Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

MZK w Malborku chce kupić cztery autobusy elektryczne. Zainteresowanie zamówieniem przewoźnika niewielkie. Co z pieniędzmi?

Anna Szade
Anna Szade
Aktualnie MZK wozi pasażerów po Malborku sześcioma autobusami elektrycznymi, które obsługują linie nr 1 i 6.
Aktualnie MZK wozi pasażerów po Malborku sześcioma autobusami elektrycznymi, które obsługują linie nr 1 i 6. Radosław Konczyński
W poniedziałek (30 stycznia 2023 r.) Miejski Zakład Komunikacji poinformował, jak idą zakupy kolejnych autobusów elektrycznych. Jakie jest zainteresowanie zamówieniem miejskiego przewoźnika z Malborka?

Nowe autobusy elektryczne w Malborku. Są zainteresowani zamówieniem MZK?

Miejski Zakład Komunikacji w Malborku sp. z o.o. chce kupić cztery maksymalnie 10-metrowe elektrobusy elektryczne wraz z infrastrukturą do ładowania.

Producenci do poniedziałku mogli składać swoje oferty. Zainteresowanie zamówieniem samorządowej spółki nie było duże. Swoją ofertę złożył tylko Solaris Bus&Coach sp. z o.o. z ceną 11 580 267,96 zł brutto. To dostawca poprzednich malborskich "elektryków". Jak ogłosił MZK, jest w stanie zapłacić za dostawę 11 685 000 zł brutto.

PRZECZYTAJ TEŻ: Przetarg na dostawę autobusów elektrycznych. MZK wydłużył termin składania ofert. Czy będzie nowy tabor, dowiemy się w przyszłym roku

Zgodnie z zamówieniem, termin związania ofertą wynosi 90 dni, licząc od upływu terminu składania ofert, czyli do 29 kwietnia 2023 r. Dlaczego tak długo? MZK daje sobie czas na rozstrzygnięcie konkursu na unijne dotacje, bo złożyła wniosek do Centrum Unijnych Projektów Transportowych o dofinansowanie na kolejną partię autobusów na wtyczkę. Dotacja może wynieść nawet 85 proc. kosztów zakupu.
Dlatego spółka już w dokumentach przetargowych zastrzegła, że jeżeli środki nie zostaną jej przyznane, unieważni postępowanie.

Miasto pomoże w zakupie "elektryków", jeśli przewoźnik zdobędzie dotację

Wkład własny do zakupów obiecało miasto. Rada Miasta wyraziła już zgodę na zapewnienie finansowania projektu MZK. W październiku 2022 r. jego wartość szacowano na 10 mln zł netto. Zakładano wówczas, że jeden autobus może kosztować ok 2,3 mln zł plus wydatki na stacje ładowania. Spółce brakowało więc 1,5 mln zł. Firma chce je pożyczyć na preferencyjnych warunkach z Pomorskiego Funduszu Rozwoju, ale na pieniądze na spłatę mają pochodzić z miejskiej kasy.

W uchwale Rady Miasta mowa jest o zabezpieczeniu środków w kolejnych latach:

  • 2024 r. - 300 tys. zł,
  • 2025 r. - 300 tys. zł,
  • 2026 r. - 300 tys. zł,
  • 2027 r. - 300 tys. zł,
  • 2028 r. - 300 tys. zł.

W zamian miasto będzie w tych latach obejmować po 600 tys. udziałów po 500 zł każdy, łącznie będzie to 3000 udziałów.
To identyczny mechanizm, jak w przypadku zakupu pierwszych sześciu „elektryków”. MZK również zaciągnęło pożyczkę z Pomorskiego Funduszu Rozwoju na prawie 2,5 mln zł. Ale miasto i tak przekazuje spółce po 705 tys. rocznie do 2026 r. na spłatę tych zakupów z unijnym dofinansowaniem.

Plan spółki: 10 autobusów elektrycznych w 2023 r.

Na razie na stronie CUPT nie ma żadnych informacji o terminie rozstrzygnięcia konkursu na dotacje ze środków UE. są tylko dwa krótkie komunikaty: "Nabór wniosków zakończony" i "Rozpatrywanie wniosków". Nieoficjalnie w magistracie mówi się, że "malborski projekt jest w grze".

Jeśli więc zakupowy scenariusz MZK uda się zrealizować, po Malborku w 2023 r. jeździłoby łącznie dziesięć autobusów elektrycznych. Firma, która wygra przetarg ma mieć 7 miesięcy od dnia zawarcia umowy na zrealizowanie zamówienia. Ale przewoźnik w projekcie umowy podkreśla, że ostatecznym terminem dostawy jest 30 listopada 2023 r., bo "jego przekroczenie spowoduje utratę dofinansowania w wysokości 85 proc. kosztów". Założenie jest takie, że dostawy autobusów odbywać się będą w jednej lub w dwóch transzach, wtedy po dwie sztuki w odstępie czasowym do dwóch tygodni każda. Dostawy ładowarek nastąpią najpóźniej w dniu dostawy pierwszej transzy autobusów.

Sześć elektrobusów, którymi obecnie wożeni są pasażerowie po mieście, to efekt realizacji unijnego projektu „Elektryfikacja komunikacji miejskiej w Malborku”. Głównym celem, prócz rozwoju elektromobilności, było wyposażenie w nowe zeroemisyjne pojazdy dwóch linii obsługiwanych przez MZK: nr 1 i nr 6, które rocznie przejeżdżają 463 210 km.

Pojawienie się elektrobusów oznacza według szacunków redukcję emisji dwutlenku węgla przez tabor „zbiorkomu” na poziomie 186,60 ton do 2034 r., więc to nie tylko komfort podczas przejazdów, ale też czystsze powietrze w mieście. Całkowity koszt realizacji wyniósł nieco ponad 16 mln zł, a udzielone dofinansowanie - ok. 11 mln zł.

Od 1 lipca 2022 r. nie trzeba kasować biletów w autobusach MZK jeżdżących po Malborku.

Wydarzenia roku 2022 w Malborku. Wprowadzenie bezpłatnej kom...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto