Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Lisewo Malborskie. Ma powstać Muzeum Mostów Tczewskich, a co z remontem przeprawy drogowej?

Krystyna Paszkowska, RK
Fot. Krystyna Paszkowska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego dało „zielone światło” do stworzenia Muzeum Mostów Tczewskich jako filii Muzeum II Wojny Światowej. To jeden z elementów akcji społeczników "Most Tczewski jak Westerplatte" zmierzającej do przywrócenia do świetności tego zabytku inżynierii budowlanej.

Dobre wiadomości na temat przygotowań do stworzenia Muzeum Mostów Tczewskich oficjalnie pojawiły się po niedawnej wizycie w Tczewie Rafała Trzaskowskiego, kandydata na prezydenta RP. Gość podczas spotkania zapowiadał złożenie jeszcze w lipcu specustawy w sprawie mostu drogowego przygotowanej z inicjatywy posłanki Agnieszki Pomaskiej.

Po tej deklaracji komunikat wydał Karol Nawrocki, dyrektor Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Poinformował, że Muzeum II WŚ „od kliku miesięcy przygotowuje się do utworzenia ekspozycji stałej Muzeum Mostów Tczewskich”.

Placówka ma mieć charakter oddziału MIIWŚ. Działania te podjęte zostały z inicjatywy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wspomagają je właściwe instytucje państwowe powołane do opieki nad tego typu zabytkowymi obiektami. Ponadto przygotowywana jest koncepcja programowa przyszłej ekspozycji w przyczółku zabytkowego mostu w Tczewie – napisał dr Karol Nawrocki.

Dyrektor dodaje, że pokazane zostaną nie tylko bohaterskie boje tczewskiego 2 Batalionu Strzelców we wrześniu 1939 r., ale również historia trwających przygotowań do walki oraz losy samych mostów i ich obrońców.

- Duży nacisk położony zostanie na zamordowanych przez Niemców w Szymankowie polskich celników, kolejarzy i członków ich rodzin - dodaje.

W planowanej ekspozycji ukazana zostanie także historia konstrukcji mostowych od starożytności do XIX wieku, w tym pierwsze mosty ufortyfikowane, pierwsze mosty stalowe dla linii kolejowych (Anglia, USA, Niemcy) oraz obrona strategicznych linii kolejowych XIX-XX w. i operacje wojskowe wokół zdobywania mostów podczas II wojny światowej.

Wystawa będzie zawierała również wątek dotyczący nowych technologii i materiałów używanych w architekturze mostów przełomu XX i XXI wieku. Podkreślone zostanie znaczenie przepraw przez rzeki, które pomimo zauważalnego od czasu pierwszego konfliktu światowego rozwoju technologii wojskowej stanowiły jeden z kluczowych czynników mogących pomóc w obronie.

Za przykłady posłużą kampanie z ostatniej wojny światowej, takie jak m.in. operacja „Market Garden” (z udziałem żołnierzy polskiej Samodzielnej Brygady Spadochronowej), operacja „Deadstick” (zdobycie i zabezpieczenie przez siły alianckie mostów nad rzeką Orne i kanałem Cean) oraz walki w marcu 1945 r. o most Ludendorffa (ostatnią wówczas nienaruszoną przeprawę kolejową na Renie).

Choć na pozór były to przedsięwzięcia, które różniła skala i znaczenie, razem stworzą one spójną opowieść, która wyraźnie podkreśli, jak ważną strategiczną rolę pełniły tczewskie mosty dla Polaków broniących się przed niemieckim atakiem.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z informacji o powstaniu koncepcji powołania w przyczółku mostu oddziału Muzeum II Wojny Światowej. Był to jeden z naszych postulatów w ramach akcji "Most Tczewski jak Westerplatte". Teraz czekamy na spełnienie naszego głównego postulatu - przejęcie Mostu Tczewskiego przez Skarb Państwa i doprowadzenie do szybkiej odbudowy tego wspaniałego zabytku – mówi Łukasz Brządkowski ze Społecznego Komitetu Odbudowy Mostu.

Wedle zapewnień parlamentarzystów PiS, trwają prace nad stworzeniem możliwości przywrócenia świetności mostowi. Nie mogą się już tego doczekać mieszkańcy Lisewa Malborskiego i innych miejscowości gminy Lichnowy czy okolic Nowego Stawu. Jesienią minie dziewięć lat od zamknięcia przeprawy drogowej. Pojawiają się, co prawda, nieoficjalne informacje, że władze państwa przeznaczą grube miliony, żeby przeprowadzić tę inwestycję, ale w przeszłości takich wiadomości było wiele…

- Ponoć jest decyzja polityczna, ale to zasłyszane tylko w tzw. kuluarach. Dla nas najlepiej by było, żeby weszli, zrobili to kompleksowo, bo etapowanie to krew w piach. Dla nas najistotniejsze jest to, żeby ten most w końcu był przejezdny, więc każdy pomysł, czy to będzie muzeum, czy katedra, przyjmiemy. Ważne, żeby były pieniądze i żeby to było zrobione – mówi Jan Michalski, wójt Lichnów. - Wszyscy politycy przyjeżdżają tutaj 1 września. To powinna być „perełka”, a nie przepychanie się, kto powinien to robić.

Przypomnijmy, że obecnie właścicielem zabytkowego obiektu jest samorząd powiatu tczewskiego, który od dawna apeluje o przejęcie mostu przez państwo.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto