Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Malbork. Sygnalizacja świetlna na drodze krajowej nr 22 nadal będzie działała w nocy w pełnym zakresie. GDDKiA: żółte światło to za mało

Radosław Konczyński
Fot. Radosław Konczyński
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie wyłączy w nocy sygnalizacji świetlnej na „22” w Malborku, mimo że proszą o to lokalne władze w imieniu mieszkańców. Zarządca trasy zgodził się natomiast na ściszenie sygnalizacji dźwiękowej, która malborczykom nie dawała... się wyspać.

Mieszkańcy Malborka uważają, że działanie sygnalizacji świetlnej 24 godziny na dobę nie ma większego sensu, o interwencję poprosili radnych. Sprawę poruszali niedawno w interpelacjach Robert Król i Adam Ilarz, a burmistrz Malborka Marek Charzewski przekazał sprawę gdańskiemu oddziałowi GDDKiA.

Zarządca trasy widzi głęboki sens w obecnym stanie rzeczy i „świateł” na przejściach nie wyłączy.

- Przełączenie sygnalizacji świetlnych na tryb żółty pulsujący w godzinach nocnych na drodze o przekroju 2x2 przyczyni się do rozwijania dużych prędkości na drodze krajowej nr 22 w Malborku oraz zwiększy problemy z bezpiecznym włączeniem się z wlotów podporządkowanych do ruchu tranzytowego czy z bezpiecznym przejściem przez drogę dwujezdniową - uważa Karol Markowski, zastępca dyrektora gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji.

Jednak według mieszkańców, nocą ruch nie jest wielki, więc zarówno kierowcy, jak i piesi niepotrzebnie zatrzymują się na czerwonym.

GDDKiA przypomina natomiast, że prędkość jest jedną z głównych przyczyn wypadków, a analiza liczby zdarzeń drogowych wskazuje, że od lat „22” w Malborku jest odcinkiem niebezpiecznym.

- Priorytet bezpieczeństwa ruchu wszystkich uczestników ruchu jest nadrzędny, w związku z powyższym GDDKiA stanowczo nie przychyla się do wyłączenia sygnalizacji świetlnych w godzinach nocnych - odpowiada Karol Markowski.

Co prawda, sezon turystyczny już się skończył, jesienią i zimą turyści w mniejszej liczbie odwiedzają miasto, ale Generalna Dyrekcja powołuje się i na ten czynnik.

Charakterystyka turystyczna miasta sprawia, że dla większości kierowców układ drogowy oraz organizacja ruchu jest obca, dlatego musi ona być tak jednoznacznie postrzegana, by zapewniać maksymalne bezpieczeństwo podróży - wyjaśnia zastępca dyrektora GDDKiA w Gdańsku.

Inna prośba do zarządcy trasy została spełniona. Malborczycy mieszkający wzdłuż drogi 22 skarżyli się na zbyt głośną sygnalizację dźwiękową dla osób niewidomych, która działa również nieprzerwanie całymi nocami. Niektórych przyprawiała o bezsenność. Przedstawiciele GDDKiA i malborskiego koła Polskiego Związku Niewidomych spotkali się w terenie i ocenili, jak działają sygnalizatory dźwiękowe.

- W trakcie spotkania zostały dobrane odpowiednie parametry głośności, tak aby w nocy nie zakłócały snu, a w dzień były słyszalne przez osoby niewidome - tłumaczy Karol Markowski.

Tam, gdzie będzie to technicznie możliwe, sygnalizatory dźwiękowe będą wyłączane na noc.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto