MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Malbork. SONDA: Unijne inwestycje 10-lecia. Która jest najważniejsza?

Radosław Konczyński
10 lat temu mieszkańcy Malborka witali Unię Europejską podczas pikniku nad Nogatem. Grał m.in. zespół Bajm. Dziś, po tej dekadzie, skutki przynależności do UE są widoczne gołym okiem. Jak oceniacie wydawanie unijnych pieniędzy w Malborku? Zapraszamy do udziału w sondzie.

Oczywiście, co często jest podnoszone, fundusze europejskie to nie tylko infrastruktura, ale też wiele tzw. miękkich projektów (z Europejskiego Funduszu Społecznego). Niemniej, proponujemy udział w sondzie na temat inwestycji w infrastrukturę, na które - Waszym zdaniem - europejskie środki zostały najlepiej wydane. Są to różne projekty, nie tylko samorządowe.

Największą inwestycją unijną w Malborku, która powoli zbliża się ku końcowi, jest modernizacja linii kolejowej E65 Gdynia-Warszawa na odcinku LCS Malbork. Sama budowa tunelu w ciągu ul. de Gaulle'a to koszt ok. 17 mln zł, a prace trwają przecież na stacji PKP, ul. Parkowej, moście nad Nogatem, w Kałdowie (oczywiście nie licząc całego odcinka LCS Malbork, czyli powiatów malborskiego, sztumskiego i kwidzyńskiego).

Wraz z wstąpieniem do UE przed Polską otworzyły się szanse, by sięgać nie tylko po dofinansowanie z budżetu wspólnotowego, ale również innych funduszy europejskich, przede wszystkim chodzi o Norweski Mechanizm Finansowy oraz Mechanizm Finansowy Europejskiego Obszaru Gospodarczego (czyli tzw. fundusze norweskie i fundusze EOG). Z tego źródła z powodzeniem pieniądze zdobywa Muzeum Zamkowe w Malborku. Dzięki funduszom norweskim udało się przeprowadzić kompleksowe prace remontowo-konserwatorskie na Zamku Średnim, które kosztowały ponad 21 mln zł. Po 25 latach turyści znowu mogli wejść do Wielkiego Refektarza.

Ponad 14 mln zł kosztowała kolejna inwestycja muzeum, czyli odtworzenie historycznego wejścia do zamku. To część większego projektu "Aktywizacja turystyczna wschodnich terenów zespołu zamkowego". Partnerem Muzeum Zamkowego było miasto Malbork, które za ponad 8,3 mln zł (dane ze strony www.investmalbork.pl) zbudowało widownię plenerową.

Nieco mniej od odbudowy nowego wejścia do zamku kosztowała odbudowa innego historycznego obiektu w mieście – Szkoły Łacińskiej. Inwestycja dobiega końca, samorząd miejski realizuje ją za ok. 13 mln zł.

W ramach Regionalnego Systemu Gospodarki Odpadami za 5,9 mln zł zrekultywowano miejskie składowiska przy ul. Tczewskiej, Ceglanej i w Miniętach (gm. Dzierzgoń). Prawie 5 mln zł miasto wydało na modernizację układu drogowego w rejonie ul. Dworcowej.

Z pieniędzy dużego projektu „Pętla Żuławska” powstała przystań żeglarska w Parku Miejskim (ok. 4,1 mln zł), a obecnie kończy się przystani pasażerskiej przy zamku (ok. 1,1 mln zł).

Zapraszamy do udziału w sondzie. Jeśli uważacie, że wśród wymienionych na liście brakuje jakichś przedsięwzięć infrastrukturalnych, prosimy o propozycje w komentarzach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto