Wielu użytkowników mediów społecznościowych mogło w ostatnim czasie natrafić na wpis Małgorzaty Chmiel, posłanki na Sejm RP na temat obwodnicy Malborka. Parlamentarzystka cytuje w nim swoje sejmowe wystąpienie, które miało miejsce podczas prac nad budżetem państwa na 2022 r.
Jak co roku zabiegam o najważniejsze dla mieszkańców Pomorza inwestycje. Jednym z moich priorytetów jest budowa obwodnicy Malborka w śladzie dróg krajowych nr 22 i 55. Składam poprawkę do budżetu o 6 mln zł na prace przygotowawcze budowy tej obwodnicy – zaproponowała poseł Małgorzata Chmiel.
Niestety, nasze miasto nie trafiło do setki obwodnic w kraju, które będą budowane w pierwszej kolejności. Tymczasem prace nad budową obwodnicy wydawały się już kilkanaście lat temu dość zaawansowane.
- 26 października 2006 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zleciła opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i zostało one opracowane. Włożono dużo pracy, teraz potrzeba środków finansowych na opracowanie dokumentacji projektowej i wykup gruntów. Złożyłam tę poprawkę o pieniądze na przyspieszenie realizacji obwodnicy Malborka. Niestety, posłowie PiS, nawet ci z Pomorza, jej nie poparli, a tak obiecywali dbać o potrzeby naszych mieszkańców – mówiła z trybuny sejmowej posłanka.
Na razie jednak obwodnicę można pokonać jedynie... palcem po mapie na dostępnych w internecie mapach z zaznaczoną nową trasą. Można też przejechać się nią, ale tylko wirtualnie, dzięki wizualizacji.
Dotychczasowa działalność Małgorzaty Chmiel jest doskonale znana w malborskim magistracie.
Spotykamy się z panią poseł i na wszystkich spotkaniach m.in. ją informujemy o naszych bolączkach i potrzebach. Z punktu widzenia tych spraw, które mógłby dla nas podjąć rząd, obwodnica jest podstawową kwestią. Dlatego wszystkimi możliwymi drogami staramy się dotrzeć i spowodować, że prędzej czy później trafi do realizacji – mówi nam Marek Charzewski, burmistrz Malborka.
Ale, póki co, przedstawiciele rządu nie pozostawiają złudzeń.
- Realizacja inwestycji, polegającej na budowie obwodnicy Malborka nie znalazła się na liście inwestycji ujętych w „Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030”. Z uwagi na ograniczenia finansowe oraz możliwości rynku wykonawczego, nie jest możliwa równoczesna realizacja wszystkich zgłaszanych potrzeb. Budowa obwodnicy Malborka w ciągu dróg krajowych 22 oraz 55, o długości ponad 20 kilometrów, stałaby się najdroższym tytułem inwestycyjnym wśród zidentyfikowanych zadań, o wartości przekraczającej koszty pozostałych inwestycji – tłumaczył Rafał Weber, wiceminister infrastruktury, w odpowiedzi na interpelację posłanki Małgorzaty Chmiel.
Ale okazuje się, że nie tylko pieniądze stoją na przeszkodzie. W ocenie resortu, nie ma uzasadnienia, by tak drogą inwestycję zrealizować, bo w niczym ona miastu nie pomoże.
W trakcie prac analitycznych stwierdzono, że realizacja wspomnianej inwestycji nie poprawiłaby w sposób znaczący przepustowości ulic w mieście,gdyż ruch tranzytowy stanowi część natężenia na drodze krajowej 22 – uzasadniał wiceminister.
A to jeszcze nie wszystko. Bo wyprowadzenie samochodów, wbrew pozorom, mogłoby dla miasta oznaczać… kłopoty.
- Należałoby się liczyć z potencjalnymi kosztami dla samorządu, wynikającymi z przejęcia istniejącej infrastruktury drogowej wraz z mostami na rzece Nogat – zwraca uwagę Rafał Weber.
Na razie Malbork nie ma obwodnicy, a jak po grudzie idzie ustalenie zakresu przebudowy krajowej „22”. GDDKiA nie może dogadać się z włodarzami na etapie niezbędnej dokumentacji dotyczącej odcinka krajówki zaczynającego się za skrzyżowaniem al. Rodła z ul. Mickiewicza, a kończącego na granicy miasta.
Głównym przedmiotem sporu są ekrany akustyczne, których magistrat w mieście nie chce zaakceptować. W zamian proponuje zastosowanie choćby specjalnej nawierzchni, która miałaby wyciszyć uciążliwy hałas wywoływany przez samochody. Drogowcy na to: "Niemożliwe", uważając, że temat nie podlega dyskusji. Podkreślają, że planują ekrany wyłącznie tam, gdzie nie może być mowy o alternatywnym rozwiązaniu. Dotyczy to al. Rodła wzdłuż bloków między ulicami Mickiewicza i Sikorskiego oraz osiedla przy ul. Grudziądzkiej.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?