Modernizacja linii 207 będzie realizowana z unijnym dofinansowaniem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego. Inwestycja jest warta 212 milionów złotych.
W uroczystości podpisania umowy na modernizację torów, stacji i przystanków na trasie z Malborka do Gardei uczestniczył m.in. Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i budownictwa.
- Cieszę się, że na Pomorzu możemy rozpocząć realizację kolejnej inwestycji infrastrukturalnej. Tym razem infrastruktura kolejowa, linia 207, bardzo ważna, łącząca Malbork z Grudziądzem i województwem kujawsko-pomorskim. Myślę, że dla mieszkańców trzech powiatów: malborskiego, sztumskiego i kwidzyńskiego, które leżą w naszym województwie, jest to inwestycja od dłuższego czasu oczekiwana - powiedział wiceminister Smoliński.
Zakres modernizacji linii nr 207
Do jesieni 2019 roku wyremontowanych będzie 70 kilometrów torów pomiędzy stacjami Gardeja i Malbork. Przebudowanych zostanie 120 obiektów inżynieryjnych, w tym 3 mosty i 13 wiaduktów. Modernizacja obejmie 36 przejazdów kolejowo-drogowych.
- Kierowców dodatkowo ostrzegać będą czerwone światła sygnalizacji oraz rogatki. Nowe jezdnie zapewnią sprawniejszy przejazd przez tory. Wyposażenie linii kolejowej w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem oraz nowa nastawnia i lokalne centrum sterowania w Kwidzynie w większym stopniu zagwarantują bezpieczną i płynną jazdę pociągów. Poziom bezpieczeństwa zwiększy się również dzięki wymianie na nowe 48 rozjazdów, ważnych elementów torów - informują PKP PLK S.A.
Przebudowanych zostanie 5 stacji: Gardeja, Sadlinki, Kwidzyn, Ryjewo i Sztum. Istotne zmiany przejdzie stacja Kwidzyn, przez kolejarzy nazywana "sercem linii". Poza przebudową peronów i przejścia pod torami zamontowane będą trzy windy z myślą przede wszystkim o osobach niepełnosprawnych. Jeden z peronów (numer 3) zostanie zlikwidowany. Modernizacja obejmie też 4 przystanki kolejowe: Dziwno, Brachlewo, Sztumska Wieś i Gościszewo.
Harmonogram prac kolejowych
Od momentu podpisania umowy w malborskim magistracie wykonawcy przygotowują się do rozpoczęcia prac, co nastąpi w trzecim kwartale br. W tym roku inwestycja będzie dotyczyła głównie Kwidzyna, w 2018 roku - odcinka między Kwidzynem a Malborkiem, a w 2019 roku - trasy od Kwidzyna do Gardei. Modernizacja ma zakończyć się jesienią za dwa lata.
- Miejmy nadzieję, że ten projekt zostanie zrealizowany w czasie, a my na pewno jako zamawiający wydatnie w tym pomożemy - stwierdził Ireneusz Marchel, prezes PKP PLK S.A., nazywając tę inwestycję "średnią", ale bardzo ważną dla mieszkańców. "Średnią" natomiast w porównaniu z innymi wielkimi projektami PKP PLK.
- W Krajowym Programie Kolejowym tylko na zadania w województwie pomorskim przewidziano około 6 mld zł. Natomiast cały KPK o wartości ponad 66 mld zł zapewni m.in. lepsze połączenia Polski w regionach i między regionami. W tym roku spodziewamy się, że łącznie będziemy mieli zakontraktowane umowy o wartości ponad 30 mld zł, czyli połowę wartości KPK - mówił Ireneusz Merchel.
Dzięki inwestycji czas podróży między Malborkiem a Grudziądzem ma skrócić się o około 13 minut. Obecnie wynosi 1 godzinę i 25 minut.
- Pamiętajmy, że województwo pomorskie jest liderem, jeśli chodzi o wykorzystanie transportu kolejowego dla przewozu osób, i również Malbork jest miastem, które zarówno jeśli chodzi o mieszkańców, korzysta z przewozów, ale pamiętajmy, że Malbork to również miasto turystyczne, do którego olbrzymia liczba osób przybywa. W ubiegłym roku było to ponad 600 tysięcy i znacząca część przybyła transportem kolejowym - stwierdził Marek Charzewski, burmistrz Malborka.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?