km 1,838, budowę i przebudowę dróg równoległych. owstanie w ten sposób bezkolizyjny przejazd.
  • ul. Rakowiec przejazd kolejowo-drogowy kategorii B DG201046G; przejazd kolejowo-drogowy kategorii B jest wyposażony w półrogatki, które mogą zamykać tylko „nasz” pas ruchu lub całą szerokość jezdni. Zamykanie i otwieranie drogi dla pojazdów i pieszych odbywa się w pełni automatycznie.

Powstanie również łącznica LK9-LK204, wybudowana zostanie droga dojazdowa do nieruchomości, oraz skrzyżowanie wielopoziomowe.

Mieszkańcy Malborka mogą przekazywać uwagi dotyczące planowanej inwestycji do 17 stycznia na adres: [email protected] lub [email protected].

Stare Pole będzie protestować. Dla gminy likwidacja czterech przejazdów to kłopot

Do Urzędu Gminy Stare Pole wpłynęło już pismo Databout sp. z o.o. Jego zawartość władze opublikowały na swojej stronie internetowej.
Projekt zakłada m.in. likwidację czterech przejazdów kolejowych znajdujących się w gminie Stare Pole:

  • przejazd w Królewie – droga wewnętrzna (działka ewid. nr 154),
  • przejazd do Kraszewa – droga powiatowa nr 2909G,
  • przejazd w Starym Polu, ulica Adama Mickiewicza – droga gminna nr 203005G,
  • przejazd do Szlagnowa – droga powiatowa nr 2914G.

Właściwie do dyspozycji zostałby więc jeden przejazd, położony w Starym Polu.

Jak to zobaczyłem, byłem oburzony – przyznaje wójt Marek Szczypior. - Wygląda, jakby ktoś zza biurka przygotowywał to rozwiązanie.

Jak tłumaczy włodarz, gmina ma charakter typowo rolniczy.
- Rolnicy mają pola po drugiej stronie torów. Jeśli zlikwidowany zostanie przejazd w Szlagnowie, będą musieli przejeżdżać ciężkim sprzętem przez Stare Pole i naokoło docierać do swoich upraw – mówi nam Marek Szczypior.

W gminie są też firmy transportowe. One również będą musiały nadkładać drogi. Dla wójta to nie do przyjęcia.

Nie wiem, skąd pomysł, by całkowicie likwidować przejazdy. To utrudnianie ludziom życia w XXI wieku. Można przecież zamontować szlabany – proponuje Marek Szczypior.

Krytykuje również trasę przyszłych dróg dojazdowych do jedynego przejazdu w Starym Polu.
- Jedna z nich prowadzi po naszej obecnej ścieżce rowerowej do Kraszewa. To co, ją też zlikwidują, by drogę poprowadzić? - dziwi się wójt. - Na pewno przedstawione rozwiązania są niekorzystne dla mieszkańców i na pewno zostaną przez nas oprotestowane.

Zdziwienie wywołało również zaproponowane przejście podziemne.

Na Żuławach nawet domów podpiwniczonych się nie stawia, bo poziom wód gruntowych jest zbyt wysoki i grunt mało stabilny - tłumaczy Marek Szczypior.

W Urzędzie Gminy liczą na dodatkowe argumenty, których dostarczą mieszkańcy. Dlatego udostępnione zostały załączniki graficzne z propozycjami rozwiązań wynikających z likwidacji przejazdów kolejowo – drogowych oraz ich modernizacją na terenie gminy Stare Pole.
- Liczymy, że złożycie państwo uwagi do tych propozycji – piszą urządnicy.

Wnioski można składać do środy (11 stycznia 2023 r.). Można to zrobić osobiści w urzędzie lub wysłać w wersji elektronicznej wypełniony formularz na adres: [email protected].Druk i grafiki z proponowanymi rozwiązaniami można pobrać ze strony Urzędu Gminy TUTAJ.

Przebudowa linii kolejowej nr 204. Co może się zmienić?

Przebudowa linii kolejowej nr 204 z Malborka do Braniewa nie wzięła się znikąd. To ważny korytarz transportowy do portów w Gdańsku i Gdyni. Jak uzasadniano inwestycję, to dostosowanie trasy do standardów Transeuropejskiej Sieci Transportowej, która przyczyni się do rozwoju ekologicznej, bezpiecznej i punktualnej kolei.
W ramach studium wykonalności analizowana jest możliwość stworzenia dostępu kolejowego do portu w Elblągu, co wiązałoby się z budową nowego układu torów. Z tym wiąże się też budowa łącznicy w okolicy Malborka.

Wszystko to ma sprawić, że będzie szybciej, krócej i łatwiej. Teraz, by wyjechać z elbląskiego portu w stronę centralnej czy południowej Polski trzeba dwukrotnie zmienić kierunek jazdy. Ewentualnie można go zmienić raz, ale wtedy trzeba jechać naokoło, przez węzeł tczewski.
Przeanalizowane też będą warunki do dłuższych i cięższych przewozów towarowych oraz przewozów pasażerskich z prędkością do 160 km/h na tej trasie. Przewidziano też m.in. dobudowę dodatkowego toru pomiędzy Bogaczewem a Braniewem na długości ok. 40 km, co w efekcie pozwoli na jazdę po dwóch torach na całej trasie Malbork-Braniewo. Plany zakładają również możliwość elektryfikacji linii pomiędzy Bogaczewem a Braniewem.

Dokumentacja przedprojektowa ma zawierać również przewidywane koszty inwestycji. Studium ma być bowiem podstawą do szczegółowego planowania przebudowy torów w kolejnych latach.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto