Obwodnica Malborka. Dlaczego tej drogi nie ma na rządowej liście? Znamy stanowisko Ministerstwa Infrastruktury

Anna Szade
Anna Szade
Fot. Radosław Konczyński
Zapytaliśmy w Ministerstwie Infrastruktury, dlaczego Malborka nie ma na projektowanej liście 100 obwodnic, które mają powstać w ciągu dekady. Odpowiedź, którą otrzymaliśmy, nie pozostawia żadnych złudzeń: inwestycja jest za droga.

Przypomnijmy, w ogłoszonym projekcie „Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030” nie znalazła się nowa trasa, dzięki której wyprowadzony byłby z Malborka zwłaszcza ruch tranzytowy z drogi krajowej nr 22. Malborski odcinek "22" przebiega praktycznie przez całe miasto, dzieląc je na pół. Do tego krzyżuje się z drugą drogą krajową, nr 55. Niestety, inwestycja, która mogłaby rozwiązać problemy komunikacyjne miasta, nie znalazła się również w zestawieniu zadań  możliwych do realizacji, a więc rezerwowych, na której są 53 trasy o łącznej szacowanej wartości 12,1 mld zł.

Radni powiatu malborskiego, a także pozostałych gmin wchodzących w skład powiatu, podjęli stanowiska, w których apelują o uzupełnienie rządowej listy o obwodnicę Malborka. Znane są kryteria wyboru, bo zostały zapisane w samym programie. Jak można przeczytać, "wybór poszczególnych tytułów do realizacji odbywał się przy uwzględnieniu szeregu czynników, wśród których najważniejsze znaczenia mają":

  • stan prac przygotowawczych,
  • natężenie w okolicach danych miejscowości, w tym ruchu ciężkiego,
  • stan bezpieczeństwa ruchu w miejscowościach liczony poziomem wypadkowości (w tym także ofiarami tych wypadków),
  • poprawa dostępności połączeń z państwami sąsiednimi,
  • konieczność zachowania zrównoważonego rozwoju wewnątrz kraju.

Jak podkreślają lokalne władze, Malbork spełnia większość kryteriów. Dlatego wszyscy, i władze, i mieszkańcy zadają to samo pytanie: jaki jest powód nieumieszczenia Malborka na liście budowy 100 obwodnic?

Czytaj także

Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury, przypomina, że założeniem nowego programu jest budowa obwodnic miejscowości w ciągach dróg krajowych tam, gdzie uzasadniają to ważne czynniki ruchowe i społeczne.

- Chodzi przede wszystkim o realizację punktowych inwestycji, które w jak najlepszy sposób rozwiążą problemy na drogach krajowych w miejscach, które są najbardziej narażone na zaburzenie płynności ruchu i można je rozwiązać bez angażowania nadspodziewanie dużych środków. Brane pod uwagę były także kwestie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz spójności sieci drogowej – tłumaczy Szymon Huptyś.

Obwodnica Malborka w ciągu dróg krajowych 22 oraz 55 miałaby mieć długość ponad 20 kilometrów. I teraz, uwaga, kluczowa informacja w odpowiedzi, którą otrzymaliśmy:

Inwestycja stałaby się jednym z najdroższych tytułów inwestycyjnych wśród zidentyfikowanych zadań, o wartości przekraczającej wielokrotnie koszty pozostałych inwestycji.

Ministerstwo odpowiada nam również, iż w trakcie prac analitycznych uznano, że realizacja obwodnicy Malborka "nie poprawiłaby znacząco przepustowości ulic w mieście, gdyż ruch tranzytowy stanowi niewielką część natężenia na drodze 22". Resort podkreśla również, że należałoby się także liczyć z potencjalnymi kosztami dla malborskiego samorządu, wynikającymi z konieczności przejęcia istniejącej infrastruktury drogowej w ciągu dróg krajowych wraz z mostami na Nogacie.

Jak tłumaczy rzecznik, Ministerstwo Infrastruktury nie podważa konieczności realizacji malborskiej inwestycji.
- Jednak trzeba pamiętać, że potrzeby w zakresie budowy obwodnic wciąż są bardzo duże, a pojawiają się nowe postulaty i propozycje. Niestety, z uwagi na ograniczenia finansowe oraz możliwości rynku wykonawczego nie jest możliwa równoczesna realizacja wszystkich zgłaszanych potrzeb – odpowiada Szymon Huptyś.

Obecnie trwają konsultacje „Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030”. Zakończą się 20 marca. Następnie, jak zapowiada przedstawiciel ministerstwa, zostanie opracowana strategiczna ocena oddziaływania na środowisko. Etap prac legislacyjnych zakończony zostanie przyjęciem uchwały wdrażającej program przez Radę Ministrów, która zadecyduje o ostatecznym kształcie dokumentu.

Obwodnica Malborka na sesji Rady Powiatu. Apel do rządu przy...

Znamy nowy termin wyborów prezydenckich

Wideo

Komentarze 29

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Skoro obwodnicy nie będzie. To niech teraz się skupią na jak najlepszych warunkach remontu DK 22. Czyli 2 pasach przez całe miasto. To jedyna szansa władz miasta na rehabilitację po kompromitacji z obwodnicą.

R
Rafał

Mieszkaniec jestem za

M
Mieszkaniec

Blokada koło biedronki na piaskach i cały Malbork stoi

G
Gość

ile obwodnic można by wybudować za 2 mld dane na propagandę?

G
Gość

Nie skorzystanie z prawa pierwokupu dot. działki po planowanym hotelu i zgoda na budowę wielkich parkingów w Centrum miasta to HIPOKRYZJA władz i rady. Teraz kasa miasta PUSTA - BIEDA, ŻE AŻ STRACH.

Decyzje władz prowadzą na zwiększenia ruchu kołowego w Centrum a jednocześnie narzekają, że obwodnica rozwiąże problem który ami stwarzają. BRAWO!!!

J
Jozef1

Pomyślimy przy okazji wyborow

E
Ewelina

Obwodnica została stracona z chwila wybudowania mostu.

Ponieważ obwodnica jest kosztowna to należałoby ją podzielić na dwa odcinki od strony południowej miasta. Pierwszy etap odcinek z Piasków na Wielbark (bez mostu). drugi etap w lepszych czasach z Wielbarka na Kałdowo/Cisy.

G
Gość
10 marca, 12:07, Mieszkaniec:

Spoko zaraz rusza remont mostu to wrócimy do korków sprzed kilku lat. Może jakiś protest i blokada mostu?

Postawić na wjeździe do miasta znak zakazu wjazdu ciężkich pojazdów z wyłączeniem dostawców i trochę problem by się rozwiązał.

G
Gość
10 marca, 12:39, Gość:

Czyli krótko mówiąc PiS chciał oszukać wyborców obiecując w Kampanii wyborczej budowę obwodnicy znając zapewne koszt inwestycji. Wielki plakat krzyczał z zabytkowej baszty damy wam obwodnice ludu i sru wylądował.

Kto normalny wierzy w obietnice przedwyborcze, zwłaszcza tej partii?

G
Gość
10 marca, 17:41, Gość:

Droga nr 22, jest w ciągu tzw. "berlinki". Tiry prują przez miasto zarówno w dzień jak i wnocy. Niszczą nawierzchnię i powietrze w Malborku. Dla panów z Ministerstwa to jest małe natężenie ruchu bo jest mało wypadków. Gratuluję chorego myślenia.

Ale o co chodzi? Przecież wszyscy tak koniecznie chcieli drugiej nitki mostu na Nogacie zamiast obwodnicy - no to macie, co chcieliście.

G
Gość
10 marca, 20:27, Gość:

W piątek o 15 blokujemy. Tylko ustalmy miejsce

Zablokujcie swoją wywalczoną (kosztem obwodnicy) drugą nitkę mostu na Nogacie, mądrale.

G
Gość

W piątek o 15 blokujemy. Tylko ustalmy miejsce

G
Gość

Blokować drogę!!!

G
Gość
10 marca, 15:25, Nie zdziwiony.:

Hahahaha. A co myślicie. Jeśli Pis ma kasę " załóżmy 100 mil zł " i może wybudować za to " załóżmy 20 " obwodnic. a następnie chwaląc się że wybudowali 20 obwodnic to nie zrobią tak że wybudują 10 a w tym obwodnicę Malborka. Jak by to wyglądało w ich propagandzie. " Przepraszamy że wybudowaliśmy tylko 10 z zakładanych 20 tu obwodnic ale musieliśmy wybudować obwodnicę Malborka która zabrała nam kasę na 10 zakładanych innych obwodnic. Prosimy jednak mieszkańców 10ciu miast odrzuconych żeby nadal na nas głosowali bo na pewno znajdą się w projekcie na lata 2030 - 2040rok."

Pozdrawiam marionetkę Pana a. Dudę. Oj sorki to Malbork, myślałem o panu m. Charzewski.

10 marca, 16:19, Gość:

aleś ty głupi...

10 marca, 16:48, Gość:

Dobrze gada, sam jesteś głupi.

10 marca, 16:59, Gość:

Ale ty jesteś [wulgaryzm]niety stary komunistyczny [wulgaryzm]u wal się na ryj [wulgaryzm]ie.

prostak

G
Gość

Droga nr 22, jest w ciągu tzw. "berlinki". Tiry prują przez miasto zarówno w dzień jak i wnocy. Niszczą nawierzchnię i powietrze w Malborku. Dla panów z Ministerstwa to jest małe natężenie ruchu bo jest mało wypadków. Gratuluję chorego myślenia.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3