Malbork. Droga od PKP jest coraz bardziej realna? Władze miasta twierdzą, że tak. Rozmowy trwają

Anna Szade
Fot. Radosław Konczyński
Dość zaawansowane są rozmowy władz miasta z przedstawicielami PKP o przejęciu drogi przebiegającej wzdłuż torów, a zaczynającej się przy ul. Parkowej. W przyszłości mogłaby przejąć sporą część ruchu z centrum miasta, odciążając ul. Kościuszki.

Pomysł zrodził się przy okazji dyskusji nad zmianą planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego m.in. obszar zajmowany obecnie przez Pemal. Jeśli powstanie tam nowa część miasta, a mowa jest m.in. o zabudowie wielorodzinnej i usługach, przydałyby się nowe możliwości dotarcia do niej.

Ulica Kościuszki może tego nie udźwignąć, poza tym niewykluczone, że docelowo samochody zostaną z niej wyprowadzone, ustępując miejsca przechodniom. Idea przeobrażenia tej reprezentacyjnej przestrzeni w deptak na lata zawisła na kołku. Teraz wraca na razie jako nieśmiałe propozycje, które mają służyć miastu, by było wygodne do życia dla mieszkańców i przyjazne dla turystów. Wspominała o tym niedawno podczas pobytu w Malborku prof. Danuta Kłosek-Kozłowska z Pracowni Ochrony Dziedzictwa Miast Politechniki Warszawskiej na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Jej zdaniem, to właśnie ul. Kościuszki mogłaby „spiąć” dworzec z zamkiem.

Musimy zadbać o tę ulicę. To jest główne miejsce publiczne miasta i musi być wyizolowana z ruchu kołowego. Tam może być tylko ruch dostawczy, bo inaczej nie będzie priorytetu poruszania się ludzi po tej ulicy. Musi mieć więcej przestrzeni handlowych, więc zaznaczyliśmy, że to jest główny nerw miasta - przekonywała pani profesor.

Nic więc dziwnego, że wzrok włodarzy padł na teren za płotem Pemalu, który pozostaje w gestii kolei. Na razie mowa jest o odcinku od ul. Parkowej do wjazdu na obecne tereny fabryczne. Mogłaby tam powstać dwukierunkowa ulica, znakomicie rozwiązując problemy komunikacyjne. Magistrat cały czas jest w kontakcie z PKP, bo już wcześniej złożona została propozycja zmiany tej kolejowej drogi technicznej w normalną miejską ulicę.

- Dyrekcja zgodziła się na nasze warunki, mieliśmy tylko sprecyzować nasze oczekiwania. Mówimy o drodze od ul. Parkowej, a także o jej szerokości i warunkach jej przejęcia. Czekamy, bo odpowiednie służby po tamtej stronie muszą wszystko dokładnie przeanalizować. Później będziemy negocjowali, kiedy, jak i za ile nieruchomości trafią do nas. Mowa o celu publicznym, więc istnieje możliwość nieodpłatnego przekazania - wyjaśnia wiceburmistrz Jan Tadeusz Wilk.

Nie jest wykluczone, że w kolejnym etapie kolej mogłaby wyrazić zgodę na udostępnienie całej trasy, aż do ul. Dworcowej. Władze miasta deklarują, że będą namawiać PKP do takiego rozwiązania, dopóki czują, że jest dobra wola z ich strony.
- Dalej, w stronę ul. Dworcowej, są wspaniałe tereny, gdzie mógłby powstać parking, jeśli ul. Kościuszki miałaby być deptakiem, a także trakt spacerowy czy rowerowy pod wiaduktem - przyznaje Józef Barnaś, wiceburmistrz Malborka.

Ale ten następny krok może być obarczony kosztami, które trzeba byłoby ponieść z miejskiej kasy.

- Na trasie znajdują się budynki, które trzeba byłoby wybudować w innym miejscu. Więc gdy uda się przejąć ten pierwszy fragment, mamy sprawę załatwioną, jeśli chodzi o skomunikowanie przyszłego osiedla. Później możemy mówić o dalszym rozwoju, o miejscach parkingowych zamiast obecnych zabudowań przy torach kolejowych - tłumaczy Józef Barnaś.

Czytaj także

Sama zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, która obejmuje m.in. Pemal, również jest przedmiotem ustaleń. Okazuje się, że jest pewien spór między wnioskującymi o możliwość zmiany funkcji terenu, na którym wciąż funkcjonuje zakład produkcyjny, w miejską przestrzeń z zupełnie nową zabudową wielorodzinną oraz usługową.

- Przedstawiciele Pemalu i członkowie komisji architektoniczno-urbanistycznej podzielą się argumentami. Są bowiem kontrowersje, jeśli chodzi o powierzchnię zabudowy i obsługę komunikacyjną, między twórcami projektu planu a wnioskodawcami jego zmiany. Mam nadzieję, że strony ustąpią w pewnych kwestiach - mówi Jan Tadeusz Wilk.

LOT wznawia połączenia krajowe

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

c
ciekawy

Czyżby sam Pedroń miał mieć w tej drodze udziały, że ona taka tęczowa?

G
Gosc

Co ta droga odciąży kto będzie jeździł przez park jak tam same dziury, chyba ze chodzi o zakorkowanie starego miasta to proszę bardzo hahahah

K
Kolejarz

Panie Barnaś jaki ma Pan w tym interes? Mam Pan tam jakieś działki wykupione, coś w tym musi być.

G
Gość

Wybudować parking za publiczne fundusze, a po tem oddać prywaciarzowi za grosze?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3