Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Powiat malborski. Będzie drożej w pociągach regionalnych. Od grudnia podwyżka cen biletów w POLREGIO i PKP SKM

Radosław Konczyński
Radosław Konczyński
Radosław Konczyński
Podróżni muszą przygotować się na to, że będą musieli zapłacić więcej za jazdę pociągami regionalnymi: POLREGIO i PKP SKM. Wyższe ceny biletów będą obowiązywały wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy. Organizator przewozów, czyli samorząd wojewódzki tłumaczy podwyżkę rosnącymi kosztami działalności i skutkami pandemii koronawirusa.

Za organizację przewozów w regionie odpowiada Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego w Gdańsku i to on wprowadza nowe ceny biletów w „Taryfie Pomorskiej” obowiązującej w pociągach PKP SKM i POLREGIO. Nowa taryfa zacznie obowiązywać od 12 grudnia 2021 r., wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy.

Urząd Marszałkowski wprowadza bilet tygodniowy

Opłata za przejazd zależy od stref kilometrowych. Z wyliczeń UMWP wynika, że w przypadku biletów jednorazowych 81 proc. pasażerów podróżuje na odległość do 30 km; dla nich ceny wg stref wzrosną średnio o 10,09 proc. Dla pozostałych 19 proc., podróżujących na odległości większe niż 30 km, podwyżka wyniesie średnio 5,67 proc. wg stref. Średnia ważona stopa podwyżki wynosi 9,07 proc.

Nowe ceny biletów jednorazowych z Malborka do przykładowych stacji i przystanków:

  • Królewo Malborskie, Stogi Malborskie – 4,20 zł (obecnie 3,80 zł);
  • Stare Pole – 5,40 zł (4,90 zł);
  • Elbląg – 8,80 zł (8,10 zł);
  • Szymankowo – 5,40 zł (4,90 zł);
  • Lisewo Malborskie, Tczew – 6,60 zł (6 zł);
  • Gdańsk Główny – 12,40 zł (11,50 zł);
  • Gdynia Główna – 16,89 zł (16,10 zł).

W przypadku kupujących bilety miesięczne – 70 proc. pasażerów podróżuje na odległość do 30 km, ceny wg stref wzrosną średnio o 6,31 proc. Dla podróżujących na odległości większe niż 30 km (30 proc. pasażerów) - średnio o 3,65 proc. Średnia ważona podwyżki to 5,51 proc.

Nowością będzie „Bilet tygodniowy” - imienny, sprzedawany w relacjach tylko „Tam i powrót” według taryfy normalnej oraz ulg handlowych 10 proc. i 50 proc. To wyście naprzeciw pasażerom, którzy pracują w systemie hybrydowym, coraz częściej stosowanym. Nie opłaca im się kupować ani biletu jednorazowego, ani miesięcznego, bo do pracy jeżdżą co tydzień lub co drugi dzień. Najtańszy pełnopłatny bilet tygodniowy w strefie do 6 km kosztować będzie 38 zł.

Na zdjęciach u góry strony możesz sprawdzić, jak będą kształtowały się ceny biletów w pociągach regionalnych od 12 grudnia 2021 r.

Dlaczego drożeją bilety w POLREGIO i PKP SKM?

Właśnie pandemia jest jedną z przyczyn podwyżki cen wprowadzanej przez organizatora przewozów, a zwłaszcza okres, gdy w pociągach obowiązywały limity pasażerów. Urząd Marszałkowski podaje, że tylko w 2020 roku liczba podróżnych w PKP SKM i POLREGIO zmniejszyła się o około 25 proc.

Ale na pierwszym miejscu władze samorządu wojewódzkiego wymieniają inną przyczynę podwyżek.

Rząd zafundował nam galopujący wzrost cen, który przekłada się na wszystkie aspekty naszego życia. Żywność, paliwo, gaz, energia elektryczna – drożeją. A wysokie ceny energii i paliwa to wyższe koszty transportu. Tylko w przypadku trójmiejskiej Szybkiej Kolei Miejskiej w ciągu ostatnich trzech lat koszt zakupu energii elektrycznej wzrósł o prawie 70 proc. A prąd cały czas drożeje i tak naprawdę nie wiemy, ile będzie kosztować w 2022 roku – mówi Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Urząd Marszałkowski podaje, że przewoźnikowi POLREGIO musi zapłacić o ok. 18 mln zł więcej rocznie, a dla PKP SKM koszty obsługi przewozowej w stosunku do 2020 roku wzrosną o prawie 49 mln zł rocznie.

- Szacujemy, iż zaproponowane zmiany cen biletów zwiększą przychody przewoźników kolejowych w roku 2022 w stosunku do roku 2021 o około 9,3 mln zł, w tym 6,4 mln zł z biletów jednorazowych oraz 2,9 mln zł z biletów okresowych. Z naszych analiz wynika też, że przejazdy koleją nadal pozostają tańszym i wygodniejszym rozwiązaniem niż przejazdy samochodem na tym samym dystansie – podsumowuje wicemarszałek Bonna.

W komunikacie prasowym UMWP można przeczytać, że nad oboma przewoźnikami kolejowymi "kontrolę sprawuje rząd”. Faktycznie, w przypadku POLREGIO kontrolny pakiet udziałów (50 proc. plus jeden) ma rządowa spółka Agencja Rozwoju Przemysłu, ale pozostałe udziały należą do samorządów wojewódzkich, w tym województwa pomorskiego.
W przypadku PKP SKM większościowym udziałowcem są PKP S.A. (65,98 proc.), a pozostałe udziały należą do samorządów: województwo pomorskie (10,10 proc.), miasto Gdańsk (12,47 proc.), miasto Sopot (2,08 proc.), miasto Gdynia (7,60 proc.), miasto Pruszcz Gdański (1,19 proc.), miasto Rumia (0,58 proc.).

od 7 lat
Wideo

echodnia.eu W czerwcu wybory do Parlamentu Europejskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto