Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Malbork. Jakie będzie muzeum miasta po 1 stycznia 2022 r.? Opublikowany został program Bogdana Gałązki. Jesteście ciekawi planów dyrektora?

Anna Szade
Anna Szade
Radosław Konczyński
Urząd Miasta Malborka opublikował program działania Muzeum Miasta Malborka, przygotowany przez Bogdana Gałązkę, nowego dyrektora tej miejskiej instytucji. Dokument jest integralną częścią umowy określającej warunki pięcioletniej umowy z szefem wyłonionym w konkursie.

Rekrutacja na stanowisko dyrektora Muzeum Miasta Malborka zakończyła się w drugiej dekadzie grudnia 2021 r. W konkursie wystartowało 5 kandydatów.

Powołuję Pana Bogdana Gałązkę na stanowisko Dyrektora Muzeum Miasta Malborka na
czas określony od 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2026 r. - ogłosił w swoim zarządzeniu Marek Charzewski, burmistrz Malborka.

Muzeum Miasta Malborka według Bogdana Gałązki. Autorski program dyrektora

Jak widzi Muzeum Miasta Malborka Bogdan Gałązka? Określona przez niego cel długoterminowy to uczynienie z ośrodka „wiodącego centrum edukacyjnego, naukowego i kulturalnego w zakresie swoich kompetencji, atrakcyjniejsze wykorzystanie zasobów muzeum (technicznych, ekspozycyjnych i personalnych), także z wykorzystaniem nowoczesnych technologii”.
Dyrektor zobowiązał się do tego, by muzeum:

  • stale rozwijało autorski program oparty na dziedzictwie miejsca, miasta i regionu,
  • stało się wiodącym ośrodkiem kultury w Malborku,
  • miało realny wpływ na tworzenie pozytywnego wizerunku miasta i regionu,
  • zmieniało podejście do postrzegania nauki o historii,
  • brało aktywny udział w inicjatywach miejskich,
  • było współtworzone również przez mieszkańców, zgodnie z ideą muzeum partycypacyjnego,
  • wpływało na działalność kulturalną i edukacyjną miasta,
  • twórczo i świadomie przekazywało cenną wiedzę na temat historii miejsca,
  • interesowało, przyciągało odbiorców, było miejscem otwartym dla mieszkańców i turystów,
  • było obiektem toczącym dialog z nauką, edukacją i kulturą, liderem i pionierem w swojej działalności i czymś więcej, niż miejscem, które wynika z definicji słowa,
  • stało się szeroko dostępne, poprzez m.in. udostępnienie materiałów online,
  • rozwijało relacje z innymi instytucjami kultury w Polsce i za granicą,
  • stale modernizowało, rewitalizowało swoją ofertę, rozwijało kolekcję,
  • wychodziło naprzeciw oczekiwaniom odbiorców i światowym trendom w zakresie funkcjonowania placówek kulturalnych,
  • stało się polem promocji lokalnych specjalistów z zakresu historii, kultury, autorytetów naukowych poprzez szereg organizowanych aktywności,
  • poprzez swoje działania zmniejszało różnice międzypokoleniowe, łączyło tradycję z nowoczesnością,
  • organizowało cykliczne wydarzenia edukacyjne, szkolenia, pokazy, spotkania,
  • regularnie prezentowało działalność i wyniki pracy w formie przekazów medialnych i naukowych,
  • angażowało się w programy międzynarodowe.

Zadaniem priorytetowym, jak czytamy w dokumencie, będzie wprowadzenie programu zapewniającego płynne funkcjonowanie muzeum na wszystkich jego szczeblach działania oraz pozyskanie środków pozwalających na realizację wymienionych założeń. Działania marketingowe skupiać się będą na wprowadzeniu w życie stworzonej koncepcji działania, zwiększaniu rozpoznawalności placówki wśród odbiorców, wprowadzenia zmian w organizacji, m.in. regularnych godzin otwarcia.

Nie znam danych na temat ilości osób odwiedzających muzeum w latach ubiegłych, ale będę dążył do stałego wzrostu ilości odwiedzin – zapewnił Bogdan Gałązka w swoim programie.

Dyrektor odniósł się również do pozycji Muzeum Miasta Malborka w stosunku do innych muzeów miejskich. Malborska placówka funkcjonuje jako miejska instytucja kultury finansowana przez samorząd miasta Malborka. Jak zauważa autor programu, w relatywnie bliskiej odległości znajduje się szereg innych miejskich muzeów o podobnym profilu działalności, między innymi Muzeum Sopotu w Sopocie czy Muzeum Archeologiczno - Historyczne w Elblągu. Dodatkowo warte uwagi, z racji na fakt, że jest muzeum partycypacyjnym, pokazującym historię miejsca, jest Muzeum Warszawy.

Trudno jest wprost ocenić Muzeum Miasta Malborka w stosunku do wymienionych instytucji. Obecnie Muzeum Miasta Malborka nie posiada wiodącej roli wśród innych muzeów znajdujących się w województwie pomorskim i sąsiednich, co nie przekłada się na ilość odwiedzin, a tym samym rozmach i jakość działań. Nie posiada stałej ekspozycji. Jednocześnie zdecydowanie można stwierdzić, że posiada potencjał i możliwości, aby im dorównać. W szczególności potencjał wynikający z lokalizacji, dysponowanego archiwum, samego budynku. Daje to możliwość zmiany obecnego stanu rzeczy – zauważył Bogdan Gałązka.

Co można zmienić, by muzeum było jednym z symboli miasta?

W programie pojawia się także rodzaj diagnozy.
- Jak wskazać można na podstawie opinii odbiorców publikowanych w internecie, głównymi przyczynami umieszczenia negatywnych ocen w stosunku do Muzeum Miasta Malborka są brak nowoczesnej, rozwiniętej ekspozycji oraz nieregularne, nieprzewidywalne godziny otwarcia, brak regularności w działaniu muzeum – czytamy.

Tymczasem, porównuje autor programu, trzy wyżej wymienione placówki:

  • stale rewitalizują ekspozycję stałą,
  • wychodzą naprzeciw odbiorcom z dostosowaną do wymagań i oczekiwań ofertą,
  • posiadają czytelną stronę internetową przekazującą informacje na temat bieżących działań muzeum,
  • aktywnie działają marketingowo,
  • posiadają rozpoznawalność wśród odbiorców, wypracowany wizerunek,
  • publikują dane ułatwiające odwiedziny,
  • rozwijają program naukowy i edukacyjny.

- Zdecydowanie widoczny w Muzeum Miasta Malborka jest brak materiałów multimedialnych
ożywiających prezentowane wystawy. Muzeum Miasta Malborka z powodu skromnych środków przeznaczonych na swoją działalność nie posiada ekspozycji stałej. Na ten moment nie funkcjonuje w duchu i idei nowoczesnego muzealnictwa. Konieczne jest, aby przeszło modernizację, określiło strategię odpowiedniej komunikacji marketingowej, kierunki rozwoju, wykorzystało zebrane, a dotąd niewykorzystane, nieeksploatowane zbiory – zauważa Bogdan Gałązka w autorskim programie.

Nowy dyrektor uznał, że wszystkie wymienione instytucje są potencjalnymi partnerami do organizacji wspólnych przedsięwzięć, zarówno naukowych, jak i edukacyjnych.

Zainicjowanie tego typu działań wpłynie korzystnie na zasięg, promocję wizerunku Muzeum, rozpoznawalność i widoczność wśród potencjalnych odbiorców: turystów, ośrodków edukacyjnych, okolicznych mieszkańców. Dodatkową szansą dla Muzeum Miasta Malborka, porównując w stosunku do Muzeum Warszawy, jest częściowe przekształcenie na muzeum gabinetowe. Pierwsze piętro mogłoby zostać zaadaptowane na przestrzeń gabinetową prezentującą między innymi historyczny wystrój pomieszczeń budynku wraz z meblami, obrazami, utensyliami – proponuje.

Czego więc można spodziewać się w najbliższych latach? Jak przyznał Bogdan Gałązka, jego głównymi założeniami programowymi i kluczowymi misjami są:

  • praca nad powstaniem ekspozycji stałej, organizacja wystaw czasowych,
  • ochrona dysponowanych zbiorów,
  • budowanie zainteresowania historią miasta u odbiorców, zarówno mieszkańców Malborka, jak i osób odwiedzających miasto,
  • kształtowanie wrażliwości społecznej, estetycznej odbiorców,
  • aktywne uczestniczenie w życiu naukowym,
  • współorganizacja i organizacja wydarzeń rozwijających kulturalne i społeczne życie Malborka,
  • optymalizacja działań muzeum w zakresie jego funkcjonowania,
  • rozwijanie partnerstwa z innymi jednostkami kultury, biznesem, organami miejskimi i pozarządowymi,
  • współpraca międzynarodowa,
  • rozwój działań muzeum pod kątem edukacyjnym, naukowym, wydawniczym, kulturalnym i komercyjnym,
  • wzmożona aktywność w sieci, działania zgodnie z duchem czasu, rozwijającą się technologią, zwiększenie dostępności muzeum online.

Wystawy nie tylko w muzeum i edukacja na wysokim poziomie

Okolicznościowe i czasowe ekspozycje mogą być, według dyrektora, elementem większej całości, czyli wystawy stałej, która zostanie z czasem i w kilku etapach na pewno powstanie.
Oto proponowane tematy wystaw czasowych:
Kierunek Nogat - wystawa poświęcona historycznemu portowi rzecznemu na Nogacie(potencjalna współpraca z Pętlą Żuławską),
Słodki - wystawa prezentująca historię budynku i tożsamość malborskiej cukrowni(potencjalna współpraca z Krajową Spółką Cukrową SA z oddziałem w Malborku),
Gotów do lotu - wystawa dedykowana Lotnisku Królewo Malborskie, jednym z najważniejszych lotnisk w powojennej Polsce realizującym połączenia międzynarodowe,
Jurydyka malborska - wystawa prezentująca jurydykę starościńską w XVII-wiecznym
Malborku.
Wystawy, jeśli będzie to technicznie możliwe, organizowane byłyby poza muzealnymi murami, w przestrzeni miasta oraz także innych miast.

Dyrektor zapowiada także podjęcie współpracy z organami miejskimi w celu oznaczenia historycznych miejsc w przestrzeni miejskiej (w sposób nieingerujący w jej tkankę i spójny z identyfikacją).

Przykładem może być oznaczenie budynku, w którym obecnie siedzibę posiada Bank Spółdzielczy jako siedziby loży masońskiej – podpowiada.

Nie wyklucza również organizowania innych wydarzeń, choćby konkursów plastycznych czy fotograficznych, koncertów w przestrzeni miejskiej we współpracy z polskimi filharmoniami i artystami, regularnych spotkań naukowych, których tematem będzie historia miasta i regionu, na które zapraszani będą pasjonaci, specjaliści oraz osoby zaangażowane w życie miasta. W planie jest również działalność wydawnicza.
Ważna ma być również edukacja.

Pragnę korzystać z dobrych praktyk w tym zakresie prezentowanych przez duże muzea prowadzące działalność na wysokim poziomie. Chęć rozwijania partnerstwa i współpracy między instytucjami, a Muzeum Miasta Malborka pomoże nam korzystać z ich doświadczenia, aby wynieść działalność edukacyjną na wyższy poziom. W ostatnich latach Muzeum Miasta Malborka podejmowało kilka inicjatyw edukacyjnych, głównie kierowanych do szkół. Uważam, że należy istniejący obecnie program rozwijać strategicznie oraz włączyć do niego nowe elementy. Koniecznym jest, aby oferta edukacyjna została nie tylko rozszerzana i urozmaicana - także dostosowywana do potrzeb innych grup społecznych, jak m.in. turystów z innych krajów, mniejszości narodowych, osób z niepełnosprawnościami – deklaruje nowy dyrektor.

Nie da się ukryć, że na tak szeroko zakrojoną działalność potrzebne będą pieniądze. Obecnie roczny budżet placówki to 360 tys. zł.
- Muzeum Miasta Malborka opiera funkcjonowanie w sposób podstawowy na dotacji podmiotowej z budżetu samorządu miejskiego. Niemniej jednak są to środki w ilości niewystarczającej na dynamiczny rozwój instytucji. Dlatego planuję pozyskiwać środki z innych źródeł: przede wszystkim środków europejskich, ministerialnych oraz środków prywatnych poprzez objęcie mecenatu prywatnego nad działalnością muzeum, powołanie stowarzyszenia osób wspierających finansowo działania instytucji oraz od partnerów wchodzących we współpracę przy organizacji wydarzeń, sponsorów na konkretne wydarzenia, albo głównego, prywatne zagraniczne fundacje wspierające kulturę – prezentuje swoją koncepcję Bogdan Gałązka.

Sam przyznaje, że pozyskanie sponsorów w dobie globalnego kryzysu gospodarczego jest zadaniem wymagającym.

Wiele firm zmniejszyło wydatki na działania kulturalne. Nie mniej jednak, dzięki wieloletniemu pielęgnowaniu wzajemnych relacji z szeregiem instytucji i firm jestem przekonany, że znalezienie finansowania na bieżące działania muzeum nie będzie stanowić problemu. Dodatkowo planuję wyjść z propozycją finansowania muzeum firmy z zagranicznym potencjałem działające lokalnie oraz firmy lokalne, z zakorzenioną tradycją – deklaruje nowy dyrektor.

Bogdan Gałązka oficjalnie będzie sprawował swoją funkcję od 1 stycznia 2022 r. W fotelu dyrektora Muzeum Miasta Malborka zastąpi Dorotę Raczkowską, która kończy swoją czteroletnią misję.

Malbork. Wystawa na 100-lecie plebiscytu już otwarta [ZDJĘCI...

od 7 lat
Wideo

echodnia Drugi dzień na planie Ojca Mateusza

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto