reklama

Malbork. PKP przekażą drogę wzdłuż linii kolejowej E65? Władze miasta prowadzą rozmowy w tej sprawie

Anna SzadeZaktualizowano 
Jeśli w miejsce dzisiejszego Pemalu powstanie nowy kwartał miasta, istniejące ulice mogą się zupełnie zakorkować. Aby odciążyć centrum od niekończącego się sznura aut, od pewnego czasu władze forsują pomysł pozyskania od kolei drogi technicznej równoległej do torów. W przyszłości miałaby połączyć dworzec, centrum Malborka i okolice zamku.

W ślad za pomysłem przekształcenia zabudowań fabrycznych Pemalu we fragment zupełnie nowego miasta pojawiła się wizja problemów komunikacyjnych. Przez kilka ostatnich tygodni twórcy zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, urzędnicy i władze spotykali się z mieszkańcami, którzy mogą najbardziej odczuć zmiany. W dużym stopniu dotyczy to ul. Mazurów, która z cichej uliczki może za parę lat stać się prawie „autostradą”. Ale skutki przyszłej przebudowy może odczuć całe centrum.

- Istnieje zagrożenie, że nowe funkcje spowodują, że i ludzi, i samochodów pojawi się dużo więcej. Spodziewamy się, że ulica Kościuszki, zamiast przekształcenia w deptak, stanie się bardziej ruchliwa - wyjaśnia Marek Charzewski, burmistrz Malborka.

Po przeprowadzeniu inwentaryzacji w terenie wzrok urzędników padł na drogę, która zaczyna się przy wiadukcie na ul. Parkowej, a kończy przy wieży ciśnień na ul. Dworcowej. Dzisiaj przejazd tą trasą dla zwykłego śmiertelnika jest niemożliwy, bo to wciąż królestwo kolejarzy. Ale jak się okazuje, już podczas pierwszych rozmów gospodarze zasugerowali, że chętnie się stamtąd wyprowadzą.

- Trzy czwarte budynków nie jest obecnie przez kolej wykorzystywana, więc jeśli dojdzie do przejęcia tego terenu, to znakomicie odblokuje nam komunikację w tej części miasta - uważa Jan Tadeusz Wilk, wiceburmistrz Malborka.

Przypomina jednocześnie, że cały układ drogowy dziesięciolecia temu projektowano inaczej.
- Miało nastąpić przebicie z ulicy Kościuszki przez aleję Rodła w kierunku dworca, ale została tylko ścianka na końcu - mówi wiceburmistrz Wilk.

Na razie ustalenia z PKP są na wstępnym etapie.
- Przyszło zapytanie o uszczegółowienie naszych wcześniejszych wniosków. Dlatego wkrótce określimy miejskie potrzeby - tłumaczy Jan Tadeusz Wilk.

Co ciekawe, przejęcie tych kolejowych terenów nie musi w ogóle obciążać miejskich finansów.
- To nie my musimy tę drogę naprawiać i budować. Inne miasta już na etapie opracowania planu zapisują, że jej wykonawcą będzie inwestor - wyjaśnia Marek Charzewski.

Czytaj także

Czy tak się stanie, na razie nie wiadomo. Kolejowa trasa wzdłuż torów formalnie jest poza obszarem, jaki obejmuje zmiana planu, nad którą obecnie trwają prace. Czy uda się „wcisnąć” tam drogę techniczną pozyskaną od PKP, też na razie nie wiadomo. Podobnie jak wciąż nieznana jest przyszłość budynku, w którym przez lata działał hotel Zbyszko. Jego obecni właściciele chcieliby go rozebrać.

- Wystąpili z wnioskiem rozbiórki do konserwatora zabytków, ale on się nie zgadza - przypomina wiceburmistrz Wilk.

Swoje potrzeby zgłosili również przedstawiciele jednej ze wspólnot, których kamienica położona jest nieopodal objętego planem parkingu przy ul. Kościuszki, oraz przedsiębiorca prowadzący działalność w jego sąsiedztwie. Etap składania formalnych wniosków jednak minął. - Czekamy na projekt planu, ma być gotowy wiosną - zapowiada burmistrz. - To najbardziej obłożony konsultacjami dokument planistyczny, bo pozyskaliśmy na to grant.

Niestandardowy proces planowania to efekt udziału Malborka w programie „Planowanie z mieszkańcami” Kujawsko-Pomorskiej Federacji Organizacji Pozarządowych, współfinansowanego ze środków unijnych. Zmiana planu powstaje pod okiem Marii Kiełb-Stańczuk, architekta-urbanisty z Przedsiębiorstwa Projektowo-Realizacyjne DOM sp. z o.o. ze Starogardu Gdańskiego.

- Może wyjść coś ładnego z tego planu - uważa Jan Tadeusz Wilk.

Właścicielom Pemalu zależy, by teren, na którym obecnie jeszcze prowadzą produkcję, zamienić w atrakcyjne miejsce do inwestowania w zabudowę mieszkaniową i usługi, w tym hotelowo-pensjonatowe.

Malbork. Spacer po terenie Pemalu [ZDJĘCIA]. Rozpoczęły się ...

Zima 30-lecia w Polsce, zasypie nas śnieg

Wideo

Komentarze 9

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

C
Comar

Pan Burmistrz Miasta ma pełnić służebną rolę wobec społeczności miejskiej. Malbork nie jest prywatnym folwarkiem burmistrza i Jego klakierów. Zamek i centrum miasta jest sercem miasta. Tam w okresie wiosenno-letnio-jesiennym setek tysięcy ludzi się spotyka i przewija. Dają zarobić sklepom, baron, restauracjom. Na tym deptaku widać iczuć życie. Trzeba być bezpłciowcem, dewastatorem aby tam wprowadzać stały ruch samochodowy. Panem Burmistrzem ,po linii partyjnej ,będzie musiał wstrząsnąć jego przełożony Pan Czarzasty.

T
Tix
20 października, 14:01, Obserwator:

Niech burmistrz i jego zastępca pomyślą lepiej o nowych miejscach pracy gdzie by tu jakiś nowy zakład mugł by powstać a nie ludzie z Malborka za chlebem muszą po trujmiastach jeździć by rodzinę utrzymać a do malborka przyjeżdzają tylko spać. Jakieś bzdury ważniejsze niż nowe miejsca pracy. Miasto dla turystów nie dla mieszkańców

W hotelu też będzie praca w restauracji na basenie i w kinie też także będziesz mógł aplikować o robotę

O
Obserwator

Niech burmistrz i jego zastępca pomyślą lepiej o nowych miejscach pracy gdzie by tu jakiś nowy zakład mugł by powstać a nie ludzie z Malborka za chlebem muszą po trujmiastach jeździć by rodzinę utrzymać a do malborka przyjeżdzają tylko spać. Jakieś bzdury ważniejsze niż nowe miejsca pracy. Miasto dla turystów nie dla mieszkańców

M
MK

cd. Co ta budowana droga ma dać (jeśli wogóle nie będzie na niej na granicy działki 194/3 przy Mazurów szlabanu z napisem "teren prywatny") - co ma dać wprowadzenie jej w kierunku dworca? Co zrobiliście w ostatnich latach w aspekcie tego, że w sporej części doby wyjazd spod dworca PKP w kierunku miasta jest zablokowany. Ach najmocniej przepraszam, zapomniałem, mając na myśli dobro tych, którzy płacą w tym mieście podatki a wylewają pot i łzy na dojazdy do miast ościennych przekazaliście parking przy dworcu dla prywatnej firmy, dzięki wam jest okazja płacić 24/7 a nie zastanawiac się czy jest płatny czy nie, no i płacić codziennie lub ożywić nutkę hazardzisty a może uda mi się kupić abonament.

Chciałem się też zapytać, o coś o czym nie ma mowy w artykule. Czy rozmawialiście z przedstawicielami PKP na temat ograniczenia parkowania wokół dworca na ich terenie? Bo jakoś, o tak właśnie teraz, rzuciły mi się w oczy nowe znaki zakaz ruchu, strefa ruchu, droga pożarowa etc. Może byłoby uczciwie zapowiedzieć w prasie kiedy Straż Miejska się pojawi. Przecież tajemnicą poliszynela jest fakt, że wiele osób nie mając mozliwości nabyćia abonamentu ratuje się nawet parkując cały dzień w miejscu do 30 minut i na terenie PKP.

Tylko, żeby było uczciwie proszę o otwarcie tematu - abonament przy dworcu za 3 dychy dla każdego (żeby było jasne ja nie korzystam).

M
MK

Właściel działki 194/3 obręb Malbork 11, jak można było przeczytać w poprzednim artykule, nie ukrywa co chce zrobić. Chce poprzez zmianę planu zagospodarowania podnieść wartość działki a następnie ją sprzedać (produkcję przeniesie do Nowego Dworu Gdańskiego).

No to teraz oczekuję profesjonalnej rozmowy na kilka tematów:

1 - o ile po zmianie planu zagospodarowania (dla każdego opracowanego wariantu) wzrośnie wartość w/w działki. Zwracam uwagę, że ustawa ma być "uszczelniana" ale nawet w obecnym stanie prawnym, renta planistyczna przy sprzedaży takiej działki przed upływem 5 lat wynosi 30%. No to ile milionów zamierza zyskać Gmina Miejska Malbork?

2 - Oczekuję przeprosin, za to że miejsca pracy zostaną przeniesione do Nowego Dworu Gdańskiego. Czy nie czujecie się winni tego, że nie widać żadnych realnych działań (już nie mówiąc o efektach) zapobiegających degradacji Naszego Kochanego Miasta. Jesteście samozadowolonymi z siebie rakami uważającymi się za ryby na bezrybiu. Czy nie widzicie, że inwestycyjnie stajemy się prowincjonalnym miasteczkiem pod Nowym Dworem Gdańskim, Elblągiem, Kwidzynem a nawet Sztumem, czego macie właśnie naoczny przykład. I ten temat uważam za GŁÓWNY cdn.

T
TylkoPIS
19 października, 13:51, gość:

Na co to komu?

19 października, 18:49, Gość:

Aby Burmistrz, inwestor i kolejowy bonzo mogli się nachapac

Napisałem do prezesa on zrobi z tym porządek zobaczycie ;)

G
Gość

NIK i CBA powinni zająć się tą sprawą!

G
Gość
19 października, 13:51, gość:

Na co to komu?

Aby Burmistrz, inwestor i kolejowy bonzo mogli się nachapac

g
gość

Na co to komu?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3