Malbork. Strefa Płatnego Parkowania będzie rozszerzona. Rada Miasta przegłosowała uchwałę w tej sprawie

Radosław Konczyński
Radosław Konczyński
Udostępnij:
Po zażartej dyskusji Rada Miasta Malborka powiększyła Strefę Płatnego Parkowania. Burmistrz usłyszał, że zachowuje się jak Janosik, bo chce zabrać jednym – zmotoryzowanym, żeby dać innym – pasażerom, którzy będą mogli za darmo jeździć autobusami MZK. Ma to być możliwe dzięki większym wpływom z SPP.

W porządku sesji Rady Miasta Malborka, która odbyła się w piątek (20 maja), znalazły się dwa powiązane z sobą projekty uchwał. Najpierw radni zajmowali się rozszerzeniem Strefy Płatnego Parkowania. Gdyby ta propozycja upadła, raczej nie miałoby większego sensu głosowanie nad drugim w kolejności projektem uchwały ws. wprowadzenia bezpłatnych przejazdów miejskim transportem publicznym.

- W tym projekcie uchwały najistotniejsze jest rozszerzenie SPP i wprowadzenie takiego udogodnienia dla mieszkańców, jak abonament. W trakcie prac nad uchwałą wielokrotnie konsultowaliśmy się z innymi miastami, gdzie funkcjonują SPP. Uważam, że ta uchwała jest skrojona najbardziej optymalnie na nasze warunki – mówił Tomasz Farysej, komendant Straży Miejskiej, który pokrótce referował temat podczas sesji.

Zanim jeszcze dyskusja na dobre się rozpoczęła, radna Joanna Iglińska, przewodnicząca Komisji Gospodarki Komunalnej, Mieszkaniowej i Komunikacji, złożyła wniosek o wykreślenie z proponowanej listy miejsc objętych SPP parkingu przy Powiatowym Urzędzie Pracy w Malborku. Taką decyzję podjęli radni dzień wcześniej podczas wspólnego posiedzenia Komisji GKMiK oraz Komisji Finansów i Rozwoju Miasta. Była to odpowiedź na prośby ze strony starosty malborskiego oraz przewodniczącego Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności. Podczas głosowania na sesji Rada Miasta większością przyjęła wniosek. Parking przy PUP został więc wykreślony.

Burmistrz Malborka jak Janosik...

Podczas sesji radny Dariusz Rowiński nie pozostawił suchej nitki na pomyśle rozszerzenia płatnej strefy. Jego zdaniem, w całej propozycji brakuje logiki, konsekwencji i spójności w doborze nowych płatnych miejsc. Jakiś teren umieszczono w SPP, ale obok są bezpłatne miejsca postojowe. Ponadto, jak argumentował radny, w uzasadnieniu projektu uchwały zabrakło podania głównej przyczyny rozszerzania SPP. Dużo mówi się tam bowiem o rotacji samochodów, odkorkowaniu miasta, lecz...

Nie pojawia się nigdzie, że z tego chcemy sfinansować bezpłatną komunikację – mówił Dariusz Rowiński. - Nigdzie też nie pada, ile chcemy na tym zarobić. Widzę, że państwo chcecie zbierać pieniądze, ale to chyba powinno być mądrzej zrobione.

W późniejszej fazie dyskusji Dariusz Rowiński zarzucił burmistrzowi Markowi Charzewskiemu, że "chcemy się zabawiać w Janosików", czyli zabrać pieniądze z kieszeni kierowców i „dać” je pasażerom, którzy będą jeździli za darmo autobusami. - No to wszystkich traktujmy równo - dodał radny.

Radny Dariusz Kowalczyk przyznał, że też nie mógł doszukać się logiki w projekcie uchwały.
- Ja jestem zwolennikiem wprowadzenia strefy, bo zgadzam się, że mieszkańcy mają zrezygnować z własnych samochodów i przesiąść się na publiczny transport – mówił radny, ale nie mógł zrozumieć, dlaczego do SPP nie włącza się miejsc postojowych za starostwem, przed szkołą muzyczną i wzdłuż pl. Wolności.

Adam Ilarz ironicznie stwierdził, że jednak widać „pewną logikę i konsekwencję w działaniu”, które polega na „utrudnianiu życia użytkownikom aut”. Radny przypomniał o progach spowalniających, podwyżce opłaty za parkowanie w SPP (miała miejsce w tym roku), a teraz dochodzi zwiększanie płatnych miejsc. Rajca nie dowierza, że zmotoryzowani nagle masowo przeniosą się do autobusów, bo przyzwyczajenia i praktyka życiowa robią swoje, a obecna siatka połączeń pozostawia sporo do życzenia. Poprosił też o dowody na to, że zyska środowisko, bo był to jeden z argumentów, że Malbork stanie się bardziej ekologiczny dzięki temu, iż mieszkańcy z samochodów przeniosą się do elektrycznych autobusów.

Chciałbym, żeby mi pokazano badania, ile osób z tych aut zrezygnuje i o ile będzie czystsze powietrze. Chodzi tylko i wyłącznie o pieniądze, sfinansowanie tej niby darmowej komunikacji, wprowadzenie kolejnego podatku – mówił Adam Ilarz i dodał: - Trzeba nastawić się na stwarzanie nowych miejsc parkingowych, żeby kierowcom ułatwiać funkcjonowanie w ich autach.

Zbigniew Kowalski zwrócił uwagę, że są miejsca, gdzie „uciekają nam tysiące”, mając zielony teren przy Stadionie Miejskim przy ul. Toruńskiej, wykorzystywany na parking tymczasowy w sezonie turystycznym.
- Pomijamy tereny turystyczne. Mówię o terenie koło stadionu. Setki aut. Nie tylko na polbruku, ale też na terenie zielonym. Nic z tym nie chcemy zrobić, a uciekają nam tysiące. Sięgnijmy po to, co nie obciąży kieszeni malborczyków – mówił Zbigniew Kowalski.

Uchwała o strefie "to nie jest 10 przykazań"

Jak do tych uwag odniósł się włodarz?

- Rozszerzenie SPP to z jednej strony zmniejszenie zakorkowania i zwiększenie rotacji. Czy to będzie się działo, zobaczymy, jak to zrobimy. My rozszerzamy SPP, ale wprowadzamy dla mieszkańców abonament, a dodatkowo wprowadzamy możliwość jednak poruszania się transportem publicznym. Zainwestowaliśmy w autobusy, które w tej chwili niestety wożą głównie powietrze. Pewnie najlepszym rozwiązaniem byłoby, żeby wszystko było za darmo. Ale nie ma możliwości, bo skądś te pieniądze musimy brać. Przeanalizowaliśmy te miejsca, rada podejmuje decyzję. Po to jest 21 radnych, żeby swoimi pomysłami zweryfikowali pomysł, który przedstawia burmistrz – mówił Marek Charzewski.

Dariusz Kowalczyk przedstawił więc poprawkę, w której zaproponował, by SPP powiększyć również o pl. Słowiański za starostwem, teren przed szkołą muzyczną i pl. Wolności. Podkreślił, że nie boi się narazić grupie społecznej, jaką są urzędnicy parkujący na części z wymienionych przez radnego lokalizacji.
Dodajmy, że podczas czwartkowego wspólnego posiedzenia dwóch komisji pojawił się też wniosek dotyczący właśnie urzędników. Mianowicie wniosek w imieniu pracowników Urzędu Miasta złożyła radna Iglińska, a dotyczył wyłączenia ze strefy, w której obecnie się znajduje, parkingu przed starostwem. Ten pomysł jednak nie przeszedł.

Wracając do sesyjnych poprawek radnego Kowalczyka - one też nie zyskały aprobaty. Dyskusja na nowo rozgorzała nad całym projektem. W pewnym momencie radny Ilarz złożył więc daleko idący wniosek, by skoro pytań i wątpliwości jest tak dużo, jednak zdjąć projekt z porządku obrad i powrócić do niego w późniejszym czasie. Natomiast radny Edward Orzęcki ripostował, że w przyszłości będzie można wrócić, ale do już uchwalonej uchwały, by w razie potrzeby zmodyfikować strefę.

To nie jest dziesięć przykazań wykute na tablicy. Do tego zawsze można wrócić – oponował radny Orzęcki.

Wniosek Adama Ilarza został odrzucony, natomiast chwilę później Rada Miasta stosunkiem głosów 15 za, 3 przeciw i 1 wstrzymującym się dała burmistrzowi „zielone światło” do rozszerzenia SPP i wprowadzenia abonamentów dla parkujących malborczyków. Uchwała wejdzie w życie w 14 dni po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.

Strefa Płatnego Parkowania w Malborku po powiększeniu

  • Stare Miasto - parking przy Baszcie Garncarskiej,
  • ul. Kopernika, parking vis a vis PKO BP,
  • ul. Kościuszki I, miejsca wzdłuż ulicy,
  • pl. Narutowicza, parking pomiędzy restauracją McDonald’s a rondem,
  • ul. Kościuszki, parking przy Muzeum Miasta Malborka,
  • ul. Piłsudskiego, parking vis a vis Banku Pekao SA,
  • ul. Poczty Gdańskiej, parking na końcu ulicy,
  • ul. Warecka, parking Centrum,
  • pl. Słowiański, parking przed Starostwem Powiatowym,
  • ul. Kościuszki, zaplecze Hotelu Centrum Malbork,
  • ul. Konopnickiej, parking przy Młynówce, vis a vis sklepu Biedronka,
  • ul. Mickiewicza, parking przy Rondzie Inki,
  • ul. Solskiego,
  • ul. 17 Marca, parking na zapleczu Zakładu Karnego,
  • ul. Zapolskiej,
  • Stare Miasto, parking przed Kościołem pw. Św. Jana Chrzciciela,
  • ul. Kościuszki II, parking na zapleczu ulicy,
  • ul. Żelazna i ul. Dworcowa.

Abonamenty na parkowanie w SPP w Malborku

Uchwała o rozszerzeniu SPP mówi również o wysokości opłaty abonamentowej dla zameldowanego mieszkańca Malborka, uprawniającej do postoju pojazdu samochodowego o określonym numerze rejestracyjnym. To zaproponowane stawki:

  • 1 miesiąc - 100 zł,
  • 6 miesięcy – 400 zł,
  • 12 miesięcy – 700 zł.

Abonamenty są również przewidziane dla osób niezameldowanych w Malborku. Są dużo wyższe:

  • na 1 miesiąc – 200 zł,
  • na 6 miesięcy – 800 zł,
  • na 12 miesięcy – 1400 zł.

Malbork. Autobusy elektryczne już wyjechały na ulice miasta,...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie