Na jakie samochody decydują się Polacy? Zobacz, co na temat kierowców mówią ich wybory motoryzacyjne [RAPORT]

Materiał informacyjny OTOMOTO
W ostatnim czasie rynek motoryzacyjny, tak jak i cała gospodarka, znacznie się zmienił. Najpierw pandemia, później problemy z półprzewodnikami, a na koniec wojna za naszą wschodnią granicą, zmieniły rynek aut nowych i używanych. Ceny wielu modeli poszybowały w górę. Jednakże nie tylko zmiana wartości cechowała rok 2022. Zmieniły się także nasze preferencje dotyczące koloru samochodu, napędu, czy stosunek do jego posiadania. Te i wiele innych informacji możemy znaleźć w najnowszym raporcie przygotowanym przez serwis OTOMOTO.

Geneza Raportu OTOMOTO

Zaprezentowana właśnie najnowsza edycja raportu Internetowy Samochód Roku 2022, to dogłębna analiza preferencji kierowców oraz trendów na polskim rynku motoryzacyjnym. Raport opiera się o statystyki OTOMOTO, opracowane na podstawie wizyt ponad 76 milionów użytkowników, którzy korzystając z komputerów i urządzeń mobilnych, odwiedzili platformę w ubiegłym roku.

Jak stwierdziła Agnieszka Czajka – General Manager OTOMOTO – „Analiza danych do raportu Internetowy Samochód Roku 2022 pozwala nam z bliska przyjrzeć się Polakom. Co naprawdę mówią o nas motoryzacyjne wybory?”.

Zatem spójrzmy w świat „Motoryzacyjnych tajemnic Polaków”.

Samochód poszukiwany przez Polaka w roku 2022

Rok 2022 to nie był czas na spełnianie motoryzacyjnych marzeń i schlebianie gustom klientów. Oferta sprzedających była ograniczona, a kierowcy skazani byli na kompromisy w zakresie wyposażenia czy konfiguracji dostępnych w salonach samochodów. Mimo to kolejna edycja raportu Internetowy Samochód Roku OTOMOTO pozwala na wskazanie trendów, które mówią nam o cechach Polaków, w kontekście wyborów motoryzacyjnych. Wyborów, których Polacy dokonują lub których chcieliby dokonać. Oto najważniejsze aspekty:

  • Doceniamy automatyczne skrzynie biegów
    Aż 78,3% wyświetleń nowych aut to były wersje automat. Na rynku wtórnym ten odsetek wynosi wprawdzie 45,6%, ale systematycznie rośnie.
  • Lubimy samochody duże
    Wprawdzie wysokie ceny paliw powinny zmuszać do oszczędności i poszukiwania mniejszych wersji, ale 48,5 % wyświetleń nowych aut to były wersje SUV. 15,1% osób poszukiwało sedanów, 9,1% wersji kombi, a małe, a co za tym idzie oszczędne, samochody miejskie wygenerowały tylko 5,1% wyświetleń.
    Na rynku wtórnym preferencje kierowców były podobne, chociaż mniejsze są dysproporcje. SUV’y odpowiadały za 21,6% wyświetleń, sedany 20,7%, a modele kombi 16,4%.
  • Kampery zadomowiły się na naszym rynku
    Rozpropagowane w okresie pandemii kampery, nie tracą zainteresowania wśród Polaków. Aż 24,4% wyświetleń nowych samochodów dostawczych dotyczyło kamperów. Oferty pojazdów używanych nie były aż tak popularne. W całym 2022 roku odpowiadały za 12,3% wyświetleń ogłoszeń.
  • Szukamy wersji starszych
    Ponad połowa poszukiwań w roku 2022 dotyczyła wersji w wieku ponad 5 lat. 28% szukających określało wiek pojazdu w przedziale 2017-2013, a 26,1% szukało modeli z lat 2012-2008.

Najdroższe auta, w dobie kryzysu mają się dobrze

Rok 2022 zdominowany był przez dyskusję o rosnących cenach i wizji kryzysu w europejskiej gospodarce. Jednakże najlepiej w tych trudnych warunkach radziły sobie samochody… najdroższe.
Wg raportu OTOMOTO, liczba rejestracji w segmencie premium była najwyższa od 6 lat. Łącznie w 2022 roku zarejestrowano w Polsce 79 828 samochody z wyższej półki.

O jakich super samochodach najczęściej marzyli Polacy?

Przedstawiamy ranking TOP10 samochodów za ponad 2 miliony złotych, których ogłoszenia najczęściej wyświetlali użytkownicy OTOMOTO.

  • Lamborghini Aventador 2021,
  • Ferrari Stradale 2020,
  • Lamborghini Aventador 2019,
  • Mercedes Klasa G 2021,
  • Mercedes Klasa G 2014,
  • Rolls Royce Wraith 2019,
  • Porsche 911 2018,
  • Aston Martin Vanquish 2018,
  • Lamborghini Urus 2022,
  • Lamborghini Aventador 2020.

Ten fenomen wzrostu sprzedaży w działach najdroższych wynika z faktu, że kryzys dotyka rynek dóbr luksusowych późno i często w znacznie mniejszym stopniu niż inne segmenty. W czasie gdy wartość pieniądza jest zmienna, jednym z rozwiązań jest zakup tego, co w najbliższym czasie najprawdopodobniej będzie jeszcze droższe. Dotyczy to także samochodów z kategorii premium.

Czy Polacy chętnie decydują się na auta niskoemisyjne?

Pod koniec 2022 roku było zarejestrowanych w Polsce 64 705 samochodów osobowych i użytkowych z napędem elektrycznym. To oznacza wzrost o 33% w porównaniu z poprzednim rokiem. Wśród pojazdów osobowych, 51% stanowiły auta w pełni bateryjne (BEV), a 49% hybrydy typu plug-in (PHEV).

Ten trend widoczny jest także w danych zaprezentowanych w raporcie Internetowy Samochód Roku 2022, sporządzonym przez OTOMOTO. W roku 2022 liczba ogłoszeń nowych samochodów elektrycznych wzrosła o 40%.

Na rynku rośnie także podaż zeroemisyjnych samochodów używanych, chociaż w tym segmencie (zarówno pod względem liczby ogłoszeń, jak i zainteresowania potencjalnych kupujących) wygrywają silniki hybrydowe.

O prognozach odnośnie do rynku aut niskoemisyjnych wypowiedział się ekspert OTOMOTO Agnieszka Czajka:

„W lipcu 2022 roku przeprowadziliśmy wraz z agencją Minds & Roses badanie, z którego wynikało, że choć większość Polaków jest otwarta na elektromobilności to aż ¾ z nich nie zna nikogo, kto jeździ samochodem elektrycznym. Żeby przełożyć otwartość na decyzję o zakupie, musimy więc rozwiewać wątpliwości, które towarzyszą kierowcom w Polsce. Potrzebna jest zmiana komunikacji, przełożenie punktu ciężkości na kwestie praktyczne związane z tym jaki jest miesięczny koszt korzystania z takiego samochodu, z czym wiąże się jego serwisowanie i po prostu - jak sprawdza się na co dzień. Na wzrost wiedzy o użytkowaniu samochodów elektrycznych z pewnością będzie przekładać się coraz wyższy wolumen samochodów na polskich drogach - a idąc dalej - im więcej osób w najbliższym otoczeniu będzie poruszać się elektrykami, tym więcej kierowców będzie brać pod uwagę wymianę kolejnego samochodu właśnie na elektryczny.”

Samochody nowe czy używane? Które chętniej wybierają Polacy?

Z danych opublikowanych w raporcie wynika, że Polacy wybierają chętniej samochody używane. Wśród wyświetleń w roku 2022, samochody wyprodukowane w tym roku, były poszukiwane przez 0,78% odwiedzających serwis OTOMOTO. Najwięcej wyszukiwań dotyczyło roczników 2017 i 2018 (odpowiednio 6,47% i 6,22%). Powodem tego jest znaczny spadek wartości modeli, a równocześnie doskonały stan techniczny pozwalający na swobodną jazdę.

Ciekawie wygląda też jakich zakresów cenowych poszukiwali użytkownicy. Prawie co dziesiąty (dokładnie 9%) dysponował kwotą 15-20 tys zł. W proporcjach 5-10 tys i 10-15 tys było odpowiednio 8,1% i 8,3% wyszukiwań. Samochody o wartości 70-80 tys, 80-90 tys i 90-100 tys szukało odpowiednio tylko 3,9%, 3,2% i 2,5% użytkowników OTOMOTO

Interesujące jest jednak to, że samochody o wartości powyżej 200 000 zł, to były wyszukiwania w ilości 5,6% ze wszystkich zanotowanych w roku 2022. To wskazuje, że rynek samochodów prestiżowych jest w Polsce powszechny zarówno wśród poszukujących wersji nowych z salonu, jak i wersji eksploatowanych już na rynku.

Marki samochodów w Polsce – które są najpopularniejsze

Porównując wyniki do zeszłorocznego raportu, lista marek pozostaje taka sama i jednocześnie widać, że polscy kierowcy nie tracą zamiłowania do niemieckiej motoryzacji. Swoją pozycję w rankingu poprawiło Audi, które awansowało pod względem zainteresowania z miejsca 3. na 2. Lepszą pozycję odnotowała także Toyota, która awansowała kosztem Forda. Oto Top 10 najczęściej wyszukiwanych w OTOMOTO marek wśród nowych aut:

  1. BMW – 11,46%
  2. Audi – 10,11%
  3. Mercedes – 9,66%
  4. Volkswagen – 7,80%
  5. Skoda – 5,54%
  6. Toyota – 5,18%
  7. KIA – 5,17%
  8. Ford – 3,92%
  9. Hyundai – 3,64%
  10. Renault – 2,96%

W przypadku aut używanych, ranking Top 10 wśród marek wygląda następująco:

  1. Audi – 10,90%,
  2. BMW – 10,77%,
  3. Mercedes – 8,42%.
  4. Volkswagen – 8,17%,
  5. Ford – 6,34%,
  6. Opel – 5,17%,
  7. Toyota – 4,25%,
  8. Renault – 3,92%,
  9. Peugeot – 3,39%,
  10. Skoda – 3,29%.

Jak widać, prawie 1/3 Polaków szukających używanych aut to wielbiciele marek Premium. Chociaż ceny przeznaczane na zakupy wskazują, że w modelach tych podstawowym elementem Premium jest znaczek firmowy.

A co z motocyklami?

W Raporcie OTOMOTO ujęto nie tylko zainteresowanie samochodami osobowymi i dostawczymi. Osobny dział poświęcono badaniu preferencji motocykli. Rok 2022 można uznać za udany dla rynku jednośladów. Wg IBRM Samar w okresie styczeń-grudzień zarejestrowano łącznie 35 324 motocykli i motorowerów, co stanowi wzrost o 3% w porównaniu z poprzednim rokiem. Jeszcze lepiej sytuacja wygląda, gdy spojrzymy na same motocykle. Tutaj wzrost liczby rejestracji wynosi prawie 11%. Na niewielkim plusie wyszedł także import używanych jednośladów, bo rok do roku wzrósł o 1,7%

Jak wskazuje ekspert OTOMOTO:

„Powodem, dla którego wielu Polaków zdecydowało się podróżować jednośladem nie są raczej oszczędności. Największe wzrosty rejestracji widać bowiem nie w miejskich skuterach, ale w kategorii motocykli, wymagających już oddzielnej kategorii uprawnień do prowadzenia pojazdów. Po prostu chcemy czuć wiatr we włosach!”

Branża motoryzacyjna – kiedy powrót do normalności?

Rok 2022 był okresem trudnym. Po pandemicznym wyhamowaniu sprzedaży i nagłym załamaniem dostępności półprzewodników rok ten miał być powrotem do normalności. Jednakże uniemożliwiły to wojna w Ukrainie i gospodarcza izolacja Rosji, która wcześniej była źródłem niezwykle rzadkich palladu i niklu.
Agnieszka Czajka z OTOMOTO podkreśla, że w 2022 roku, a zwłaszcza w pierwszej jego połowie, rynek mierzył się z dużymi opóźnieniami w podaży samochodów nowych, a przerwy w dostawach części produkowanych m.in. w Ukrainie - przełożyły się na opóźnienia realizacji ofert i wzrost cen samochodów w całej Europie. We Włoszech liczba rejestracji nowych samochodów była niższa o niemal 10% niż w roku 2021. Niemcy jako jedyne zarejestrowały wzrost - o 1,1%., a zachodnie trendy widać było także w Polsce:

„Spadki rejestracji nowych pojazdów notowaliśmy od początku roku aż do lipca, a wynik na koniec roku to -6,03% w stosunku do rezultatów z 2021 roku. Od drugiej połowy roku obserwujemy ożywienie, a złożone wcześniej zamówienia są realizowane - to dobry prognostyk na kolejne miesiące” – podsumowuje Agnieszka Czajka.

Ten materiał jest tylko pobieżnym streszczeniem Raportu, który liczy 38 stron. Dlatego zapraszamy do osobistego, dokładnego sprawdzenia wszystkich danych, jakie opracowano w Raporcie Internetowy Samochód Roku 2022.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Na jakie samochody decydują się Polacy? Zobacz, co na temat kierowców mówią ich wybory motoryzacyjne [RAPORT] - Motofakty

Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie