Technikum nr 3 w Malborku od sześciu lat uczestniczy w programie EPAS, dzięki czemu szkoła jest ambasadorem Parlamentu Europejskiego. Zadaniem całego przedsięwzięcia jest popularyzacja wiedzy na temat europejskiej demokracji parlamentarnej, roli Parlamentu Europejskiego i europejskich wartości. Szkoły wybrane do udziału w programie mianują starszymi i młodszymi ambasadorami nauczycieli i uczniów, którzy przejmują odpowiedzialność za realizację programu.
Właśnie taka grupa młodszych ambasadorów: Jakub Wąsik z klasy 1iP, Kinga Sulikowska i Konrad Wrzesień z klasy 2iP oraz Amelia Głowińska z klasy 3G pod opieką starszej ambasadorki Iwony Krauze, nauczycielki historii, spotkała się z sześciolatkami z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1 w Malborku. Było to pierwsze z zaplanowanych spotkań.
Tradycyjnie, jak co roku, nasze spotkania z dziećmi rozpoczęliśmy od tej części innowacji „Jestem Polakiem, jestem Europejczykiem”, która mówi o Polsce, jej świętach, tradycjach, a okazją do tego spotkania było zbliżające się Święto Niepodległości – relacjonują uczestnicy. - W tematykę zajęć wprowadziła nas piosenka „Niepodległość – trudne słowo, może znaczy ono coś ważnego w naszym życiu. Kto mi wytłumaczy?” Słowo trudne dla przedszkolaka, ale i też dla nas wszystkich bardzo ważne
.
PRZECZYTAJ TEŻ: Malbork. ZSP 3 kolejny raz z certyfikatem Szkoły - Ambasadora Parlamentu Europejskiego
Sześciolatki są bardzo ciekawe świata, dlatego pracowały bardzo aktywnie i z zapałem. Poznały też trudną część naszej historii, czyli czas zaborów. Nie była to nudna opowieść. Podzielone na role: Rosja, Austria i Prusy, dowiedziały się jak Polska zginęła z mapy świata. W odpowiednie chwili odrywały z przygotowanej wcześniej mapki fragmenty Polski zabierane przez zaborców w I, II i III rozbiorze, aż same zorientowały się, że nic nie zostało, że Polska zniknęła mapy, w czym pomagali uczniowie Technikum nr 3.
Przedszkolaki dowiedziały się też, co Polacy robili, aby przetrwała polska mowa. Wspólnie odpowiadały na pytania, zadawane w „Katechizmie polskiego dziecka” Władysława Bejzy. Słuchały pieśni legionowych i maszerowały w rytmie „Maszerują strzelcy”.
W formie zabawy przedszkolaki dowiedziały się też, jak powstały polskie symbole narodowe, utrwaliły posiadane już informacje skąd na nich barwy biel i czerwień. Rywalizowały w szybkości układania puzzle flagi i godła. W postawie zasadniczej pięknie też zaśpiewały dwie zwrotki polskiego hymnu.
- „Dziecko to taki patriota mały, na co dzień, a nie od święta. Polską znam flagę i polskie godło i hymn ojczysty pamiętam” – słowa piosenki zakończyły pierwsze zajęcia – relacjonują uczestnicy.
Dzieci zostały obdarowane pięknymi kotylionami przygotowanymi przez uczniów Technikum. Im również podobały się te zajęcia na dywanie.
Oby więcej takich spotkań. Dzieci zaangażowały się w zajęcia i uważnie pracowały. Zajęcia wywołały wiele pozytywnych emocji – przyznali uczniowie. - Zajęcia pokazały, że mimo różnicy wieku można ze sobą współpracować, nawiązać pozytywną więź i dobrze się bawić.
Za miesiąc kolejne spotkanie, już świąteczne, w którym dzieci poznają Unię Europejską.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?