Malbork. Darmowa komunikacja miejska coraz bliżej. Trwa liczenie kosztów likwidacji biletów i poszukiwanie źródeł finansowania

Anna Maria Szade
Anna Maria Szade
Radosław Konczyński
Udostępnij:
Pasażerowie MZK Malbork już pewnie łapią się za kieszenie, bo od 1 stycznia 2022 r. za przejazd bez żadnej ulgi trzeba będzie zapłacić 3,30 zł. Ale jest nadzieja, że wkrótce wsiadając do autobusu nie trzeba się będzie martwić o bilet. Włodarze przymierzają się do finansowania w całości komunikacji po mieście.

W autobusach MZK Malbork już wywieszono informację, że 1 stycznia 2022 r. pasażerów czeka podwyżka. Zwykły bilet ma kosztować 3,30 zł, ulgowy – 1,65 zł. Nie ma zmiłuj, więcej trzeba będzie płacić także za wszystkie okresowe. Kto ma w portfelu parę jednorazowych biletów po tegorocznych cenach, będzie mógł je wykorzystać do 14 stycznia.
Dla miejskiego przewoźnika może to na początku oznaczać odpływ pasażerów. Czteroosobowa rodzina składająca się z dorosłych i dzieci za jeden przejazd zapłaci 9,90 zł. To już sporo. Mogą więc zrezygnować z usług MZK na rzecz spaceru, choć to przecież dla nich, dla ich komfortu, firma kupiła sześć autobusów elektrycznych.

Darmowa komunikacja w Malborku. Trwa liczenie kosztów

A przecież nawet teraz pojazdy wożą powietrze. Dlatego od kilku miesięcy przygotowywane jest kompleksowe rozwiązanie, by komunikacja miejska znów była w Malborku na topie. To zresztą nie jest nowy temat, bo pomysł, by podatnicy w całości finansowali miejską spółkę wraca co jakiś czas.
- Pierwsze aktualne analizy są gotowe. Umówiliśmy się w tym tygodniu, by temat dalej dyskutować – zdradził nam Jan Tadeusz Wilk, wiceburmistrz Malborka.
Nawet pobieżne wyliczenia pokazują, że jeszcze nigdy nie było to takie realne, by wsiadając do autobusu nie trzeba było martwić się o bilet, o drobne, o legitymację uprawniającą do ulgi, o to, czy aplikacja w smartfonie zadziała.

Przychody MZK ze sprzedaży biletów nigdy nie przekraczały 1 mln 200 tys. zł. Więc zakładam, że otrzymując od miasta taką kwotę, spółka by nie zbankrutowała – mówi Jan Tadeusz Wilk.

Ale to nie znaczy, że trzeba aż tyle. Jak mówi wiceburmistrz, trzeba od tego odliczyć m.in. koszty druku biletów, część prowizji od sprzedaży, wynagrodzenie kontrolerów, utrzymywanie i konserwację kasowników.
- Odejmując to wszystko, wyjdzie nam, że Malbork dodatkowo musi mieć nie mniej niż 600 tys. zł na MZK. Dzisiaj takie pieniądze znaleźlibyśmy w budżecie – podaje wstępnie wiceburmistrz Wilk.

Za likwidację biletów zapłacą... kierowcy w większej strefie parkowania?

Włodarze chcą, by miejski przewoźnik przestał wozić tylko uczniów i emerytów, bo to oni są najczęściej pasażerami. I na tych korzystających z ulg i zwolnień miasto łoży rocznie 2,3 mln zł. Darmowe przejazdy mają więc być „marchewką” dla innych mieszkańców. Bo na horyzoncie pojawia się również... kij. Ma być nim rozszerzenie strefy płatnego parkowania. Trwa inwentaryzacja miejsc, zwłaszcza w Śródmieściu, gdzie opłat nie było, a zostaną wprowadzone. Władze chcą dać malborczykom wybór: jedziesz do centrum autem, płacisz z własnej kieszeni, a jeśli korzystasz ze zbiorowej komunikacji, nie kupujesz biletu na każdy kurs.

Spotkanie o płatnych parkingach ma odbyć się w pierwszej dekadzie stycznia. W ten sposób chcemy znaleźć pieniądze na darmowe przejazdy. Po to radni przyjęli niedawno podwyżkę za parkowanie. W mojej skromnej ocenie powinno prawie wystarczyć na to, by dołożyć MZK bezpłatny transport – wyjaśnia Jan Tadeusz Wilk.

To wymaga zgody radnych i dopiero po uchwaleniu nowej mapy płatnych miejsc do parkowania da się oszacować przychody z parkometrów. To, jak się dowiadujemy, ma być pierwszy krok.

Następnie trzeba będzie złożyć wniosek na kupno 6 niskopodłogowych autobusów elektrycznych, ale mniejszych niż 30 osób. Mały, co prawda, kosztuje prawie tyle co duży, ale po co pędzić ten duży, jeśli są takie trasy, gdzie nie ma wielu chętnych pasażerów? A jeśli będą, można puścić drugi – uważa wiceburmistrz.

W planie jest również korekta tras autobusowych, które nie zmieniają się od lat. Sporo pasażerów można byłoby zdobyć na Południu, największej malborskiej sypialni. Przy ul. Czerskiego czy Smoluchowskiego powstało wiele domów wielorodzinnych. Ale nie mowy o tym, by wjechał autobus, bo nikt przy projektowaniu dróg o tym nie pomyślał. Miasto rozwija się też w innych kierunkach.
- Trzeba zrewidować linie, zrezygnować z części kursów, dopasować je do potrzeb – przyznaje Jan Tadeusz Wilk.

Nie jest wykluczone, że w przyszłości MZK wyjedzie także poza granice miasta, a nie tylko do Nowej Wsi, jak obecnie. W malborskim magistracie pojawił się pomysł, by zaprosić do współpracy włodarzy gminy Malbork i Nowego Stawu. To wstępna koncepcja, ale być może tamtejsze władze zgodzą się na finansowanie darmowego transportu dla swoich mieszkańców.

Malbork. Te miejskie autobusy niedługo przejdą do historii, ...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Metabo

Metabo Power Maxx BS Quick (600156500)

615,00 zł284,99 zł-54%
miejsce #2

DeWalt

DeWALT DCD777S2T

1 267,00 zł648,98 zł-49%
miejsce #3

Makita

Makita DF033DZ

281,52 zł188,78 zł-33%
miejsce #4

Black&Decker

Black&Decker Wiertarko-wkrętarka akumulatorowa (BDCHD18-QW)

373,34 zł309,00 zł-17%
miejsce #5

Stanley

Stanley FMC625D2

463,00 zł
miejsce #6

Einhell

Einhell 4513914

209,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Premier zapowiada wzmożone kontrole

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie