Malbork. Nie wszyscy mieszkańcy płacą za śmieci. Takie są wnioski z kolejnego raportu o stanie gospodarki odpadami komunalnymi

Anna Szade
Fot. Anna Szade
Wielu mieszkańców Malborka unika opłacania rachunków za wywóz śmieci. Władze miasta nie chcą tego przyznać wprost, ale - w związku z tą sytuacja - poszukują sposobów na rozwiązanie problemu.

Jak wynika z „Analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie miasta Malborka za rok 2018”, 15 proc. mieszkańców „wyparowało” z miasta. Oczywiście, cudzysłów ma tu swoje duże znaczenie. Zameldowanych jest bowiem 37 255 osób, ale raport podaje, że za wywóz odpadów rachunki płaci tylko 31 601. Tendencja ta utrzymuje się od lat, odkąd rozpoczęła się śmieciowa rewolucja, czyli od 2013 r.

- To niepokojący wskaźnik. Nie daj Boże, gdyby miał pokazywać wyludnianie się Malborka w zastraszającym tempie - komentuje Paweł Dziwosz, przewodniczący Rady Miasta Malborka.

Tych obaw zdaje się nie potwierdzać rosnąca góra odpadów wyrzucanych przez malborczyków. W 2018 r. było to 429 kg na głowę mieszkańca, o 10 kg więcej niż rok wcześniej. Tymczasem w 2017 r. wg Głównego Urzędu Statystycznego jeden Pomorzanin pozbył się średnio 346 kg odpadów. Te dane mogą sugerować, że miasto nie wypracowało do tej pory skutecznej metody kontroli śmieciowych deklaracji, które składają mieszkańcy.

W dodatku wciąż rosną koszty opróżniania śmietników. W ub. roku trzeba było na to wydać 6,2 mln zł. Zabrakło ponad 540 tys. zł, bo w tym samym czasie opłaty malborczyków wyniosły łącznie 5,67 mln zł. Pieniądze wygospodarowano z miejskiej kasy, czyli cała społeczność złożyła się na pokrycie należności za tych, którzy się od tego uchylają.

- Po wakacjach będziemy musieli zmierzyć się z kwestią nowej uchwały dotyczącej zagospodarowania odpadów - zapowiada burmistrz Malborka Marek Charzewski.

Planowana jest zmiana sposobu naliczania opłat i uszczelnienie systemu. Od nowego roku śmieciowy cennik ma być uzależniony od wskazań liczników za wodę. Według władz w ten sposób trudniej będzie unikać regulowania należności.

Religia i etyka w szkole. Kto ma kształcić nauczycieli etyki?

Wideo

Komentarze 16

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

t
to ja
USTAWA z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach

W przypadku nieruchomości, o której mowa w art. 6c ust. 1, opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn:

1) liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość, lub

2) ilości zużytej wody z danej nieruchomości, lub

3) powierzchni lokalu mieszkalnego

– oraz stawki opłaty ustalonej na podstawie art. 6k ust. 1.

2. W przypadku nieruchomości, o której mowa w art. 6c ust. 1, rada gminy może uchwalić jedną stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od gospodarstwa domowego.
J
Ja cierpię dole
2019-06-11T13:14:00 02:00, Gość:

Cennik ma być uzależniony od wskazań liczników za wodę??? A może jeszcze od ilości zużytego prądu albo od prędkości internetu? Tylko wtedy pewnie jeszcze cennik będzie różnił się od tego czy korzystasz z wi-fi czy też ze stałego łącza. Ja pier...ę!!! Coraz więcej kretyńskich pomysłów rodzi się w UM

2019-06-11T16:31:42 02:00, Mieszkaniec Os.Południe.:

Jak masz lepszy pomysł na bardzo dużą ilość ,,oszustów śmieciowych" to go podaj i zgłoś do Urzędu Miasta. Rozliczanie śmieci przez zużycie wody nie jest rzecz jasna rozwiązaniem idealnym ,ale obecny system jest dużo gorszy i preferuje cwaniaków. Ad vocem do ,, Bezsensowne wałkowanie !" - sądząc po tym ,że nazywasz mieszkanie w bloku ,,kołchozem" to mieszkasz w domu jednorodzinnym. Właśnie wielu ,,jednorodzinnych" regularnie podrzuca swoje śmieci do ,,kołchozowych śmietników" m.in. moim kosztem.

Ty masz naprawdę zryty beret !

Tłumaczę dla Mieszkaniec Os.Południe :

Jeśli mieszkam w domku jednorodzinnym to dostaje

✔🥒zielony worek na szkło

✔🧢🔵💙niebieski na makulaturę

✔ 🧀 żółty na plastik

i 🐒🦂 brązowy na bio

oraz swój śmietnik na odpady zmieszane !

My właściciele domków jednorodzinnych tak jak Ty mamy wyznaczone terminy odbioru poszczególnych odpadów. I płacimy odpowiednią stawkę do UM - zweryfikować jest bajecznie prosto !

To powiedz mi Mieszkaniec Os.Południe dlaczego miałbym podrzucać tobie do kołchozu moje śmieci ????????

A może sąsiad z kołchozu obok nie płaci i wysypuje do Twojego śmietniczka ? Tak trudno to ogarnąć intelektualnie ?

M
M.
2019-06-11T13:14:00 02:00, Gość:

Cennik ma być uzależniony od wskazań liczników za wodę??? A może jeszcze od ilości zużytego prądu albo od prędkości internetu? Tylko wtedy pewnie jeszcze cennik będzie różnił się od tego czy korzystasz z wi-fi czy też ze stałego łącza. Ja pier...ę!!! Coraz więcej kretyńskich pomysłów rodzi się w UM

2019-06-11T16:31:42 02:00, Mieszkaniec Os.Południe.:

Jak masz lepszy pomysł na bardzo dużą ilość ,,oszustów śmieciowych" to go podaj i zgłoś do Urzędu Miasta. Rozliczanie śmieci przez zużycie wody nie jest rzecz jasna rozwiązaniem idealnym ,ale obecny system jest dużo gorszy i preferuje cwaniaków. Ad vocem do ,, Bezsensowne wałkowanie !" - sądząc po tym ,że nazywasz mieszkanie w bloku ,,kołchozem" to mieszkasz w domu jednorodzinnym. Właśnie wielu ,,jednorodzinnych" regularnie podrzuca swoje śmieci do ,,kołchozowych śmietników" m.in. moim kosztem.

2019-06-11T20:44:00 02:00, Gość:

A jak ogrudek podlewam to co? Płace za wodę według licznika to nie znaczy że śmieci jeszcze więcej produkuje chory pomysł weflug mnie. A jak ci UM myślą powyjezdzali ludzie na saksy i dlatego mie płacą jak ich nie ma po parę lat to co mają płacić?

Nie pisze się ,,ogrudek" lecz ,,ogródek" , tak samo nie ,,weflug mnie" , a ,,według mnie". A jak uważasz ,że to chory pomysł to zaproponuj coś lepszego ,a nie tylko krytykujesz.

G
Gość
2019-06-11T13:14:00 02:00, Gość:

Cennik ma być uzależniony od wskazań liczników za wodę??? A może jeszcze od ilości zużytego prądu albo od prędkości internetu? Tylko wtedy pewnie jeszcze cennik będzie różnił się od tego czy korzystasz z wi-fi czy też ze stałego łącza. Ja pier...ę!!! Coraz więcej kretyńskich pomysłów rodzi się w UM

2019-06-11T16:31:42 02:00, Mieszkaniec Os.Południe.:

Jak masz lepszy pomysł na bardzo dużą ilość ,,oszustów śmieciowych" to go podaj i zgłoś do Urzędu Miasta. Rozliczanie śmieci przez zużycie wody nie jest rzecz jasna rozwiązaniem idealnym ,ale obecny system jest dużo gorszy i preferuje cwaniaków. Ad vocem do ,, Bezsensowne wałkowanie !" - sądząc po tym ,że nazywasz mieszkanie w bloku ,,kołchozem" to mieszkasz w domu jednorodzinnym. Właśnie wielu ,,jednorodzinnych" regularnie podrzuca swoje śmieci do ,,kołchozowych śmietników" m.in. moim kosztem.

A jak ogrudek podlewam to co? Płace za wodę według licznika to nie znaczy że śmieci jeszcze więcej produkuje chory pomysł weflug mnie. A jak ci UM myślą powyjezdzali ludzie na saksy i dlatego mie płacą jak ich nie ma po parę lat to co mają płacić?

M
Mieszkaniec Os.Południe.
2019-06-11T13:14:00 02:00, Gość:

Cennik ma być uzależniony od wskazań liczników za wodę??? A może jeszcze od ilości zużytego prądu albo od prędkości internetu? Tylko wtedy pewnie jeszcze cennik będzie różnił się od tego czy korzystasz z wi-fi czy też ze stałego łącza. Ja pier...ę!!! Coraz więcej kretyńskich pomysłów rodzi się w UM

Jak masz lepszy pomysł na bardzo dużą ilość ,,oszustów śmieciowych" to go podaj i zgłoś do Urzędu Miasta. Rozliczanie śmieci przez zużycie wody nie jest rzecz jasna rozwiązaniem idealnym ,ale obecny system jest dużo gorszy i preferuje cwaniaków. Ad vocem do ,, Bezsensowne wałkowanie !" - sądząc po tym ,że nazywasz mieszkanie w bloku ,,kołchozem" to mieszkasz w domu jednorodzinnym. Właśnie wielu ,,jednorodzinnych" regularnie podrzuca swoje śmieci do ,,kołchozowych śmietników" m.in. moim kosztem.

G
Gość
Cennik ma być uzależniony od wskazań liczników za wodę??? A może jeszcze od ilości zużytego prądu albo od prędkości internetu? Tylko wtedy pewnie jeszcze cennik będzie różnił się od tego czy korzystasz z wi-fi czy też ze stałego łącza. Ja pier...ę!!! Coraz więcej kretyńskich pomysłów rodzi się w UM
I
Ile
Ile razy ta podwyżka ma być
B
Bezsensowne wałkowanie !
2019-06-10T16:26:19 02:00, Mieszkaniec Os.Południe:

Wiadomo przecież od dawna ,że znaczna część mieszkańców Malborka ( głównie typu ,,500 " ,ale nie tylko tacy) kombinuje ,,jak koń pod górkę" ze śmieciami jak za nie nie płacić. Wymyślili sobie prosty i skuteczny jak widać sposób czyli : wymeldowanie się ( fikcyjne najczęściej) z miejsca zamieszkania , niemeldowanie się np. wynajętym od kogoś mieszkaniu oraz podrzucanie śmieci z domków jednorodzinnych na osiedla mieszkaniowe np.Os.Południe. Kontroli nad tym procederem faktycznie nie prowadzi nikt - ani Urząd Miasta ani MSM ani inni administratorzy budynków. Efekt jest taki jak opisano w artykule i to ,że tacy jak ja płacą za innych . Dlatego popieram plan uzależnienia opłat za śmieci od zużycia wody . Nie jest on idealny ,ale znacznie zmniejszy możliwość kombinowania przez ludzi.

Przeczytaj swoją jałową wypowiedź jeszcze raz !

Jak mieszkasz w kołchozie to sobie płać razem z wodą ! ! !

Od mieszkańców domków jednorodzinnych WARA ! ! ! Nieudolna władzo !

Pisałem to nie raz, dbamy o zieleń zużywamy więcej wody !

Nieudolna władzo ! Właścicieli domków jednorodzinnych to nawet kierowca śmieciarki skontroluje !

🚮🚮🚮🚮🚮🚮🚮🚮🚮🚮🚮🚮🚮🚮🚮🚮

T
Tix
Ty chyba wody u ciebie bo u mnie do samego basenu idzie 40 M3 rocznie oczywiście w domku a po drugie można pozamykać śmietniki na kłódkę
M
Mieszkaniec Os.Południe
Wiadomo przecież od dawna ,że znaczna część mieszkańców Malborka ( głównie typu ,,500 " ,ale nie tylko tacy) kombinuje ,,jak koń pod górkę" ze śmieciami jak za nie nie płacić. Wymyślili sobie prosty i skuteczny jak widać sposób czyli : wymeldowanie się ( fikcyjne najczęściej) z miejsca zamieszkania , niemeldowanie się np. wynajętym od kogoś mieszkaniu oraz podrzucanie śmieci z domków jednorodzinnych na osiedla mieszkaniowe np.Os.Południe. Kontroli nad tym procederem faktycznie nie prowadzi nikt - ani Urząd Miasta ani MSM ani inni administratorzy budynków. Efekt jest taki jak opisano w artykule i to ,że tacy jak ja płacą za innych . Dlatego popieram plan uzależnienia opłat za śmieci od zużycia wody . Nie jest on idealny ,ale znacznie zmniejszy możliwość kombinowania przez ludzi.
s
sic!
Panie Marek ja wyjdziesz Pan z chałupy i skręcisz w prawo dotrzesz Pan do śmietnika, wleź Pan tam i się sztachnij, potem uchyl kubła na bio i sztachnij się raz jeszcze. jak już się wyrzygasz spróbuj wyrzucić kartony i butelki.
P
Pi
Z moich trójki dzieci, zeldowanych w Malborku, żadne w nim nie przebywa. Płacą gdzie indziej. Prawda jest taka, że mnóstwo ludzi opuściło już to miasto, ale jeszcze nie wymeldowało się.
J
Józef
Przecież są uczący się w innym mieście, pracujący za granicą, ale zameldowani w Malborku, więc co w tym dziwnego ze nie płacą, faktycznie ich nie ma, sam mam sąsiada którego 3 dzieci pracuje w Anglii, a zameldowani są tutaj. Może pomyśleć o miejscach pracy w Malborku.
O
OLO
A kto buli za śmieci turystów? Przecież te miliony ludzi tego pożal sie miasta turystycznego śmiecą też. Mieszkańcy za to w pakiecie płacą?
g
gosc
2019-06-10T11:06:07 02:00, julek:

Mieszkam sam śmieci mam mało , ale lubię się kąpać 2 razy dziennie w wannie i co mam się nie myć i chodzić brudny bo ekipa z UM razem z trzema burmistrzami nie potrafi wytropic 5 tysięcy mieszkańców którzy nie płacą

Zgadza się. dlaczego jak ktoś zużywa dużo wody np. do kąpieli czy do prania ma płacić więcej za śmieci?. mam chodzić przez tydzień w tych samych ubraniach??? to skandal!!!

Dodaj ogłoszenie