Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Malbork. Bulwar nad Nogatem jeszcze bez rozstrzygnięcia. Jest spore zainteresowanie inwestycjami, przetarg przesunięty

Anna Szade
Fot. Radosław Konczyński
Magistrat próbuje wyłonić wykonawcę modernizacji bulwarów nad Nogatem i placu zabaw. Zainteresowanie zamówieniem jest spore, a firmy mają wiele szczegółowych pytań. Dlatego zapadła decyzja o przesunięciu terminu składania ofert.

Malbork. Bulwar nad Nogatem zmieni swój wygląd. To już pewne...

To jedna z tych inwestycji, która ma poprawić wizerunek miasta. W czasach, gdy nie ma sytuacji tak wyjątkowej, jak obecnie (od 20 marca to już stan epidemii w Polsce związany z pandemią koronawirusa), traktem nad Nogatem spacerują nie tylko mieszkańcy, zwłaszcza w stronę parku, ale i turyści, bo przebiega on tuż przy murach pokrzyżackiej warowni. Malborczycy od dawna marzą, by ta promenada przestała straszyć. To możliwe, tym bardziej, że spore dofinansowanie na tę inwestycję udało się pozyskać z Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Rosja 2014-2020 wraz z rosyjskim partnerem, miastem Swietłyj.

Przypomnijmy, wspólne przedsięwzięcie zatytułowane jest „Rozwój potencjału turystyki rekreacyjnej i turystyki wodnej w miastach Swietłyj i Malborku ( FAZA 2)”. Po malborskiej stronie obejmuje dokumentację konserwacji zabytkowego ratusza, ale również bulwary oraz nowy plac zabaw, który ma powstać między Nogatem a ul. Parkową, gdzie jeszcze kilka lat temu były ogródki działkowe. 90-procentowa dotacja na te przedsięwzięcia wynosi ponad 2,2 mln euro.

W ostatnich dniach lutego rozpoczęła się procedura przetargowa, która miała zakończyć się 17 marca, jednak raz już ją przesunięto na 27 marca. I ten termin nie jest już aktualny. Firmy, które chciałyby podjąć się realizacji malborskiego zlecenia, mają czas do 10 kwietnia, by przedstawić swoje warunki.

- Termin składania ofert na bulwar i plac zabaw został przesunięty ze względu na dużą liczbę zapytań, jakie wpłynęły od firm. Trzeba je teraz opracować - informuje Jan Tadeusz Wilk, wiceburmistrz Malborka.

Tak w dużym skrócie ma zmienić się bulwar nad Nogatem

Jeśli chodzi o bulwar, w dokumentacji przetargowej czytamy, że „zakłada się przebudowę istniejącego układy ciągów komunikacyjnych, stosując nowoczesne materiały oddające status tego miejsca jako strefy >>prestiżowej<< wizytówki miasta. Dodatkowo wprowadza się nową funkcję w postaci placu miejskiego u podnóża Szkoły Łacińskiej”.

Będzie to miejsce dla pieszych rowerzystów, ale – jak wyjaśniają projektanci – dopuszczony będzie też „ruch innych urządzeń o niskiej wadze i z napędem wykorzystujących siłę mięśni”, a także możliwe będzie „okolicznościowe wykorzystanie przez pojazdy silnikowe służb miejskich do 3,5 t”. W rejonie mostu drogowego planuje się budowę szaletu miejskiego (kontenerowego) oraz ogrodzonego szaletu dla psów.

Dojścia, dojazdy i miejsca parkingowe

  • Dojścia i dojazdy zgodnie z istniejącą infrastrukturą komunikacyjną.
  • Nie planuje się stałego ruchu pojazdów silnikowych, wobec czego miejsca parkingowe przewiduje się jedynie w rejonie „kąpieliska miejskiego”, przed wejściem na właściwy bulwar.
  • Komunikacja ze strefą Starego Miasta za pomocą istniejących schodów w murach miejskich.

Jezdnie i parkingi

  • Dojazd do kąpieliska oraz parkingu – droga asfaltowa w kolorze czarnym. Nawierzchnia miejsc postojowych z kostki betonowej w kolorze jasny granit oraz z betonowych płyt ażurowych typu Meba.
  • Ciągi piesze i pieszo-jezdne zaprojektowano z betonowej kostki brukowej grubości 8 cm z posypką z kamienia naturalnego, w technologii płukanej oraz śrutowano – szczotkowanej, kolor „Solaro” piaskowo-beżowy. Schody z płyt split z posypką kolor „Solaro” piaskowo-beżowy. Całość na podsypce cementowo-piaskowej z podbudową z tłucznia i pospółki.
  • Plac Miejski w formie trójkątnego pomostu oparty na podkonstrukcji kompozytowej składającej się ze słupów oraz legarów. Całość pokryta drobno ryflowanymi deskami z drewna dębowego w kolorze naturalnym oraz z kompozytu (WPC) w kolorze jasnobrązowym.
    Plac miejski ogrodzony balustradą drewnianą, pochyloną koloru brązowego. Przęsła balustrady wykonane z linki stalowej nierdzewnej średnicy 8 mm.
  • Analogicznie zaprojektowano mniejszy placyk wypoczynkowy usytuowany na południe od Placu Miejskiego. Balustrady zostały wykonane z drewna kompozytowego koloru brązowego o przekroju kwadratowym 10x10cm. Przęsła wykonane z liny konopnej.
  • Elementy w formie pomostów – konstrukcja z belek kompozytowych osadzonych na palach kompozytowych i betonowych, nawierzchnia – deski z kompozytu (WPC) w kolorze jasnobrązowym. Balustrady szklane oraz kompozytowe.
  • Pozostałe elementy w formie ciągów pieszych równolegle do linii brzegowej rzeki – konstrukcja ze słupów oraz legarów wykonanych z drewna kompozytowego. Nawierzchnia z drewna kompozytu (WPC) w kolorze jasnobrązowym. Balustrady stalowe oraz kompozytowe.

Elementy i rozwiązania hydrotechniczne
Na opracowywanym odcinku projekt obejmuje przebudowę zdegradowanych umocnień brzegowych poprzez ich rozbiórkę i wykonanie nowych. Projektowane ścianki szczelne wykonane zostaną z grodzic z PCV w kolorze ciemnobrązowym zwieńczonych oczepem z tego samego materiału.

Podjazdy dla niepełnosprawnych
Przy elementach wykonanych w formie pomostu przewiduje się dwa zjazdy dla niepełnosprawnych na brzeg rzeki. Należy przewidzieć zamocowanie niezbędnych elementów potrzebnych do sprawnego poruszania się takiej osoby.

Mała architektura
Na odcinku bulwaru miejskiego zaprojektowano różne rodzaje małej architektury, jak ławki wyspowe, ławki zwykłe, śmietniki czy stojaki dla rowerów.

  • W centralnej części Placu Miejskiego, na placyku południowym, w rejonie pomostów, a także na odcinku między kładką pieszą nad Nogatem a mostem kolejowym zaprojektowano siedziska - ławki wyspowe z drewna dębowego na stelażu stalowym. Całość obudowana deskowaniem dębowym w kolorze jasny brąz.
  • Ławki, stojaki rowerowe, pojemniki na odpadki zlokalizowane wzdłuż ciągu pieszego zaprojektowano jako elementy z betonu architektonicznego oraz jak w przypadku ławek wyspowych na stelażu stalowym. Siedziska ławek dodatkowo wykończone deskami kompozytowymi. Metalowe elementy małej architektury malowane proszkowo na kolor – antracyt.
  • Oświetlenie ciągów pieszych i pieszo-jezdnych w formie słupków oświetleniowych o wysokości 40 cm. Oświetlenie murów zamkowych w postaci projektorów umieszczonych w ziemi zgodnie z założeniami „Masterplanu Iluminacji Malborka, opr. prof. dr hab. Wojciech Żagan”.
  • Na mostkach przy zamku zaprojektowano gabloty informacyjne z betonu architektonicznego.
  • Makieta zamku malborskiego Również na mostku przy zamku zaprojektowano makietę zamku malborskiego na stelażu z betonu architektonicznego.

"Przewiduje się częściową wycinkę i zabiegi pielęgnacyjne istniejącego drzewostanu jak również nowe nasadzenia" - można również przeczytać w dokumentacji projektowej. To oznacza usunięcie 116 drzew z 345 zinwentaryzowanych. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj:

od 7 lat
Wideo

Pensja minimalna 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto