Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Malbork. Aleja Wojska Polskiego będzie przebudowana tak, jak chce GDDKiA. Włodarze "odkurzają" temat obwodnicy

Anna Szade
Fot. Radosław Konczyński
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie pozostawia złudzeń. Uwagi władz samorządowych do projektu przebudowy alei Wojska Polskiego nie zostaną uwzględnione

Przypomnijmy - burmistrz Malborka, a chwilę później także starosta malborski napisali do GDDKiA, że powinna: zbudować dwujezdniową al. Wojska Polskiego do granicy miasta, zbudować rondo na skrzyżowaniu al. Wojska Polskiego z ul. Daleką oraz zmniejszyć liczbę i wysokość zaplanowanych ekranów dźwiękochłonnych.

Od wielu miesięcy przedstawiciele miasta i powiatu zabiegają o uznanie uwag do dokumentacji przebudowy al. Wojska Polskiego, do której przymierzają się drogowcy. Ale to trochę jak rzucanie grochem o ścianę, bo GDDKiA uznaje swoje rozwiązania za słuszne. Ostateczna dokumentacja ma być gotowa do końca roku, by móc rozpocząć realizację inwestycji w przyszłym roku, a zakończyć w 2021 r.

- Wyboru przekroju jednojezdniowego z pasem manewrowym dokonano po przedstawieniu przez projektantów obliczeń przepustowości, z których wynika, że przy takim natężeniu ruchu w perspektywie 20 lat poziom swobody ruchu na drodze krajowej nr 22 ma utrzymać się na bardzo dobrym poziomie. Proszę wziąć pod uwagę, że ta droga po przebudowie będzie wyglądała inaczej niż teraz, będzie szersza o pas manewrowy - tłumaczy Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.

Zatem, jak zapowiada rzecznik, ronda na skrzyżowaniu „krajówki” z ul. Daleką też nie będzie, choć tego od dawna domagają się władze samorządowe i miasta, i powiatu, stając się rzecznikami potrzeb przedsiębiorców, którzy ulokowali się w tej części Malborka. Dlatego domagali się, by projektanci zwrócili szczególną uwagę na przebudowę skrzyżowania, które ułatwiłoby życie zmotoryzowanym.

- Przyjęte rozwiązania projektowe zapewnią swobodny dostęp do strefy przemysłowej dla pojazdów ciężarowych. Dodatkowo to skrzyżowanie będzie wyposażone w sygnalizację świetlną - informuje Piotr Michalski.

GDDKiA odrzuca także uwagi o grożącej miastu „ekranozie”, czyli dużej liczbie ekranów akustycznych, których ustawienie wzdłuż drogi krajowej nr 22 negatywnie wpłynie na estetykę Malborka.

- Liczba ekranów akustycznych, które trzeba zastosować przy projektowanej przebudowie drogi, nie wynika z czyjegokolwiek „widzimisię”, ale jest oparta o przepisy, które nakazują zapewnienie ochrony akustycznej mieszkańcom okolic drogi - zapewnia rzecznik GDDKiA.

Zarządu Powiatu skarży się na tak jednoznaczne i nieprzejednane stanowisko drogowców, przez które przebudowa al. Wojska Polskiego może nie poprawić płynności ruchu, a nawet jeśli się tak stanie, to tylko „na chwilę”.

- Naszych propozycji nie uwzględniono w toku dalszych prac projektowych. Doraźne rozwiązania zaproponowane przez GDDKiA w Gdańsku nie pozwalają na perspektywiczne rozwiązanie istniejących problemów komunikacyjnych, związanych ze wzrastającym natężeniem ruchu na podstawowych ciągach komunikacyjnych oraz utrudnieniami z optymalnym skomunikowaniem z innymi rejonami kraju - wyjaśnia Mirosław Czapla, starosta malborski.

Zarząd Powiatu uznał, że w tej sytuacji należy pilnie powrócić do koncepcji budowy obwodnicy Malborka, która wyprowadzi ruch kołowy poza granice miasta, i doprowadzić do jej szybkiego wpisania do Programu Budowy Dróg Krajowych. To jedyna szansa, by miasto odetchnęło od spalin, jakie zostawiają tu samochody jadące tranzytem z zachodu na wschód lub odwrotnie.

- Należy także podjąć działania w kierunku fizycznej realizacji inwestycji niezbędnej do prawidłowego skomunikowania Malborka oraz ograniczenia skutków ruchu samochodowego wpływającego na życie malborczyków. Zwrócimy się z tym apelem do rządu oraz władz GDDKiA, licząc, że głos samorządowców oraz mieszkańców zostanie wysłuchany - podkreśla Czapla.

O wpisanie obwodnicy do Strategii Rozwoju Województwa Pomorskiego 2030 zabiega natomiast malborski magistrat, uznając, że to krok do uznania zasadności jej budowy. Tym bardziej, że to, co lokalnie wydaje się jedynie słusznym rozwiązaniem, nie zawsze jest uznawane za priorytetowe i słuszne na zewnątrz. Dlatego według władz miasta umieszczenie nowej trasy w regionalnych dokumentach strategicznych pomoże otworzyć furtkę do realizacji tego przedsięwzięcia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto