Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Malbork. W Szkole Łacińskiej otwarto minicentrum nauki. Ma służyć dzieciom, ale na początek dobrze bawili się tam dorośli

Anna Szade
Anna Szade
Minicentrum nauki w "Łacinie" powstało dzięki inicjatywie SOWA, która zrodziła się w resorcie edukacji
Minicentrum nauki w "Łacinie" powstało dzięki inicjatywie SOWA, która zrodziła się w resorcie edukacji Anna Szade
W poniedziałek (24 października 2022 r.) Szkoła Łacińska w Malborku wzbogaciła się o jedyne w województwie pomorskim minicentrum nauki, które zrealizowane zostało w ramach programu SOWA. Na co dzień będzie służyć dzieciom, ale wyjątkowo podczas otwarcia dobrze bawili się tam dorośli goście.

Szkoła Łacińska na Starym Mieście w Malborku równo osiem lat temu została otwarta jako część Malborskiego Centrum Kultury i Edukacji. Pierwsze dni otwarte odbyły się 24 i 25 października 2014 r. Aż trudno uwierzyć, że tyle lat minęło.
I właśnie w tę rocznicę przypadło otwarcie minicentrum nauki, zrealizowane w ramach programu SOWA. To jedyna taka edukacyjna atrakcja w całym województwie pomorskim.

Miejsce niezwykłe, bo jest historyczne, a jednocześnie tak bardzo współczesne, tak pięknie położone Gratuluję tego pięknego miejsca. Młodzież i dzieci będą znajdowali i znajdują tu przestrzeń, by rozwijać wyobraźnię i pobudzać swoją aktywność - mówił o Szkole Łacińskiej podczas otwarcia Sławomir Adamiec, dyrektor generalny Ministerstwa Edukacji i Nauki.

SOWA to inicjatywa resortu edukacji, którą rozwija Centrum Nauki Kopernik

Inicjatywa SOWA zakłada rozwój ogólnopolskiej sieci lokalnych minicentrów nauki, do których przenoszone są najlepsze doświadczenia edukacyjne i wystawiennicze Centrum Nauki Kopernik. Powstają one w całym kraju w już istniejących instytucjach kultury oraz instytucjach naukowo-oświatowych, w których działalność statutową lub programową wpisane jest popularyzowanie idei nauki, techniki, edukacji, sztuki i kultury.
Tworzenie Stref Odkrywania, Wyobraźni i Aktywności – SOWA to inicjatywa Przemysława Czarnka, ministra edukacji i nauki, którego reprezentował w Malborku Sławomir Adamiec.

Ta idea wpisuje się w w programy realizowane przez resort w ramach społecznej odpowiedzialności nauki.
- Inauguracja staje się okazją do stworzenia młodym mieszkańcom województwa pomorskiego nowej przestrzeni do zdobywania wiedzy w sposób praktyczny, jak również odkrywania zjawisk rządzących światem.
Idea od początku zakłada popularyzację naukę i rozwijanie kompetencji przyszłości wśród najmłodszych odbiorców, szczególnie poprzez samodzielne poszukiwanie oraz doświadczanie, ale także stawianie czoła wyzwaniom konstruktorskim, logicznym, inżynieryjnym czy artystycznym. Jestem pewien, że dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technologicznym oraz możliwościom swobodnego korzystania z eksponatów stworzymy dzieciom i młodzieży optymalne warunki do odkrywania piękna nauki. Przede wszystkim zaś zwiększymy dostęp do zasobów wiedzy i realnie wpłyniemy na wyrównywanie szans społecznych - napisał minister Czarnek w liście, który trafił do burmistrza Marka Charzewskiego.

Tak to działa, że minister przyznał Centrum Nauki Kopernik dotację celową na uruchomienie lokalnych stref aktywności w latach 2021–2023. Centrum od początku istnienia promuje ideę uczenia się opartą na samodzielnym poszukiwaniu i odkrywaniu – eksperymentowaniu. Metoda ta umożliwia poszerzenie wiedzy, a także wspiera rozwój kompetencji przyszłości, inspiruje, skłania do współpracy, rozbudza ciekawość, kreatywność i poczucie sprawczości. To wszystko jest możliwe dzięki stworzenia warunków do tak rozumianego uczenia się, m.in. poprzez:

  • odkrywanie zjawisk i praw rządzących światem w toku interakcji z eksponatami (wystawy)
  • rozwiązywanie zadań konstrukcyjnych i logicznych (Majsternia),
  • uczestnictwo w różnych warsztatach i zajęciach opartych na wypracowanych przez nas i sprawdzonych rozwiązaniach edukacyjnych.

O tym, że niektórzy byli już nieco zniecierpliwieni czekaniem na uruchomienie minicentrum, mówił malborski włodarz.

Jak się spotka kogoś w Malborku na ulicy, to niewielu pyta o program SOWA, ale pytają o malborskie centrum „Kopernik” będzie działało. Rzeczywiście, to oczekiwanie na to miejsce jest wielkie i bardzo się cieszę, że dzisiaj możemy rozpocząć jego działalność, która pozwoli na rozwój szczególnie młodych mieszkańców – stwierdził Marek Charzewski.

Wyposażenie minicentrum sprawdziło 10 mln gości stołecznego "Kopernika"

Podczas otwarcia minicentrum nauki w Szkole Łacińskiej obecny był Robert Firmhofer, dyrektor naczelny Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Jak przyznał, z perspektywy stołecznej placówki to jest wyjątkowe doświadczenie z dwóch powodów.

Po pierwsze, trafiamy do lokalnych społeczności, do których byłoby nam bardzo trudno dotrzeć. Dzięki państwu i razem z państwem będziemy dostępni dla mieszkańców, będziemy mogli wspólnie proponować programy, a w przyszłości także uczyć się i wymieniać doświadczenia - przyznał Robert Firmhofer.

Jak przyznał, drugi też gwarantuje, że szybciej nauka dotrze do ludzi.
- Ośrodki kultury mają szersze spektrum oddziaływania. I w tym sensie i ten nasz dodatek dopełnia pełne spektrum kultury, bo nauka też nią jest - mówił dyrektor warszawskiego "Kopernika".
Minicentrum to kopia pomysłu, który urodził się w stolicy.

Stoi tu piętnaście eksponatów, czyli interaktywnych stacji doświadczalnych, które zostały zaprojektowane i wykonane w Centrum Nauki Kopernik na wzór tych, które stoją w „Koperniku”. Zostały więc zweryfikowane przez ponad 10 milionów osób, które do tej pory odwiedziły Centrum - informował dyrektor.

Małgorzata Badziong, kierownik Centrum Kultury i Edukacji Szkoła Łacińska, nie ukrywała, że dla całego zespołu to spełnienie marzeń.
- Kiedy pojawiła się inicjatywa SOWA, nie wahaliśmy się ani chwili i wspólnie z miastem złożyliśmy wniosek. Od tamtej pory minęło półtora roku i udało się jesteśmy w tej niezwykłej dla nas chwili i dziś, dzięki wsparciu Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz wspaniałego, zaangażowanego zespołu z Centrum Nauki Kopernik, zostaliśmy wyposażeni w eksponaty, ale przede wszystkim w wiedzę i inspirację, jak je wykorzystać do edukacji nieformalnej - podkreśliła Małgorzata Badziong.

Zapowiedziała, że w przyszłym roku w "Łacinie" ma powstać sala doświadczania świata, dzięki dofinansowaniu z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, która uzupełni minicentrum o wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami. Małgorzata Badziong zdradziła także, skąd w pomieszczeniach znalazła się drewniana sowa która rzucała się w oczy.

Przyciągnęła także moją uwagę podczas ogólnopolskiego Hubertusa w Malborku. Odbył się tam pokaz rzeźbienia w drewnie pilarką. Podbiegłam do artysty, Piotra Bogdaszewskiego, który ją wykonywał. I tak, za zgodą artysty i wsparciem Polskiego Związku Łowieckiego, który nam sowę podarował, wzbogaca ona naszą przestrzeń o element artystyczny - mówiła kierownik "Łaciny".

W poniedziałek w Szkole Łacińskiej nie zabrakło także m.in. Małgorzaty Bielang, pomorskiej kurator oświaty, posłów Tadeusza Cymańskiego i Kazimierza Smolińskiego oraz dyrektorów szkół z Malborka, bo to ich uczniowie będą mogli korzystać z minicentrum nauki. W poniedziałek jako pierwsze wyposażenie wypróbowały dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 3.

Malbork. Dzień Dziecka w Szkole Łacińskiej. Bajkowy spektakl...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto