Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Malbork. Droga od ul. Konopnickiej przez Targową mogłaby rozwiązać problemy na trudnym skrzyżowaniu?

Anna Szade
Fot. Radosław Konczyński
Potrącenia pieszych, do których dochodziło w pobliżu skrzyżowania ulic Konopnickiej i Mickiewicza, dają do myślenia. Czy włodarze podejmą działania poprawiające bezpieczeństwo w tej części miasta? Przy okazji przydałoby się też rozładować nieco korki.

Ulica Mickiewicza jest jedną z ważniejszych miejskich tras. Łączy poprzez ulicę Konopnickiej centrum z Osiedlem Południe. W dni targowe, ale i w godzinach porannego i popołudniowego szczytu szczególnie na ostatnim odcinku bywa nerwowo i tłoczno. Co prawda, są wysepki między pasami, by umożliwić spokojniejsze przejście pieszym i nieco bardziej płynny ruch zmotoryzowanym. Ale gdy wszyscy się spieszą, robi się niebezpiecznie.

Tylko od początku roku właśnie na przejściach dla pieszych przy ul. Mickiewicza doszło do trzech potrąceń. Dwa z nich miały miejsce w styczniu, trzecie całkiem niedawno, już w lutym, we wtorkowy poranek - czyli w dzień targowy. Czy jest jakiś pomysł, na przykład na przebudowę tego fragmentu układu drogowego? Zdaniem władz, nie ma tam zbyt wiele miejsca, by faktycznie cokolwiek poprawić, a np. jakakolwiek zmiana organizacji ruchu niewiele by dała. Dlatego sięgają po pomysł, który nie jest nowy, ale do tej pory ta idea nie stała się rzeczywistością.

- Problemy występujące na skrzyżowaniu ul. Konopnickiej i Mickiewicza mogłaby rozwiązać przebudowa połączenia ul. Targowej z ul. Konopnickiej - uważa Józef Barnaś, wiceburmistrz Malborka. - Nie byłoby wówczas wypadków, którym sprzyja duże natężenie ruchu. Najgorsze są zresztą lewoskręty z ul. Konopnickiej w Mickiewicza.

A to dlatego, że skręcający muszą się spieszyć, bo pierwszeństwo mają auta jadące ulicą Mickiewicza od strony miasta i wjeżdżające w ul. Konopnickiej. Tymczasem tuż za skrzyżowaniem jest przejście dla pieszych. I choćby wszyscy: i kierowcy, i piesi, wykazali się maksymalną uwagą, to wzajemne relacje są w tym miejscu obarczone sporym ryzykiem.

Nowa trasa, jeśli by kiedykolwiek powstała, prowadziłaby z ulicy Konopnickiej (w okolicy Biedronki) bezpośrednio w ulicę Targową i dalej, na ul. Jagiellońską. Byłaby więc doskonałym skrótem nie tylko dla korzystających z targowiska. Przede wszystkim przejęłaby część ruchu z Południa.
- Mogliby z niej korzystać choćby wojskowi jadący do jednostki - uważa Józef Barnaś.

W tej części miasta powstają także zupełnie nowe osiedla: jedno przy ul. Targowej, drugie - przy ul. Jagiellońskiej. Istniejąca infrastruktura drogowa może więc okazać się niewystarczająca i zwyczajnie niewydolna, by obsłużyć kolejnych mieszkańców. Pokryta obecnie betonowymi płytami, nieco zapomniana i zaniedbana ul. Targowa miałaby szansę odegrać bardzo ważną rolę. Ale na razie to melodia nieznanej przyszłości. Nie wiadomo nawet, ile mogłaby kosztować taka nowa inwestycja.

Najpierw trzeba przygotować dokumentację - mówi wiceburmistrz Barnaś.

Prawdopodobnie sporym kosztem byłaby nie tyle sama droga, co na przykład budowa przeprawy przez Kanał Juranda. W tej chwili jest w tej okolicy tylko kładka dla pieszych; płyta lub mostek musiałyby udźwignąć samochody. Władze zapowiadają, że szukałyby możliwości sfinansowania ewentualnej realizacji nie tylko w budżecie miasta.
- Jeśli ma się gotową dokumentację, łatwiej przygotować projekt i sięgnąć po zewnętrzne fundusze - tłumaczy Józef Barnaś.

Poza tym, to i tak tańsze rozwiązanie niż na przykład budowa przedłużenia ul. Mickiewicza przez teren, który obecnie jest polem, aż do ul. Dąbrówki. Kilka lat temu ok. 2 mln zł kosztował niewielki odcinek przebiegający przez targowisko, a zaczynający się rondem u zbiegu Mickiewicza i Grunwaldzkiej.
- Poza tym, trzeba by było zlikwidować część ogródków, odkupić grunt pod taką drogę - przypomina Jan Tadeusz Wilk.

Na razie wiceburmistrz Wilk ma inną radę dla tych, którzy są klientami targowiska...
- Jak ktoś jedzie po worek ziemniaków, to niech jedzie, ale jak po główkę kapusty, to nie trzeba. Przecież największe aglomeracje świata wyrzucają samochody ze swoich centrów - mówi Jan Tadeusz Wilk.

Kierowcom i pieszym na skrzyżowaniu ul. Mickiewicza i Konopnickiej pozostaje maksymalnie uważać na siebie.

Malbork. Potrącenie pieszej na ul. Mickiewicza. Zdaniem poli...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto