Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Mieszkańcy Pruszcza dowiedzieli się jak będzie działał zintegrowany bilet Fala

Danuta Strzelecka
Danuta Strzelecka
Fot. Danuta Strzelecka
System, który już w przyszłym roku ujednolici sposoby płacenia za przejazdy transportem publicznym na Pomorzu mieli okazję poznać w ubiegym tygodniu mieszkańcy Pruszcza. Mowa o zintegrowanym bilecie Fala.

Otwarte spotkanie dotyczące zintegrowanego biletu Fala odbyło się w Centrum Kultury i Sportu. Miało na celu przybliżenie mieszkańcom Pruszcza i okolic działania tego systemu, który ma wejść w życie we wrześniu 2020 roku.

- Sercem całego przedsięwzięcia będzie wysoko zaawansowany technologicznie system, który umożliwi wspólną podróż pasażerom w województwie pomorskim bez znajomości taryf i przewoźników - mówi Mariusz Kajka, architekt rozwiązań IT w spółce InnoBaltica, odpowiedzialnego za wprowadzenie systemu. - W systemie znajdą się m.in. konta pasażerów, informacje o cenach biletów, trasach przejazdów autobusów, tramwajów, trolejbusów i pociągów, rozkładach jazdy.

zobacz także:Noc bibliotek w Pruszczu Gdańskim - spotkanie z pisarzem Marcinem Pałaszem

Mechanizm będzie zawierał aplikację bilingową, umożliwiającą rozliczanie pasażera za przejazdy na danej trasie na podstawie identyfikowania go w różnych środkach komunikacji. Istotnym elementem projektu będzie też aplikacja mobilna, umożliwiająca zaplanowanie trasy oraz pełne rozliczenie kosztów przejazdu różnymi środkami lokomocji.

Przybyłych na spotkanie interesowało m.in. jak bedzie działał system, czy nadal będą papierowe bilety, czy będzie można płacić za kartą.

- Pasażer, żeby uiścić należność za przejazd, nie będzie musiał kupować papierowego biletu, ani znać się na taryfach - mówi Magdalena Szpak-Marek, prowadząca spotkanie. - Podróżujący, wsiadając do dowolnego pojazdu, będzie musiał skorzystać ze specjalnego czytnika QR. System sam poda mu najtańsze rozwiązanie.

- Będzie także informował o napełnieniu danego środka transportu - wyjaśnia Magdalena Szpak-Marek. - Podpowie, że za 5 minut będzie kolejny autobus, tramwaj, pociąg, w którym będzie mniej pasażerów. Jadąc np. z Pruszcza Gd. do Gdyni ul. Chylońskiej wystarczy, że wpiszemy skąd jedziemy dokąd, podczas pierwszego logowania zaznaczymy, jakie mamy zniżki i system sam wskaże nam trasę, godziny przyjazdu i odjazdu autobusów, SKM-ki, trolejbusów. Na koniec poda koszt przejazdu, uwzględni także zniżki przewoźników, o których często podróżujący pasażerowie nie wiedzą.

W systemie oprócz trójmiejskich przewoźników będą też ci, którzy jeżdżą po gminach, np. Gryf, zabiegamy też o Arrivę. W przyszłości mogą to być lokalne busy. Bilet będzie można kupić na terenie całego Pomorza - także na terenach oddalonych od Gdańska, Gdyni czy Sopotu o ponad 100 km. Z systemu będą mogli korzystać mieszkańcy mniejszych miejscowości. Pasażer będzie mógł się przesiadać wielokrotnie - z pociągu na autobus, z autobusu na tramwaj, trolejbus czy nawet na rower metropolitalny Mevo, a system sam naliczy należności.

zobacz także:Lekacja przyrody uczniów z Suchego Dębu w Ptasim Raju w Sobieszewie

Pasażer do odbijania będzie używał jednego z czterech nośników identyfikacji. W pierwszym etapie będzie to aplikacja w smartfonie. W kolejnym - dedykowana karta, karta kredytowa oraz bilet z kodem QR. Przez jakiś czas w komunikacji miejskiej będą obowiązywać dwa rodzaje biletów - tradycyjne oraz z kodem QR, który będzie się przykładać do czytnika.

Powstanie ok. 20 stacjonarnych Punktów Obsługi Klienta, które będą wspomagać pasażerów.

- W punktach tych każdy pasażer będzie mógł zarówno kupić pojedynczy bilet z kodem QR, jak i pozyskać identyfikator wielokrotnego użytku. Obsługa punktu pomoże w założeniu konta oraz aktywowaniu aplikacji lub karty- dodaje Magdalena Szpak-Marek.

W trakcie spotkania przeprowadzona została również anonimowa ankieta wśród jego uczestników.
- Uzyskane odpowiedzi posłużą do przygotowania analizy marketingowej poprzedzającej wdrożenie na terenie naszego regionu nowego, wspólnego systemu biletowego Fala - dodaje prowadząca spotkanie. - Żebyśmy wiedzieli, które rozwiązania pasażerom bardziej się podobają, czy np. wolą korzystać z aplikacji w smartfonie, karty dedykowanej czy może karty bankomatowej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pruszczgdanski.naszemiasto.pl Nasze Miasto