Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Na Grunwaldzkiej w Malborku będzie bruk zamiast asfaltu. To powrót do forsowanego wcześniej rozwiązania, którego obawiali się mieszkańcy

Anna Szade
Anna Szade
Radosław Konczyński
Kto mieszka w Śródmieściu i ma okna wychodzące na ul. Grunwaldzką, ten się nie ucieszy. Władze Malborka zmieniły decyzję co do nawierzchni jezdni. Resztki współczesnego asfaltu znikną, by ustąpić miejsca historycznemu brukowi. Pewnie trzeba będzie poprzestawiać szklanki na półkach, by nie dzwoniły.

Na Grunwaldzkiej w Malborku będzie bruk

To nie jest dobra wiadomość, bo okazało się, że wygląd wygrał z minimum komfortu mieszkańców. Ci, którzy mieszkają przy ul. Grunwaldzkiej między ul. 17 Marca i ul. Jagiellońską pewnie zachwyceni nie będą. Otóż władze Malborka zmieniły zdanie na temat docelowej nawierzchni, która zastąpi połatany asfalt.

Pod koniec stycznia usłyszeliśmy w magistracie, że władze wycofały się z układania bruku. Jednak z ogłoszenia o przetargu z końca lutego, który ma wyłonić wykonawcę remontu można wyczytać, że walec podczas remontu nie będzie potrzebny, bo jednak wygrał kamień.

PRZECZYTAJ TEŻ: Ulica Grunwaldzka w Malborku idzie do remontu. Czy w historycznym Śródmieściu wróci bruk? Mieszkańcy starych kamienic boją się hałasu

Na Gruwaldzkiej w Malborku będzie bruk. Skąd ta zmiana?

Skąd ta nagła zmiana?

W analizach i opracowaniach konserwatorskich, które powstały przed realizacją inwestycji, była mowa o odkryciu bruku. Jednak do końca walczyłem, bo z technicznego punktu widzenia, nie do końca cieszę się z bruku – słyszymy od Józefa Barnasia, wiceburmistrza Malborka.

A to dlatego, że drgania wywoływane przez przejeżdżające po wybrukowanej nawierzchni samochody mogą przenosić się na kamienice.

- Ale jeśli ktoś tę dokumentację opracował, to prawdopodobnie przeanalizował również, czy będą skutki dla budynków stojących obok, czy nie – uważa wiceburmistrz Barnaś.

Prace będą również obejmować ul. 3 Maja, jednak tam asfalt zostaje

Czy włodarz nie boi się protestów? Nie da się ukryć, że wcześniejsze stanowisko wprowadziło w błąd mieszkańców. A wymiana nawierzchni na kamienną może zamienić ich życie w piekło.

Niestety, jeśli chce się pozyskiwać pieniądze na rewitalizację, to trzeba mieć świadomość, że oznacza ona przywrócenie do historycznego stanu – komentuje Marek Charzewski, burmistrz Malborka.

Nie trafiają do niego argumenty, że w XXI wieku takie rozwiązanie niekoniecznie jest funkcjonalne.

- Wzdłuż jednostki na ul. 17 Marca też jest bruk – odpowiada, jakby zapominając, że tam nie mieszkają ludzie. I powtarza: - Żeby wykorzystać pozyskane pieniądze, trzeba było zdecydować się na odtworzenie bruku.

Mieszkańcy: "Cofniemy się o sto lat". Wtedy jeździły bryczki...

Ale mieszkańcy już półtora roku temu byli stanowczo na „nie”. Drażliwy temat odtworzenia kostki brukowej pojawił się podczas konsultacji projektu rewitalizacji skweru z „czołgiem”, które odbyły się w sierpniu 2021 r.

Bruk był założony na początku XX wieku, kiedy jeździły tu bryczki z metalowymi kołami. Teraz jest tu ruch ciężarowy. Mieszkałem wiele lat przy ulicy brukowanej, gdzie był tylko przystanek autobusowy. Sztuką było tak ustawić szkło na półkach, by nie dzwoniło – zwrócił uwagę jeden z uczestników spotkania.

Problem w tym, że ul. Grunwaldzką, przy której znajdują się piękne kamienice, kursują nie tylko miejskie autobusy.

- Tu jeżdżą samochody do jednostki wojskowej, więc odkrywanie tego ponad stuletniego bruku to pomyłka i obniżenie komfortu mieszkania. Mikrowibracje są bardzo dla nas szkodliwe, z czego nie zdajemy sobie sprawy. To nie jest czas na cofanie się o 100 lat – mówił mieszkaniec.

Zaproponował, by wzorem innych miast zastosować współczesne materiały budowlane.

Można wymienić ten bruk na współczesną kostkę betonową, która będzie imitowała dawną. Bo przecież w procesie rewitalizacji nie zależy nam tylko na wyglądzie, ale też na komforcie mieszkania – mówił uczestnik spotkania.

Inwestycja za pieniądze z Polskiego Ładu. Co ma być robione?

Inwestycja na ul. Grunwaldzkiej, do której przygotowuje się miasto, to zadanie „Malbork na plus - Rewitalizacja historycznej przestrzeni", które otrzymało dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych.

W edycji rozstrzygniętej w 2022 r. przyznano na nie dofinansowanie w wysokości 2 682 000 zł przy wartości całego przedsięwzięcia szacowanego na 2 980 000 zł.

Prace mają polegać na renowacji infrastruktury drogowej i chodnikowej na ul. Grunwaldzkiej na odcinku od ul. 17 Marca do Jagiellońskiej i ul. 3 Maja w Malborku. W planie jest też odtworzenie chodników wzdłuż ulic i pl. 3 Maja o powierzchni ok. 3,5 tys. m kw.

Przy okazji zmodernizowane zostaną podziemne instalacje na odcinku 172,5-metrowym odcinku ul. Grunwaldzkiej. Zakłada się przebudowę sieci wodociągowej oraz sieci kanalizacji sanitarnej wraz z i przyłączeniami do budynków.

Firmy zainteresowane tym zleceniem mają czas do 10 marca, by złożyć swoje oferty.

Polecjaka Google News - Dziennik Bałtycki
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto