Malbork. To nowe logo Muzeum Zamkowego, a nie zamku w Malborku. Dyrektor dziękuje za wszystkie opinie.

Radosław Konczyński
Radosław Konczyński
Materiały Muzeum Zamkowego w Malborku
Trzy litery "M", "Z" i "M" to jak informuje Muzeum Zamkowe w Malborku, znak, który symbolizuje nie tylko budowlę, ale instytucję muzealną oraz badawczo-naukową. Nowy logotyp zyskał uznanie kierownictwa oraz nadzorującej jego działanie Rady Muzeum, ale nie spodobał się wielu miłośnikom zamku.

Nowy logotyp Muzeum Zamkowego w Malborku po zaprezentowaniu wzbudził spore emocje. Wiele osób komentujących w mediach społecznościowych zastanawiało się, „co autor miał na myśli”. Malborską instytucję zalała fala krytyki, po której muzeum wyjaśnia: nowe logo „jest znakiem współczesnym, który odpowiada najnowszym trendom identyfikacji instytucji muzealnych oraz badawczo-naukowych na świecie”.

Za wszystkie głosy, również te krytyczne i emocjonalne, dziękuje dyrektor Muzeum Zamkowego. Nie ma się co gniewać. To poruszenie pokazuje tylko, że mieszkańcom zależy na zamku i z nim się identyfikują.

Wydaje mi się, że u podstaw wielu krytycznych opinii leży niezrozumienie naszych intencji. Chciałbym podkreślić, że zaprojektowaliśmy logo muzeum, a nie zamku w Malborku. Po bardziej tradycyjne formy, inspiracje architekturą czy wyposażeniem zamku sięgamy często projektując medale związane z Międzynarodowym Biennale Ekslibrisu czy różnymi, jednostkowymi wydarzeniami lub uroczystościami obchodzonymi w muzeum. U podstaw prezentowanego nowego logotypu leżały zupełnie inne założenia - wyjaśnia dr hab. Janusz Trupinda, dyrektor Muzeum Zamkowego w Malborku.

Prosta forma - niedosłowny wizerunek zamku

Trzy litery "M, Z i M" to znak czasu, zatwierdzony nie tylko przez dyrekcję malborskiej instytucji, ale też przez Radę Muzeum, w skład której wchodzą m.in. profesorowie historii.

- Dla mnie osobiście ważne jest, że projekt wyszedł z wewnątrz instytucji, od naszego młodego, utalentowanego pracownika, który jest częścią naszego zespołu i zachodzących w muzeum zmian. Zaproponował on znak, który wyznacza drogę rozwoju instytucji, ale także odpowiada estetyce jego pokolenia – pokolenia, do którego należy przyszłość muzeum. Zmienia się świat i publiczność muzealna, zachodzą bardzo poważne zmiany społeczne, dlatego w swoim przekazie i działalności muzea muszą sięgać po inne środki komunikacji, także wizualnej - tłumaczy Janusz Trupinda.

Twórcą nowego logotypu jest artysta grafik Maciej Bychowski z Działu Organizacji Wystaw Muzeum Zamkowego - absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, z którą związany był zawodowo w latach 2012-15. Zajmuje się projektowaniem dla polskich instytucji kultury, m.in. Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Centrum Teatru i Tańca w Warszawie. Stypendysta ministra kultury i dziedzictwa Narodowego.

Chociaż litery "M", "Z" i "M" nie nawiązują bezpośrednio do architektury, to samą konstrukcję tego znaku można uznać́ za architektoniczną. Użyte zostały proste formy geometryczne w układzie wertykalno-horyzontalnym, nawiązujące do modułowego charakteru cegły, która jest elementem wspólnym dla wszystkich zamków. W trakcie zebrania Rady Muzeum pojawiły się komentarze, że to skojarzenie jest obecne i odwołuje się do niedosłownego wizerunku zamku - tłumaczy Maciej Bychowski, specjalista do spraw projektowania w Muzeum Zamkowym.

Budowa nowoczesnej instytucji muzealnej

O tym, że baszty mostowe przejdą do lamusa, było już wiadomo, gdy Muzeum Zamkowe powiększyło się o oddział w Sztumie. Od 2018 r. muzeum zarządza już trzema zamkami.

- Chodziło więc o wypracowanie jednego znaku łączącego trzy różne obiekty stanowiące jedną instytucję, uniwersalnej formy graficznej pokazującej także zmiany, jakie zachodzą w naszym muzeum – informuje Janusz Trupinda.

Te zmiany to, jak dodaje dyrektor, budowa "nowoczesnej instytucji muzealnej odpowiadającej potrzebom naszych czasów, silnej swoimi kompetencjami, spełniającej najwyższe standardy wystawiennicze, konserwatorskie i bezpieczeństwa, inicjującej i prowadzącej badania naukowe, a jednocześnie obsługującej masowy ruch turystyczny, zapewniając najwyższe standardy zwiedzania".

Głównymi barwami stosowanymi w nowej identyfikacji będą: pomarańcz (nawiązanie do cegły, która łączy te wszystkie budowle), zieleń (zamkowa flora) i błękit (wody, zwłaszcza w otoczeniu zamku w Sztumie).

Jak informuje Muzeum Zamkowe, nowa identyfikacja wizualna na wszystkich polach eksploatacji - promocyjnych i edukacyjnych - wprowadzona zostaje od 16 listopada r. Jej stworzenie już powoli nawiązuje też do obchodów 60-lecia malborskiej instytucji, które będzie przypadało w przyszłym roku.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie