Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Malbork-Kwidzyn. Pociągi na linię 207 rzeczywiście mają wrócić dopiero z końcem 2020 roku

Radosław Konczyński
Fragment przebudowanego toru linii nr 207 na stacji Malbork.
Fragment przebudowanego toru linii nr 207 na stacji Malbork. Fot. Radosław Konczyński
PKP Polskie Linie Kolejowe podają już bardziej konkretną datę zakończenia modernizacji linii nr 207. Do końca tego roku podróżni mają przesiąść się z autobusów do szynobusów.

W październiku 2019 roku PKP PLK informowały, że „na podstawie oceny prac już zrealizowanych i pozostałych jeszcze do wykonania planowany jest termin przywrócenia ruchu pociągów na odcinku Malbork - Kwidzyn w drugiej połowie 2020 r. Opóźnienie prac w stosunku do pierwotnego planu wynika m.in. z niedostatecznego zaangażowania wykonawcy oraz wydłużających się procedur związanych z uzyskiwaniem niezbędnych do realizacji decyzji i pozwoleń”.

Potem wielokrotnie inwestor powtarzał ten sam termin powrotu pociągów na linię 207. Dodajmy, termin dość ogólny, bo nie precyzowano, czy chodzi bardziej o lipiec, czy bardziej o grudzień. W przypadku dużych inwestycji pewnie nie sposób wskazać ich zakończenia z dokładnością co do jednego dnia, ale chociaż miesiąc podany orientacyjnie byłby dla pasażerów jakąś informacją.

Niedawno dzięki sołtysowi Sztumskiego Pola dowiedzieliśmy się, co może oznaczać określenie „w drugiej połowie roku”. Jarosław Kazimierowicz napisał do Wydziału ds. Skarg i Wniosków Biura Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. W odpowiedzi odpisano, że "Zgodnie z deklaracją wykonawcy zakończenie istotnych robót budowlanych na tym odcinku planowane jest do końca 2020 r."

Zapytaliśmy więc ponownie w PLK, czy wcześniej zapowiadana „druga połowa roku” to rzeczywiście dopiero „koniec roku”. To prawda: pasażerowie jeszcze przez około pół roku zdani są na zastępczą komunikację autobusową na linii Malbork-Grudziądz.

Zgodnie z deklaracją wykonawcy do końca 2020 r. planowane jest zakończenie zasadniczych prac budowlanych oraz przywrócenie ruchu pociągów na odcinku Malbork-Kwidzyn – wyjaśnia nam Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK.

Przypomnijmy, prace przy rewitalizacji linii kolejowej nr 207 obejmują odcinek od granicy województwa pomorskiego do Malborka. Obecnie, jak informują PKP PLK, wykonawca koncentruje swoje prace na stacjach w Kwidzynie i Ryjewie. 

Linia kolejowa 207. Aktualny stan prac wg informacji przekazanych przez PKP PLK

  • W Kwidzynie gotowa jest konstrukcja nowego przejścia podziemnego wraz z wyjściami na perony oraz szybami windowymi nowego przejścia podziemnego, które połączy budynek dworca z dwoma peronami. W przejściu trwa układanie okładzin granitowych na schodach oraz płytek ceramicznych na ścianach przejścia, które kształtem i kolorystyką będą nawiązywać – zgodnie z zleceniem konserwatora zabytków – do dawnego wystroju przejścia. Przejście zostanie wyposażone w windy, dzięki którym stacja stanie się bardziej dostępna dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

    Gotowa jest konstrukcja obu peronów, które są wyższe, co ułatwi podróżnym wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Perony mają antypoślizgową nawierzchnię, montowane jest nowe, energooszczędne oświetlenie LED. Wyremontowano dwie zabytkowe wiaty, które ochronią podróżnych przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Wymieniono dachy oraz wykonano zabezpieczanie antykorozyjne stalowych słupów podtrzymujących zadaszenie.

    Gotowy jest nowy układ torowy stacji. Położono prawie 8 km nowych torów, do czego wykorzystano m.in. blisko 13 tys. podkładów. Zabudowano także 29 nowych rozjazdów, które umożliwiają pociągom sprawną i bezpieczną zmianę toru. W budynku nowej nastawni trwają prace wykończeniowe. Zainstalowane w niej nowe urządzenia oraz system sterowania ruchem kolejowym zapewnią sprawną i bezpieczną obsługę pociągów.
     

  • W Ryjewie gotowy jest plac przydworcowy oraz przebudowany peron wyspowy z antypoślizgową nawierzchnią i oświetleniem LED. Zamontowane zostaną wiaty, ławki oraz gabloty informacyjne. Na peron będą prowadzić dwa przejścia dla pieszych w poziomie torów, zabezpieczone rogatkami i sygnalizacją świetlną. Trwa przebudowa torów na stacji. Po ustabilizowaniu podłoża ułożono większość nowych torów oraz zabudowano 3 z 5 rozjazdów. Dodatkowy tor na stacji umożliwi sprawne mijanie się pociągów.
     

  • Gotowe są konstrukcje przebudowanych peronów w Gościszewie, Sztumskiej Wsi i Brachlewie. Na perony prowadzą wygodne pochylnie. Jest nowe oświetlenie typu LED. Zamontowane zostaną jeszcze wiaty, ławki i gabloty informacyjne.

  • Na stacji Sztum wykonawca gromadzi materiały potrzebne do budowy nowego układu torowego stacji oraz peronu wyspowego. Trwa budowa torów na dojeździe do stacji. Po wykonaniu prac ziemnych i wzmocnieniu gruntu oraz uzyskaniu niezbędnych pozwoleń rozpocznie się układanie torów i rozjazdów. Na nowy peron będą prowadzić dwie pochylnie oraz przejścia przez tory, w tym dodatkowe od strony ul. Żeromskiego, zabezpieczone rogatkami i sygnalizacją świetlną.
     

  • Dotąd między Malborkiem a Kwidzynem wymieniono prawie 32 km torów. Na rewitalizowanej trasie prowadzone są prace okołotorowe związane z regulacją odwodnienia oraz profilowaniem skarp. Pod Kwidzynem i pod Malborkiem na łącznej długości 1,5 km wykonawca wzmacnia podtorze.

Przypomnijmy założenia inwestycji. Między Malborkiem a granicą województwa PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmodernizują 70 km torów. Komfort obsługi pasażerów poprawi się na 9 przystankach osobowych i stacjach. Inwestycja obejmuje przebudowę 120 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów i przepustów. Poziom bezpieczeństwa zostanie podniesiony na 36 przejazdach kolejowo-drogowych. Urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym są wymieniane na nowe. Po zakończeniu prac i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie na trasie pojadą z maksymalną prędkością do 120 km/h (przed modernizacją 60-80 km/h), a towarowe do 100 km/h. Czas przejazdu najszybszych pociągów między Malborkiem a Gardeją skróci się o 11 minut.
 
Projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 odcinek granica województwa - Malbork” o wartości 212 mln zł netto jest finansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego. Dofinansowanie ze środków UE wynosi blisko 85 proc.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto