Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Malbork. Samoloty znów startują z lotniska 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego, ale to nie MiG-i 29

Radosław Konczyński
Fot. Michał Kuna
Piloci z 21 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie zaczęli tymczasowo stacjonować w Malborku. Nadal nie wiadomo, kiedy do służby wrócą MiG-i 29.

Na pewno są mieszkańcy Malborka, którzy słysząc huk silników na niebie, zastanawiają się, czy to już... Czy MiG-i 29 wróciły. W czwartek (22 sierpnia) mogło być podobnie. Ale nic się nie zmieniło; źródłem dźwięku nie były miejscowe myśliwce.

- Przebazowały się do nas Su 22 ze Świdwina i do października będą działać z naszego lotniska, bo ich macierzyste jest w remoncie. Będzie więc głośno – mówi mjr Tomasz Basarab, rzecznik prasowy 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku.

Malborskie MiG-i 29 nie latają od blisko pół roku, ale baza działa jak zwykle.

- Lotnisko jest czynne 24 godziny na dobę, bo inne statki powietrzne są obsługiwane. Kontrola lotów pracuje więc cały czas w trybie dyżurów – mówi mjr Tomasz Basarab. - Piloci MiG-ów 29 szkolą się m.in. na symulatorze lotów. Technicy też mają co robić. Nawet jeśli samoloty stoją, muszą być przeprowadzane prace postojowe. To tak samo, jak po nalotach. Te czynności muszą być wykonywane co jakiś czas, żeby utrzymać samoloty w gotowości.

Życie w bazie, której podstawowym celem jest zabezpieczenie szkolenia lotniczego i gotowości bojowej, toczy się normalnie także w innych zakresach. Trzeba też pamiętać, że jednostka jest tzw. oddziałem gospodarczym i odpowiada za funkcjonowanie również bazy śmigłowców w Pruszczu Gdańskim (bieżąca działalność, zamówienia publiczne).

Mieszkańcy Malborka, którym obecność bazy lotniczej w mieście jest bliska, martwią się jednak brakiem widoku MiG-a 29 na niebie. Niepokojem uzasadnionym o tyle, że „Dziennik Gazeta Prawna” podał niedawno, powołując się na polityków PiS, w tym zbliżonych do rządu, że samoloty mogą nawet w ogóle nie wrócić... A w takim razie czym będą latać tutejsi piloci?

To zasadnicze pytanie, na które musi odpowiedź znać baza. Tu już w grę wchodzi polityka, więc zapytaliśmy w Ministerstwie Obrony Narodowej o długofalowy plan dla 22 BLT. Odesłano nas jednak do wcześniejszej odpowiedzi, którą otrzymaliśmy od Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych RP. A ono twierdzi, że samoloty wrócą do służby, ale trudno powiedzieć, kiedy. Streszczając sens wypowiedzi, DG RSZ wyjaśniło nam, iż stanie się to wtedy, gdy będzie stuprocentowa pewność, że piloci będą mogli bezpiecznie latać.

- Nie ma żadnych zakusów ani projektów likwidacji bazy lotniczej w Malborku. Myślę, że MiG-i wrócą, bo jeszcze bardzo dużo czasu minie, zanim zastąpimy je „efami” 16 czy 35, które będą kupowane, a nie możemy sobie pozwolić, żebyśmy nie mieli tego typu samolotów myśliwskich. To jest tylko kwestia czasu, trzeba tylko usunąć usterki, które pojawiają się, ale jest przekonany, że MiG-i będą latały – mówi nam pomorski poseł PiS, Kazimierz Smoliński, poproszony o komentarz przy okazji wizyty w Malborku.

Przypomnijmy, że MiG-i 29 nie latają od początku marca, po wypadku myśliwca z Mińska Mazowieckiego, który rozbił się w lesie (pilot na szczęście się katapultował). Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego zakończyła pracę pod koniec maja i przekazała zalecenia profilaktyczne do jednostek.

od 12 lat
Wideo

Gazeta Lubuska. Winiarze liczą straty po przymrozkach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto