Malbork. Młodzież z Technikum nr 3 na podstawie bajek uczyła przedszkolaki o Unii Europejskiej

Radosław Konczyński
Radosław Konczyński
archiwum Technikum nr 3 w Malborku
Udostępnij:
Lekcje o Unii Europejskiej, przeprowadzane dla przedszkolaków przez uczniów, to już stały punkt programu w Technikum nr 3 w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 w Malborku. Młodzież z „trójki” dwukrotnie spotkała się ostatnio z 6-latkami z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1.

Te zajęcia są elementem projektu „Szkoła Ambasador Parlamentu Europejskiego (EPAS)”, w którym od kilku lat uczestniczy Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3. Do przedszkola w ZSP 1 poszli uczniowie klasy trzeciej kształcący się w zawodzie technika rachunkowości, czyli tzw. młodsi ambasadorowie EPAS: Amelia Łaszewska, Patrycja Ładniak, Wiktoria Barczyńska, Julia Kaczmarczyk i Jakub Filipkowski. Lekcje o wspólnej Europie przeprowadzili pod kierunkiem starszej ambasadorki EPAS - Iwony Krauze, nauczycielki historii.

Celem pierwszego spotkania, 16 maja, było przybliżenie sześciolatkom tematyki UE. Wszystko w formie zabawy. Zajęcia rozpoczęły się od przeczytania mitu o Europie, później dzieci m.in. utworzyły pociąg „Unia Europejska”, do której dołączyły wagoniki – z nazwami państw Unii. Przedszkolaki poznały symbole UE, w tym dowiedziały się o symbolice flagi, pokolorowały flagi 27 państw tworzących wspólnotę. Wysłuchały fragmentu hymnu UE –„Oda do radości” i „Hymnu Małego Europejczyka” zaśpiewanego przez kukiełkę Teleskopka. Poznały również maskotkę UE - Syriusza, który w każdym kraju występuje w innym stroju, zawierającym elementy narodowe. Każdy przedszkolak dostał szkic maskotki i zadanie, aby nadać Syriuszowi własne życie, w takich kolorach, które miały przypominać Polskę.

23 maja, podczas kolejnej wizyty w ZSP 1, uczniowie przybliżyli dzieciom niektóre kraje UE, przede wszystkim wykorzystując zdjęcia najbardziej charakterystycznych budowli krajów unijnych.

Następie pod opieką Amelii, Wiktorii i Julii dzieci bawiły się w przygotowaną grę „Memory”, która polegała na jak najszybszym zapamiętaniu i odkryciu wszystkich przygotowanych zabytków krajów unijnych – informuje Iwona Krauze.

Bardzo ciekawa była również druga część tego spotkania, poświęcona bajkom charakterystycznym dla krajów europejskich. Sześciolatki rozpoznawały je na slajdach bajki. Same też podawały przykłady znanych bajek i krótko opowiadały treść.
- Szukaliśmy razem dobrych i złych bohaterów bajek. Podsumowaliśmy, że bajki i baśnie to nie tylko ciekawe, niekiedy nawet trochę straszne historie, ale to także wyraz naszych pragnień, by wspólnie pokonywać przeszkody i zło, by sprawiedliwość i dobro zwyciężyły, by ludzie sobie nawzajem pomagali, ze sobą współpracowali, a nie walczyli. I też takie wartości były jednym z powodów powstania Unii Europejskiej i zostały zapisane w najważniejszych jej prawach – wyjaśnia Iwona Krauze.

Goście z Technikum nr 3 właśnie na podstawie konkretnych tytułów bajek opowiedzieli dzieciom, jak należy rozmieć następujące europejskie wartości:

  • wspólnota i więź, czyli „Razem lepiej niż osobno” (np. „W dolinie Muminków”);
  • różnorodność, czyli „Jesteśmy całkiem różni i to jest piękne” (np. „Shrek”);
  • równość, czyli „Wszyscy mają równe prawa” („Brzydkie kaczątko”, „Kopciuszek”);
  • sprawiedliwość, czyli „Sprawiedliwość zawsze zwycięża” („Czerwony Kapturek”);
  • wolność i swoboda, czyli „Tylko wolni mogą być szczęśliwi” („Królowa śniegu”);
  • solidarność i pomoc, czyli „Gdy komuś jest źle, trzeba mu pomóc” („Królowa śniegu”, „Dziewczynka z zapałkami”);
  • pokój i współpraca, czyli „Nie kłóćmy się, tylko współpracujmy” („Rzepka”);
  • bezpieczeństwo, czyli „Jesteśmy bezpieczni, gdy nie jesteśmy sami” („Jaś i Małgosia”);
  • dobre rządy, czyli „Ludzie wybierają rządzących, a ci muszą przestrzegać prawa” („Nowe szaty króla”, „Król Maciuś I”).

Przy opracowaniu scenariusza zajęć w przedszkolu ambasadorzy projektu EPAS z Technikum nr 3 wykorzystali materiały z programu R-EU-CONNECTED, realizowanego w ramach Erasmusa+ w latach 2018-2020 równolegle w pięciu krajach: Francji, Chorwacji, Polsce, Grecji i Włoszech. Pomocne okazały się zwłaszcza scenariusze przygotowane przez Alicję Pacewicz i Marcelinę Sokół dotyczące wartości europejskich.

Zajęcia co roku pokazują, że tematyka UE jest dla dzieci bardzo ciekawa i warto ją realizować już dla najmłodszych. Tak jak poprzednio, wspaniale ułożyła się na zajęciach współpraca przedszkolaków i ich starszych koleżanek i kolegi: Julii, Patrycji, Amelii, Wiktorii i Jakuba, którzy otoczyli je opieką i pomagały w wykonywaniu zadań, sami przy tym świetnie się bawiąc – podsumowuje Iwona Krauze.

Malbork. Hiszpania na zdjęciach uczniów Technikum nr 3 - ucz...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

8 . Etap prac poszukiwawczych w więzieniu na Rakowieckiej

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie