Geneza Raportu OTOMOTO
Zaprezentowana właśnie najnowsza edycja raportu Internetowy Samochód Roku 2022, to dogłębna analiza preferencji kierowców oraz trendów na polskim rynku motoryzacyjnym. Raport opiera się o statystyki OTOMOTO, opracowane na podstawie wizyt ponad 76 milionów użytkowników, którzy korzystając z komputerów i urządzeń mobilnych, odwiedzili platformę w ubiegłym roku.
Jak stwierdziła Agnieszka Czajka – General Manager OTOMOTO – „Analiza danych do raportu Internetowy Samochód Roku 2022 pozwala nam z bliska przyjrzeć się Polakom. Co naprawdę mówią o nas motoryzacyjne wybory?”.
Zatem spójrzmy w świat „Motoryzacyjnych tajemnic Polaków”.
Samochód poszukiwany przez Polaka w roku 2022
Rok 2022 to nie był czas na spełnianie motoryzacyjnych marzeń i schlebianie gustom klientów. Oferta sprzedających była ograniczona, a kierowcy skazani byli na kompromisy w zakresie wyposażenia czy konfiguracji dostępnych w salonach samochodów. Mimo to kolejna edycja raportu Internetowy Samochód Roku OTOMOTO pozwala na wskazanie trendów, które mówią nam o cechach Polaków, w kontekście wyborów motoryzacyjnych. Wyborów, których Polacy dokonują lub których chcieliby dokonać. Oto najważniejsze aspekty:
- Doceniamy automatyczne skrzynie biegów
Aż 78,3% wyświetleń nowych aut to były wersje automat. Na rynku wtórnym ten odsetek wynosi wprawdzie 45,6%, ale systematycznie rośnie. - Lubimy samochody duże
Wprawdzie wysokie ceny paliw powinny zmuszać do oszczędności i poszukiwania mniejszych wersji, ale 48,5 % wyświetleń nowych aut to były wersje SUV. 15,1% osób poszukiwało sedanów, 9,1% wersji kombi, a małe, a co za tym idzie oszczędne, samochody miejskie wygenerowały tylko 5,1% wyświetleń.
Na rynku wtórnym preferencje kierowców były podobne, chociaż mniejsze są dysproporcje. SUV’y odpowiadały za 21,6% wyświetleń, sedany 20,7%, a modele kombi 16,4%. - Kampery zadomowiły się na naszym rynku
Rozpropagowane w okresie pandemii kampery, nie tracą zainteresowania wśród Polaków. Aż 24,4% wyświetleń nowych samochodów dostawczych dotyczyło kamperów. Oferty pojazdów używanych nie były aż tak popularne. W całym 2022 roku odpowiadały za 12,3% wyświetleń ogłoszeń. - Szukamy wersji starszych
Ponad połowa poszukiwań w roku 2022 dotyczyła wersji w wieku ponad 5 lat. 28% szukających określało wiek pojazdu w przedziale 2017-2013, a 26,1% szukało modeli z lat 2012-2008.
Najdroższe auta, w dobie kryzysu mają się dobrze
Rok 2022 zdominowany był przez dyskusję o rosnących cenach i wizji kryzysu w europejskiej gospodarce. Jednakże najlepiej w tych trudnych warunkach radziły sobie samochody… najdroższe.
Wg raportu OTOMOTO, liczba rejestracji w segmencie premium była najwyższa od 6 lat. Łącznie w 2022 roku zarejestrowano w Polsce 79 828 samochody z wyższej półki.
O jakich super samochodach najczęściej marzyli Polacy?
Przedstawiamy ranking TOP10 samochodów za ponad 2 miliony złotych, których ogłoszenia najczęściej wyświetlali użytkownicy OTOMOTO.
- Lamborghini Aventador 2021,
- Ferrari Stradale 2020,
- Lamborghini Aventador 2019,
- Mercedes Klasa G 2021,
- Mercedes Klasa G 2014,
- Rolls Royce Wraith 2019,
- Porsche 911 2018,
- Aston Martin Vanquish 2018,
- Lamborghini Urus 2022,
- Lamborghini Aventador 2020.
Ten fenomen wzrostu sprzedaży w działach najdroższych wynika z faktu, że kryzys dotyka rynek dóbr luksusowych późno i często w znacznie mniejszym stopniu niż inne segmenty. W czasie gdy wartość pieniądza jest zmienna, jednym z rozwiązań jest zakup tego, co w najbliższym czasie najprawdopodobniej będzie jeszcze droższe. Dotyczy to także samochodów z kategorii premium.
Czy Polacy chętnie decydują się na auta niskoemisyjne?
Pod koniec 2022 roku było zarejestrowanych w Polsce 64 705 samochodów osobowych i użytkowych z napędem elektrycznym. To oznacza wzrost o 33% w porównaniu z poprzednim rokiem. Wśród pojazdów osobowych, 51% stanowiły auta w pełni bateryjne (BEV), a 49% hybrydy typu plug-in (PHEV).
Ten trend widoczny jest także w danych zaprezentowanych w raporcie Internetowy Samochód Roku 2022, sporządzonym przez OTOMOTO. W roku 2022 liczba ogłoszeń nowych samochodów elektrycznych wzrosła o 40%.
Na rynku rośnie także podaż zeroemisyjnych samochodów używanych, chociaż w tym segmencie (zarówno pod względem liczby ogłoszeń, jak i zainteresowania potencjalnych kupujących) wygrywają silniki hybrydowe.
O prognozach odnośnie do rynku aut niskoemisyjnych wypowiedział się ekspert OTOMOTO Agnieszka Czajka:
„W lipcu 2022 roku przeprowadziliśmy wraz z agencją Minds & Roses badanie, z którego wynikało, że choć większość Polaków jest otwarta na elektromobilności to aż ¾ z nich nie zna nikogo, kto jeździ samochodem elektrycznym. Żeby przełożyć otwartość na decyzję o zakupie, musimy więc rozwiewać wątpliwości, które towarzyszą kierowcom w Polsce. Potrzebna jest zmiana komunikacji, przełożenie punktu ciężkości na kwestie praktyczne związane z tym jaki jest miesięczny koszt korzystania z takiego samochodu, z czym wiąże się jego serwisowanie i po prostu - jak sprawdza się na co dzień. Na wzrost wiedzy o użytkowaniu samochodów elektrycznych z pewnością będzie przekładać się coraz wyższy wolumen samochodów na polskich drogach - a idąc dalej - im więcej osób w najbliższym otoczeniu będzie poruszać się elektrykami, tym więcej kierowców będzie brać pod uwagę wymianę kolejnego samochodu właśnie na elektryczny.”
Samochody nowe czy używane? Które chętniej wybierają Polacy?
Z danych opublikowanych w raporcie wynika, że Polacy wybierają chętniej samochody używane. Wśród wyświetleń w roku 2022, samochody wyprodukowane w tym roku, były poszukiwane przez 0,78% odwiedzających serwis OTOMOTO. Najwięcej wyszukiwań dotyczyło roczników 2017 i 2018 (odpowiednio 6,47% i 6,22%). Powodem tego jest znaczny spadek wartości modeli, a równocześnie doskonały stan techniczny pozwalający na swobodną jazdę.
Ciekawie wygląda też jakich zakresów cenowych poszukiwali użytkownicy. Prawie co dziesiąty (dokładnie 9%) dysponował kwotą 15-20 tys zł. W proporcjach 5-10 tys i 10-15 tys było odpowiednio 8,1% i 8,3% wyszukiwań. Samochody o wartości 70-80 tys, 80-90 tys i 90-100 tys szukało odpowiednio tylko 3,9%, 3,2% i 2,5% użytkowników OTOMOTO
Interesujące jest jednak to, że samochody o wartości powyżej 200 000 zł, to były wyszukiwania w ilości 5,6% ze wszystkich zanotowanych w roku 2022. To wskazuje, że rynek samochodów prestiżowych jest w Polsce powszechny zarówno wśród poszukujących wersji nowych z salonu, jak i wersji eksploatowanych już na rynku.
Marki samochodów w Polsce – które są najpopularniejsze
Porównując wyniki do zeszłorocznego raportu, lista marek pozostaje taka sama i jednocześnie widać, że polscy kierowcy nie tracą zamiłowania do niemieckiej motoryzacji. Swoją pozycję w rankingu poprawiło Audi, które awansowało pod względem zainteresowania z miejsca 3. na 2. Lepszą pozycję odnotowała także Toyota, która awansowała kosztem Forda. Oto Top 10 najczęściej wyszukiwanych w OTOMOTO marek wśród nowych aut:
- BMW – 11,46%
- Audi – 10,11%
- Mercedes – 9,66%
- Volkswagen – 7,80%
- Skoda – 5,54%
- Toyota – 5,18%
- KIA – 5,17%
- Ford – 3,92%
- Hyundai – 3,64%
- Renault – 2,96%
W przypadku aut używanych, ranking Top 10 wśród marek wygląda następująco:
- Audi – 10,90%,
- BMW – 10,77%,
- Mercedes – 8,42%.
- Volkswagen – 8,17%,
- Ford – 6,34%,
- Opel – 5,17%,
- Toyota – 4,25%,
- Renault – 3,92%,
- Peugeot – 3,39%,
- Skoda – 3,29%.
Jak widać, prawie 1/3 Polaków szukających używanych aut to wielbiciele marek Premium. Chociaż ceny przeznaczane na zakupy wskazują, że w modelach tych podstawowym elementem Premium jest znaczek firmowy.
A co z motocyklami?
W Raporcie OTOMOTO ujęto nie tylko zainteresowanie samochodami osobowymi i dostawczymi. Osobny dział poświęcono badaniu preferencji motocykli. Rok 2022 można uznać za udany dla rynku jednośladów. Wg IBRM Samar w okresie styczeń-grudzień zarejestrowano łącznie 35 324 motocykli i motorowerów, co stanowi wzrost o 3% w porównaniu z poprzednim rokiem. Jeszcze lepiej sytuacja wygląda, gdy spojrzymy na same motocykle. Tutaj wzrost liczby rejestracji wynosi prawie 11%. Na niewielkim plusie wyszedł także import używanych jednośladów, bo rok do roku wzrósł o 1,7%
Jak wskazuje ekspert OTOMOTO:
„Powodem, dla którego wielu Polaków zdecydowało się podróżować jednośladem nie są raczej oszczędności. Największe wzrosty rejestracji widać bowiem nie w miejskich skuterach, ale w kategorii motocykli, wymagających już oddzielnej kategorii uprawnień do prowadzenia pojazdów. Po prostu chcemy czuć wiatr we włosach!”
Branża motoryzacyjna – kiedy powrót do normalności?
Rok 2022 był okresem trudnym. Po pandemicznym wyhamowaniu sprzedaży i nagłym załamaniem dostępności półprzewodników rok ten miał być powrotem do normalności. Jednakże uniemożliwiły to wojna w Ukrainie i gospodarcza izolacja Rosji, która wcześniej była źródłem niezwykle rzadkich palladu i niklu.
Agnieszka Czajka z OTOMOTO podkreśla, że w 2022 roku, a zwłaszcza w pierwszej jego połowie, rynek mierzył się z dużymi opóźnieniami w podaży samochodów nowych, a przerwy w dostawach części produkowanych m.in. w Ukrainie - przełożyły się na opóźnienia realizacji ofert i wzrost cen samochodów w całej Europie. We Włoszech liczba rejestracji nowych samochodów była niższa o niemal 10% niż w roku 2021. Niemcy jako jedyne zarejestrowały wzrost - o 1,1%., a zachodnie trendy widać było także w Polsce:
„Spadki rejestracji nowych pojazdów notowaliśmy od początku roku aż do lipca, a wynik na koniec roku to -6,03% w stosunku do rezultatów z 2021 roku. Od drugiej połowy roku obserwujemy ożywienie, a złożone wcześniej zamówienia są realizowane - to dobry prognostyk na kolejne miesiące” – podsumowuje Agnieszka Czajka.
Ten materiał jest tylko pobieżnym streszczeniem Raportu, który liczy 38 stron. Dlatego zapraszamy do osobistego, dokładnego sprawdzenia wszystkich danych, jakie opracowano w Raporcie Internetowy Samochód Roku 2022.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?