Ludzie z Grupy Malbork lubią wyzwania, a to kolejny przykład. W sobotę (21 listopada) wybrali się na wyprawę śladami zlikwidowanej linii kolejowej nr 222 na trasie Dzierzgoń - Malbork. Dokładnie szlak kolejowy ciągnął się do Małdyt.
Linia kolejowa do przewozów pasażerskich była używana od 1 września 1893 r. do 30 września 1999 r. Rok później zamknięto ją też dla transportów towarowych. W latach 2006–2008 linię rozebrano. Do dziś zachowały się jej niektóre elementy.
- Ponad 30 kilometrów dobrego trailowego biegania wraz z towarzystwem przewodników z Dzierzgoń Team. Urokliwa trasa wśród pól i lasów dwóch powiatów. Sporo starych, kolejowych pamiątek po minionych latach. To był nasz debiut i zarazem rekonesans tej trasy. Sprawdziliśmy i było super. Już dziś możemy śmiało powiedzieć, że wiosną na pewno tam wrócimy - relacjonuje Maciej Frankiewicz, prezes Klubu Biegacza Grupa Malbork.
Więcej zdjęć można obejrzeć na profilu Grupy Malbork na Facebooku >>> TUTAJ.
Trochę historii. Koleją z Malborka do Małdyt
Linia kolejowa Marienburg – Maldeuten (Malbork – Małdyty) została uruchomiona w 1893 roku. Tak wyglądała w czasach niemieckich (informacja na podstawie www.dzierzgon.pl):
- Szropy (Schroop) - budynek stacyjny typu barakowego, w oddali budynki mieszkalne dla kolejarzy.
- Tropy Igły (Troop-Iggeln) - budynki kolejarzy zbliżone do siebie, stacja podobna do poprzedniej.
- Waplewo Wielkie (Gross Waplitz) - cztery budynki mieszkalne, budynek stacyjny, wieża ciśnień i punkt uzupełniania wody dla lokomotyw. Dwa perony.
- Następnie trasa przez pola, lasy i metalowy wiadukt przez rzekę Dzierzgoń (Sorge). Za wiaduktem wjazd na stację Dzierzgoń (Christburg) – obok niej budynek zawiadowcy, spore magazyny i domy kolejarzy w oddali. Do miasteczka 2 km, więc funkcjonował dyliżans dla podróżnych.
- Prakwice (Prokelwitz) – na przełomie XIX i XX w. cesarski przystanek kolejowy. Rodzina von Dohna posiadała tu dworek jako letnią rezydencję. Na zaproszenia ówczesnego właściciela majątku – Ryszarda Wilhelma von Dohna rezydencję w latach 1884-1910 wielokrotnie odwiedzał Wilhelm II, cesarz niemiecki i król Prus, wcześniejszy książę Wilhelm von Preussen. Cesarz był wybornym myśliwym i z umiłowaniem polował w okolicznych lasach, więc aby ułatwić mu przyjazdy do Prakwic, pobudowano w latach 1893-1898 stacyjkę kolejową.
- Myślice (Miswalde) - budynek stacyjny barakowy. Stacja z wieżą ciśnień, szopą do parowozów i obrotnicą. Krzyżowała się tu linia z Elbląga do Prabut. Odchodziła też linia do Ostródy przez Zalewo (Saalfeld).
- Połowity (Pollwiten) – mała stacja, z oddaloną wsią.
- Budwity (Ebenhof) – tu ok. 1921 r. przeniesiono cesarski pawilon z Prokelwitz.
- Małdyty (Maldeuten) - w krótkim czasie powstał tu mały, piękny dworzec kolejowy.
WARTO WIEDZIEĆ
echodnia.euNowa fantastyczna atrakcja w Podziemnej Trasie Turystycznej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?