Malbork. Podwyżka opłaty śmieciowej przegłosowana. Od stycznia będzie drożej

Anna Szade
Fot. Przemysław Świderski
9 głosami za, przy 8 przeciw i 1 wstrzymującym się Rada Miasta Malborka przyjęła w czwartek (26 września) podwyżkę opłaty śmieciowej, która będzie obowiązywała od początku 2020 roku.

Malbork obecnie jest w niechlubnej czołówce województwa pomorskiego, jeśli chodzi o ilość śmieci, która przypada na statystycznego mieszkańca. W 2018 r. było to 429 kg na głowę, a dla porównania wg Głównego Urzędu Statystycznego w regionie to prawie o 100 kg mniej.

Rozwikłaniem "tajemnicy" wciąż powiększającej się sterty śmieci i kalkulacją opłat za jej usunięcie zajmował się Józef Barnaś, wiceburmistrz Malborka. Zażądał przygotowania obszernego raportu przez miejską spółkę ZGKiM, która obecnie zajmuje się wywozem i dostarczeniem nieczystości do Tczewa, gdzie znajduje się instalacja przetwarzania odpadów. W raporcie podana została m.in. lokalizacja śmietników w mieście, ale i liczba pojemników, częstotliwość ich opróżniania oraz ilość wyrzuconych do nich odpadów.

Te szczegółowe dane w połączeniu z tym, że administratorzy budynków będą musieli złożyć zaktualizowane deklaracje śmieciowe, mają pomóc w uszczelnieniu systemu. Bo dysproporcja między obecną liczbą ludności a zadeklarowanymi płatnikami jest bardzo duża.

Na koniec września płacących za opróżnianie śmietników było raptem 31 035 osób. Tymczasem, według oficjalnych danych, we wrześniu zameldowanych w Malborku na stałe było 36 404 osoby, do tego na pobyt czasowy - 567 osób. Wciąż brakuje kilku tysięcy. Co więcej, lista deklarujących wnoszenie opłaty śmieciowej w stosunku do ubiegłego roku zmniejszyła się o 566 mieszkańców. To jedna z przyczyn, dlaczego w ostatnich latach system się nie spinał i z budżetu miasta trzeba było dopłacać około pół miliona złotych.

- Naszym zadaniem jest, by zrobić głęboką analizę deklaracji, skoro mam dane dotyczące ilości śmieci wyrzucanych w konkretnych lokalizacjach. To także duża rola dla administratorów i zarządców nieruchomości, bo to oni są blisko i wiedzą, ile osób mieszka w danym budynku. Warto dodać, że w przypadku domków jednorodzinnych nie mamy z tym problemów. Tak jak i w okolicznych gminach, gdzie nie ma takich kłopotów z doliczeniem się mieszkańców - mówi Józef Barnaś.

Podczas czwartkowej sesji padały ostre słowa pod adresem tych, którzy nie płacą. Radny Tomasz Klonowski stawał jednak w obronie i sugerował, by nie nazywać oszustami swoich potencjalnych wyborców.

- Przebija się tutaj narracja, że są nieuczciwi mieszkańcy itd. Teraz ja bym chciał zaapelować, że być może mówią państwo o swoich wyborcach. To jest pierwsza kwestia. A druga, jeżeli faktycznie taka sytuacja by była, to w przypadku podwyżki ci, którzy byli nieuczciwi, według państwa staną się uczciwi i ochoczo zapłacą jeszcze większą kwotę? - mówił wiceprzewodniczący Klonowski.

Jacek Markowski i Paweł Dziwosz protestowali przeciwko przenoszeniu odpowiedzialności na wszystkich mieszkańców.
- Panie burmistrzu, co pan robił przez ostatnie sześć lat? - pytał Marka Charzewskiego, już po głosowaniu, wiceprzewodniczący rady Markowski, zarzucając mu zaniechania.

Przed głosowaniem burmistrz Charzewski podkreślił, że w 2019 roku dużo samorządów podnosi stawki, co ma związek ze znaczną podwyżką stawek za przyjmowanie śmieci na składowiskach, w malborskim przypadku do Zakładu Utylizacji Odpadów Stałych w Tczewie. To kolejna przyczyna zapowiadanej podwyżki.

- Nikt nie wie, że na cenę, którą płacą mieszkańcy, przede wszystkim składa się przyjęcie odpadów w regionalnej instalacji przetwarzania odpadów komunalnych, czyli w naszym przypadku w Tczewie - tłumaczył nam przed sesją Józef Barnaś. - Proponowana stawka obliczona jest nie z kapelusza, ale na podstawie faktycznych kosztów. Nie uwzględniamy w kalkulacji żadnych kosztów związanych z koniecznym wzrostem płac czy pochodnych, tam chcemy szukać oszczędności.

Koszt utylizacji odpadów w tczewskiej firmie kosztował w ubiegłym roku ponad 3,3 mln zł. W tym roku - już o pół miliona więcej. W 2020 r., wg prognoz ZUOS w Tczewie, ma pochłonąć ponad 4,4 mln zł.

Na opłatę śmieciową w bieżącym roku składają się też (dane szacunkowe): sam odbiór odpadów przez ZGKiM na terenie miasta - 1 999 231 zł; koszty transportu do Tczewa - 658 735 zł; utrzymanie punktu selektywnej zbiórki odpadów stałych w ZGKiM - 670 tys. zł (do PSZOK przez cały tydzień można wywozić zbędne meble, zużyte sprzęty elektryczne i elektroniczne oraz wszystko to, co nie mieści się w klasycznych kontenerach czy workach).

Kalkulacja podwyżek zrobiona została nie na podstawie liczby zameldowanych, ale faktycznie uiszczających opłaty.
- Przewidywany koszt gospodarowania odpadami na rok 2020, bez uwzględnienia kosztów odbioru, transportu i utrzymania PSZOK, może wynieść 20,83 zł miesięcznie na osobę - sumuje wiceburmistrz Barnaś.

Nowe stawki opłaty od 1 stycznia 2020 r. - zabudowa jednorodzinna
Prowadzący selektywną zbiórkę odpadów:
2020 r. - 23 zł od osoby miesięcznie (obecnie jest to 16,50 zł), przysługuje 3-złotowa ulga w przypadku prowadzenia kompostownika
2021 r. - 25 zł, przysługuje 3-złotowa ulga w przypadku prowadzenia kompostownika
2022 r. - 27 zł, przysługuje 3-złotowa ulga w przypadku prowadzenia kompostownika

Ci, którzy nie będą segregowali:
2020 - 46 zł (obecnie 25 zł)
2021 - 50 zł
2022 - 54 zł

Nowe stawki - zabudowa wielorodzinna
Selektywna zbiórka odpadów:
2020 - 20 zł (obecnie 13,50 zł)
2021 - 22 zł
2022 - 24 zł

Ci, którzy nie będą segregować:
2020 - 40 zł (obecnie 20 zł)
2021 - 44 zł
2022 - 48 zł

Nowe stawki - tzw. zabudowa mieszana
To nowość. Dotyczy budynków wielorodzinnych, w których prowadzona jest też działalność gospodarcza (sklepy, restauracje, hotele, inne punkty usługowe). Firmy będą musiały od początku nowego roku dokładnie określić ilość śmieci, które wyrzucają, i na tej podstawie obliczona zostanie opłata.
Mieszkańcy będą płacić wg stawek ustalonych dla zabudowy wielorodzinnej.

Religia i etyka w szkole. Kto ma kształcić nauczycieli etyki?

Wideo

Komentarze 59

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Jak tym zajął się Barnaba to topi.

G
Gość
28 września, 16:03, Pryk:

Panie trzeba patrzeć na duże miasta tam nie ma problemu płaci się od kubła od śmietnika wypełnionego i to jest uczciwe a nie woda bo w jednej wspólnocie jest więcej śmieci a w drugiej mniej i płacisz za tyle ile śmiecisz a nie tyle ile się myjesz jeden myje się codziennie a drugi raz w miesiącu i co woda ma do śmieci wspólnego

28 września, 16:52, Malborczyk:

Zgadza się, a jaki Pan ma pomysł, aby to egzekwować? Wobec przedsiębiorczości Polaków ciężko to wdrożyć.

29 września, 0:07, Bummm:

Prosto płacić od kubła zapełni się i płacisz za tyle ile wyrzucasz. Znam ludzi co wogule nie wyrzucają śmieci wszystko ląduje w piecu zima czy lato wodę grzać trzeba :0

30 września, 7:25, tix:

jeszcze napisz mi że w blokach na piaskach ,południu i jagiellońskiej w piecach palą a od wykrycia spalania śmieci są drony które np w Szczecinie wykrywają w bloku obciążają wspólnote a w domkach wiadomo więc dzieciaczku połóż się już spać albo czas na szkołę koszt drona 50koła zwraca się w miesiąc

Bo po zużyciu wody można wnioskować ile osób zamieszkuje

M
Malborzanka

Jak ma być dobrze jeżeli dużo ludzi wynajmuje mieszkania i płacą za 1 a wynajmują 3 lub 4 osobom. Zarząd bloku powinien raz w roku zgłaszać ilość lokatorów w bloku i było by ok.

t
tix
28 września, 16:03, Pryk:

Panie trzeba patrzeć na duże miasta tam nie ma problemu płaci się od kubła od śmietnika wypełnionego i to jest uczciwe a nie woda bo w jednej wspólnocie jest więcej śmieci a w drugiej mniej i płacisz za tyle ile śmiecisz a nie tyle ile się myjesz jeden myje się codziennie a drugi raz w miesiącu i co woda ma do śmieci wspólnego

28 września, 16:52, Malborczyk:

Zgadza się, a jaki Pan ma pomysł, aby to egzekwować? Wobec przedsiębiorczości Polaków ciężko to wdrożyć.

29 września, 0:07, Bummm:

Prosto płacić od kubła zapełni się i płacisz za tyle ile wyrzucasz. Znam ludzi co wogule nie wyrzucają śmieci wszystko ląduje w piecu zima czy lato wodę grzać trzeba :0

jeszcze napisz mi że w blokach na piaskach ,południu i jagiellońskiej w piecach palą a od wykrycia spalania śmieci są drony które np w Szczecinie wykrywają w bloku obciążają wspólnote a w domkach wiadomo więc dzieciaczku połóż się już spać albo czas na szkołę koszt drona 50koła zwraca się w miesiąc

t
tix
28 września, 9:02, tix:

do tego palanta co pisze o licznikach cofnij sie 30 lat wstecz [wulgaryzm] u mnie w domu podlewa sie deszczówką która jest nawet w kiblu i pralce ale mam sąsiadów co mają po 80lat przyjezdzaja wnuki na wakacje i woda leci teraz do drugiego debila co pisze o hienie blokowej ja [wulgaryzm] mam kilka mieszkań w tym 1 w Gdańsku i u mnie za śmieci płacą wynajmujący za wszystko płacę jak należy bo jestem po szkole i wiem że opłaty należy uiszczać tylko jeden z moich wynajmujących od poniedziałku do piątku jest w Gdyni przyjeżdza na weekendy to jakie on śmieci generuje podałem wam rozwiązanie z gdańska ale wy debile się napinacie ja mam was w dupie bo mnie jest stać ale nie każdy jest taki ogarnięty jak ja a słabszym trzeba pomagać I druga rzecz idioto zanim nie sprawdzisz nie pisz w domkach też przebywają po 4 osoby a mają zameldowane 3 np studenci a teraz drodzy debile pocałujcie misia w [wulgaryzm] jadę za godzinę na termy warmińskie bo mnie stać a wy do tyrki

28 września, 13:52, Gość:

Czytając taki komentarz można bezapelacyjnie stwierdzić ,że autor charakteryzuje się ponadprzeciętną inteligencją i kulturą osobistą,nauki pobierał w prestiżowym collegu,i wszystko byłoby ok,gdyby nie ta deszczówka w kiblu i pralce.Widać biznesmen pełnym ryjem

29 września, 0:13, JanuszBiznesu:

Typowy Polski Janusz biznesu hahahaha....

nie miałem czasu komentować przez weekend bo siedziałem w termach a dziś poniedziałek i mam wolne a ty tyraj bo ja w przyszły weekend jadę do Gołębia na Mazury i nie muszę kraść tylko myślę ty pusty łbie a podpowiem ci jeszcze że za tydzień zmywarka podejdzie pod deszczówkę a ztych oszczędności jeżdżę gdzie chce z rodziną a ty dalej spędzaj weekendy przed komputerem daj jakiś priv to ci wrzucę parę fotek z weekendów

G
Gość
28 września, 9:02, tix:

do tego palanta co pisze o licznikach cofnij sie 30 lat wstecz [wulgaryzm] u mnie w domu podlewa sie deszczówką która jest nawet w kiblu i pralce ale mam sąsiadów co mają po 80lat przyjezdzaja wnuki na wakacje i woda leci teraz do drugiego debila co pisze o hienie blokowej ja [wulgaryzm] mam kilka mieszkań w tym 1 w Gdańsku i u mnie za śmieci płacą wynajmujący za wszystko płacę jak należy bo jestem po szkole i wiem że opłaty należy uiszczać tylko jeden z moich wynajmujących od poniedziałku do piątku jest w Gdyni przyjeżdza na weekendy to jakie on śmieci generuje podałem wam rozwiązanie z gdańska ale wy debile się napinacie ja mam was w dupie bo mnie jest stać ale nie każdy jest taki ogarnięty jak ja a słabszym trzeba pomagać I druga rzecz idioto zanim nie sprawdzisz nie pisz w domkach też przebywają po 4 osoby a mają zameldowane 3 np studenci a teraz drodzy debile pocałujcie misia w [wulgaryzm] jadę za godzinę na termy warmińskie bo mnie stać a wy do tyrki

28 września, 13:52, Gość:

Czytając taki komentarz można bezapelacyjnie stwierdzić ,że autor charakteryzuje się ponadprzeciętną inteligencją i kulturą osobistą,nauki pobierał w prestiżowym collegu,i wszystko byłoby ok,gdyby nie ta deszczówka w kiblu i pralce.Widać biznesmen pełnym ryjem

29 września, 00:13, JanuszBiznesu:

Typowy Polski Janusz biznesu hahahaha....

Może i Janusz dla ciebie ale to ja byłem w termach na Warmii i nie miałem czasu odpowiedzieć ta

D
Do buma

Ja rozumiem że ci w blokach palą w piecu smiećmi zwlaszcza we wieżowcach na Jasnej

W
Wojtek

Szczurek Ty kur a zdrajco

M
M.
28 września, 14:15, Za:

Za podwyżką głosowali wszyscy z lewicy!! Czyli wszystko jasne,!! Wiemy na kogo nie głosować 13 października!!!

Nieprawda- za głosowali radni nie tylko z lewicy m.in. radny z Naszego Malborka.

J
JanuszBiznesu
28 września, 9:02, tix:

do tego palanta co pisze o licznikach cofnij sie 30 lat wstecz [wulgaryzm] u mnie w domu podlewa sie deszczówką która jest nawet w kiblu i pralce ale mam sąsiadów co mają po 80lat przyjezdzaja wnuki na wakacje i woda leci teraz do drugiego debila co pisze o hienie blokowej ja [wulgaryzm] mam kilka mieszkań w tym 1 w Gdańsku i u mnie za śmieci płacą wynajmujący za wszystko płacę jak należy bo jestem po szkole i wiem że opłaty należy uiszczać tylko jeden z moich wynajmujących od poniedziałku do piątku jest w Gdyni przyjeżdza na weekendy to jakie on śmieci generuje podałem wam rozwiązanie z gdańska ale wy debile się napinacie ja mam was w dupie bo mnie jest stać ale nie każdy jest taki ogarnięty jak ja a słabszym trzeba pomagać I druga rzecz idioto zanim nie sprawdzisz nie pisz w domkach też przebywają po 4 osoby a mają zameldowane 3 np studenci a teraz drodzy debile pocałujcie misia w [wulgaryzm] jadę za godzinę na termy warmińskie bo mnie stać a wy do tyrki

28 września, 13:52, Gość:

Czytając taki komentarz można bezapelacyjnie stwierdzić ,że autor charakteryzuje się ponadprzeciętną inteligencją i kulturą osobistą,nauki pobierał w prestiżowym collegu,i wszystko byłoby ok,gdyby nie ta deszczówka w kiblu i pralce.Widać biznesmen pełnym ryjem

Typowy Polski Janusz biznesu hahahaha....

B
Bummm
28 września, 16:03, Pryk:

Panie trzeba patrzeć na duże miasta tam nie ma problemu płaci się od kubła od śmietnika wypełnionego i to jest uczciwe a nie woda bo w jednej wspólnocie jest więcej śmieci a w drugiej mniej i płacisz za tyle ile śmiecisz a nie tyle ile się myjesz jeden myje się codziennie a drugi raz w miesiącu i co woda ma do śmieci wspólnego

28 września, 16:52, Malborczyk:

Zgadza się, a jaki Pan ma pomysł, aby to egzekwować? Wobec przedsiębiorczości Polaków ciężko to wdrożyć.

Prosto płacić od kubła zapełni się i płacisz za tyle ile wyrzucasz. Znam ludzi co wogule nie wyrzucają śmieci wszystko ląduje w piecu zima czy lato wodę grzać trzeba :0

B
BrawoWy

Kompromitacja władz miasta i to przed wyborami brawo wy! Niech partię się wstydzą za wasze decyzję i przegrane wybory!

P
Pryk

Panie w Gdańsku urzęduje niejaki p.Guzow który parę lat spędził w urzędzie miasta Malborka wystarczy podpytać tylko tu jest drugie dno podwyżki kto trochę mieszka w Malborku ten wie ciekawe czy te koszta wyliczał sam pan Wilk czy firma zewnętrzna i kto je sprawdził

M
Malborczyk
28 września, 16:03, Pryk:

Panie trzeba patrzeć na duże miasta tam nie ma problemu płaci się od kubła od śmietnika wypełnionego i to jest uczciwe a nie woda bo w jednej wspólnocie jest więcej śmieci a w drugiej mniej i płacisz za tyle ile śmiecisz a nie tyle ile się myjesz jeden myje się codziennie a drugi raz w miesiącu i co woda ma do śmieci wspólnego

Zgadza się, a jaki Pan ma pomysł, aby to egzekwować? Wobec przedsiębiorczości Polaków ciężko to wdrożyć.

P
Pryk

Panie trzeba patrzeć na duże miasta tam nie ma problemu płaci się od kubła od śmietnika wypełnionego i to jest uczciwe a nie woda bo w jednej wspólnocie jest więcej śmieci a w drugiej mniej i płacisz za tyle ile śmiecisz a nie tyle ile się myjesz jeden myje się codziennie a drugi raz w miesiącu i co woda ma do śmieci wspólnego

Dodaj ogłoszenie