Malbork. Polski Ład na Nowowiejskiego, w planie "obwodnica dla przedsiębiorców" z Dalekiej. Miasto sięgnie też po środki dla byłych PGR-ów?

Anna Maria Szade
Anna Maria Szade
Urząd Miasta Malborka
Udostępnij:
Ledwo ogłoszono, że ul. Nowowiejskiego w Malborku może liczyć na dofinansowanie z Polskiego Ładu, a w magistracie już główkują nad kolejną transzą. Wśród propozycji jest budowa zupełnie nowa droga, która połączyłaby krajową „22” z ul. Daleką. Ten bajpas ułatwiłby życie ulokowanym tam przedsiębiorcom. Miasto spróbuje też sięgnąć po środki dla… gmin popegeerowskich.

Rząd odkręcił kurek z pieniędzmi dla inwestycji samorządowych. Z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych do Malborka ma trafić równo 5 mln zł z potrzebnych 5 263 158 zł na modernizację 487,24 metra ul. Nowowiejskiego. Kierowcy w końcu przestaną narzekać na stan nawierzchni. A piesi i rowerzyści poczują się bezpieczniej, bo w planie są elementy uspokojenia ruchu, ciągi pieszo-rowerowe. Powstanie nowe oświetlenie typu LED, będzie też nowa zieleń.
Władze zapowiadają, że zaczną poszukiwać wykonawcy na początku przyszłego roku, najprawdopodobniej w lutym. Obecnie aktualizowana jest dokumentacja techniczna zadania. Sama realizacja ma potrwać ok. 10 miesięcy.

Polski Ład w Malborku. Będzie bajpas dla przedsiębiorców?

Na tym jednym finansowym zastrzyku władze miasta oczywiście nie chcą poprzestać. W magistracie trwa burza mózgów, by pozyskać jak najwięcej środków na inwestycje, z którymi trudno poradzić sobie, bazując wyłącznie na zawartości miejskiej kasy.
- Na razie jeszcze nie wiemy, jakie konkretnie projekty zgłosimy. Rozmawiamy na ten temat, na pewno drogi zostaną powtórzone w całości – zapowiada Marek Charzewski, burmistrz Malborka.

Chodzi o miejskie ulice, których remont wyceniono na 21 950 000 zł. Władze liczyły na 95-procentowe dofinansowanie, czyli 20 852 500 zł, ale wniosek w pierwszym rozdaniu nie przeszedł. Dlatego na remonty jeszcze poczekają ul. Tczewska i Solskiego w Kałdowie, al. Sprzymierzonych na Wielbarku oraz skrzyżowanie ul. Konopnickiej z ul. Kotarbińskiego z budową ronda na Osiedlu Południe.
Do tej listy ma być również dopisana ulica, której obecnie na mapach nie ma. Przez urzędników roboczo została nazwana „obwodnicą dla przedsiębiorców”, bo połączyłaby al. Wojska Polskiego z terenami przemysłowymi przy ul. Dalekiej.

Władze zapewniają, że nie jest to wcale inwestycja „patykiem na wodzie pisana”.
- Dorzucimy ją do pakietu drogowego, tylko inżynierowie muszą to zadanie wycenić – zapewnia Marek Charzewski.

Zjazd byłby prawdopodobnie na wysokości stacji paliw na przedmieściach Malborka.

To nowy pomysł, który może rozwiązać problemy występujące na ul. Dalekiej. Nowa droga połączyłaby drogę krajową nr 22 z częścią przemysłową miasta, odciążając obecne skrzyżowanie Dalekiej z krajówką. Nie mamy jeszcze dokumentacji, ale chcemy iść w tym kierunku – usłyszeliśmy od Józefa Barnasia, wiceburmistrza Malborka.

Ratusz na Starym Mieście wciąż w centrum uwagi

Wśród wniosków składanych do Polskiego Ładu na pewno ma pojawić się Ratusz. To prawie ostatni moment na ratowanie tego jednego ze starszych miejskich zabytków. Prawdopodobnie przedsięwzięcie będzie etapowane. Wcześniej połączono je z przebudową całego Traktu Jana Pawła II. Całość może kosztować 19 300 000 zł, więc w pierwszym rozdaniu włodarze liczyli na 17 370 000 zł dofinansowania.

- Możliwe, że uda się z części inwestycji zejść. Niektóre samorządy dostawały na swoje projekty po ok. 9 mln zł. Gdyby wyłączyć trakt Jana Pawła II, byłaby szansa, by zmieścić się w ok. 9-milionowej dotacji, bo cały projekt dotyczący ratusza to ok. 11 mln zł – mówi Marek Charzewski.

Miasto jak… wieś popegeerowska. Jest okazja na pieniądze

Władze nie zamierzają poprzestać na pozyskiwaniu funduszy tylko z jednego rządowego programu.

- Później będziemy składać jako miejscowość popegeerowska, bo Malbork się do takich zalicza. Była tu siedziba PGR Wielbark, dlatego możliwe jest dofinansowanie z tej puli. Na razie nie wiadomo, jakie będą tam kryteria, ale według zapowiedzi jest 11 różnych obszarów, liczymy więc, że będą też środki na zabytki – mówi burmistrz.

Nowy ranking samorządów. Ile na inwestycje "na głowę" mieszk...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Witold Waszczykowski o stałej obecności armii USA w Polsce

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

R
Radosław
Przeczytałem artykuł i pozostał pewien niedosyt. Zapewne wymienione inwestycje są istotne, ale na liście brakuje najważniejszej: obwodnicy Malborka. Nazwa programu z którego mają być realizowane inwestycje brzmi: "Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych". To właśnie obwodnica Malborka jest strategiczną inwestycją, czymś co byłoby realną korzyścią dla całej lokalnej społeczności jak i dla regionu. Wyprowadziła by tranzyt i znaczną część ruchu regionalnego poza miasto. Malbork nie załapał się do programu 100 obwodnic i zanosi się że wszystkie miasta sąsiadujące mają lub będą miały podobne rozwiązania. Do Pana Burmistrza Marka Charzewskiego: to może być właściwy moment żeby zawalczyć o wybudowanie obwodnicy dla Malborka, inwestycji ktòra jest z definicji strategiczna. Taka szansa może się nie powtórzyć w przyszłości i Malbork pozostanie bez obwodnicy na kolejne kilkanaście czy kilkadziesiąt lat, jako jedyne miasto w sąsiedztwie.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie