Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Malbork. Uczennice ZSP 3 z "lekcją" historii w przedszkolu. Opowiadały o Polsce i Święcie Niepodległości

Radosław Konczyński
Radosław Konczyński
„Jestem Polakiem, jestem Europejczykiem” to innowacja pedagogiczna w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 w Malborku. Młodzież będzie się spotykała z przedszkolakami. Pierwsze takie zajęcia w ramach cyklu już się odbyło.

To przedsięwzięcie ściśle wiąże się z uczestnictwem "trójki" - od 2017 roku - w programie "Szkoła - Ambasador Parlamentu Europejskiego". ZSP 3 może zresztą pochwalić się takim tytułem. Udział w EPAS (z ang. European Parliament Ambassador School) oznacza m.in., że nauczyciele stają się starszymi ambasadorami, a uczniowie - młodszymi ambasadorami. I to część z nich poszła do pięcio- i sześciolatków z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1.

- Idea spotkań z małymi dziećmi - 5-, 6-latkami zrodziła się pod koniec roku szkolnego 2018/2019, po pierwszych zajęciach o Unii Europejskiej przeprowadzonych w Szkole Podstawowej nr 5. Z entuzjazmem do zajęć w przedszkolu podeszli też uczniowie ZSP3, ambasadorzy programu - przypomina Jan Stawicki, dyrektor "trójki".

Tym razem z przedszkolakami w ZSP 1 (czyli placówce działającej przy SP 5) spotkały się: Klaudia Majcher, Małgorzata Protokowicz, Wiktoria Sudak – uczennice klasy czwartej oraz Kinga Godzwon i Marzena Marczuk - uczennice klasy drugiej pod opieką nauczycielki historii, Iwony Krauze.

- Celem było przeprowadzenie zajęć o zbliżającym się Święcie Niepodległości. Było to pierwsze z zaplanowanych spotkań realizujących założenia innowacji pedagogicznej „Jestem Polakiem, jestem Europejczykiem” - dodaje Jan Stawicki.

Jak relacjonują uczestniczki spotkania, przedszkolaki dowiedziały się, jak powstały polskie symbole narodowe, skąd na nich barwy biel i czerwień. Nie zabrakło też zabawy i rywalizacji w szybkości układania puzzle flagi i godła. Dzieci pięknie też zaśpiewały zwrotkę polskiego hymnu. Nie zabrakło też trudnej części dziejów naszego kraju - dzieci dowiedziały się, jak Polska zginęła z mapy świata.

- Same odrywały z przygotowanej wcześniej mapki fragmenty Polski zabierane przez zaborców w I, II i III rozbiorze, aż nic nie zostało. Dowiedziały się, co Polacy robili, aby przetrwała polska mowa – wspólnie odpowiadały na pytania zadawane w „Katechizmie polskiego dziecka” Władysława. Bejzy. Słuchały pieśni legionowych i maszerowały w rytmie „Maszerują strzelcy” - informuje Iwona Krauze.

Pierwsze zajęcia zakończyły się słowami piosenki: „Dziecko to taki patriota mały, na co dzień, a nie od święta. Polską znam flagę i polskie godło i hymn ojczysty pamiętam”. Przedszkolaki zostały też obdarowane pięknymi kotylionami przygotowanymi przez uczennice ZSP 3.

- Wspaniale ułożyła się na zajęciach współpraca przedszkolaków i ich starszych koleżanek: Klaudii, Małgosi, Wiktorii, Kingi i Marzeny, które otoczyły je opieką i pomagały w wykonywaniu zadań, same przy tym świetnie się bawiąc. Po raz kolejny okazało się, że nauka przez zabawę najbardziej sprawdza się w pracy z małymi dziećmi. Zajęcia zakończyły się podsumowaniem i okazało się, że „Niepodległość – trudne słowo” wcale nie jest takie trudne - puentuje pierwsze spotkanie Iwona Krauze.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto